sep
12
2018

Het nieuwe leren 6 – 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus

Digitaal

Blog

Zeggen dat e-learning in de lift zit, is een open deur intrappen. Het aanbod van online cursussen en webinars over de meest uiteenlopende topics blijft groeien, alsook het aantal mensen die cursussen te koop aanbieden op hun eigen website of platformen als soofos.nl en zelfstudie.be. Ook als sociaal-culturele organisatie is het interessant om – naast je bestaande groepsbijeenkomsten – een online aanbod als innovatief product in de markt te zetten.

Behoort educatie niet tot je hoofdopdracht? Dan kan je e-learning inzetten in het kader van je bredere content- en opleidingsstrategie. Zo kan je met een webinar een breed publiek bereiken en dit op een vaak gemakkelijkere én goedkopere manier dan wanneer je een bijeenkomst organiseert. Nog zo’n voordeel: hernemingen van je cursus zijn pakken goedkoper online. Maar ook over het inzetten van e-learning bij interne kadervorming van je vrijwillige en professionele medewerkers valt er iets te zeggen. Je nieuwe medewerker of vrijwilliger moet namelijk niet wachten op de volgende introductiebijeenkomst, maar kan op elk moment instappen in een ‘onboarding’ e-traject.

Alleen maar voordelen dus. Toch ligt de drempel naar online leren voor veel mensen nog te hoog. Hoe je ‘m verlaagt en je doelgroep helemaal meekrijgt in je e-learningtraject? Hieronder geven we je graag 7 tips.

TIP #1: bied gratis online content aan om je publiek uit te breiden

Een slimme manier om in contact te komen met potentiële nieuwe ‘klanten’, is het aanbieden van een stukje gratis content – zoals een e-boek, checklist, quiz of infographic – in ruil voor het intekenen op een mailinglijst of registratie op je website. Via deze zogenaamde lead magnets verzamel je contactgegevens van geïnteresseerden en kan je een relatie met hen opbouwen. Lead magnets vormen een essentieel onderdeel van elke goede e-mailstrategie.

Hoe sterker je gratis content, hoe meer mensen erop zullen reageren. Op die manier maak je ook een goede eerste indruk en is de kans groter dat je doelpubliek volgende mails opent. Een gratis online cursus is voor geïnteresseerden in het thema een prima lead magnet: ze krijgen namelijk iets cadeau waarvoor ze anders gemakkelijk tientallen euro’s betalen.

Hoe sterker je gratis content, hoe meer mensen zich registreren op je website of intekenen op een mailinglijst.

TIP #2: voed en segmenteer je gebruikers

Eens het contact met je potentiële klant gelegd is, komt de volgende stap: de relatie voeden door regelmatig nieuwe content aan te bieden. Tegelijk kan je in dit stadium je e-mailabonnees indelen in verschillende segmenten, zodat je hen enkel die mails aanbiedt die voor hen relevant zijn. Als je je abonnees in categorieën opdeelt, worden meer mails geopend en daalt de uitschrijfratio. Ze krijgen immers enkel die content waarvoor ze belangstelling tonen.

In veel gevallen houdt deze strategie in dat je je abonnees regelmatig nieuwe content bezorgt als aanvulling op het e-boek of whitepaper waarvoor ze intekenden. Bij een online cursus betekent dit dat je je cursus gewoon in een aantal modules opdeelt en die bijvoorbeeld wekelijks vrijgeeft. De herinneringsmails die je elke week stuurt om een nieuwe module aan te kondigen, zullen de participatie aan de cursus bovendien verhogen.

Als je je abonnees in categorieën opdeelt, worden meer mails geopend en daalt de uitschrijfratio.

TIP #3: combineer e-learning met je ‘klassikaal’ aanbod

Veel organisaties maken gebruik van gratis webinars als toeleiding naar een uitgebreider aanbod of als inleiding tot een bepaalde thematiek. Het belangrijkste doel van een webinar is namelijk belangstelling opwekken voor het thema dat je behandelt. Het kan een laagdrempelige eerste stap zijn in het leerproces van de deelnemer.

Nodig mensen die zich registreerden voor je webinar zeker uit om een volgende stap te zetten: zorg voor een goede call-to-action op het einde waarin je je deelnemers attent maakt op de rest van je aanbod of uitnodigt om vrijwilliger te worden. Let er wel op dat je je aanbod niet té hard verkoopt, want dat kan averechts werken. Het gaat hier vooral over het creëren van bewustzijn rond een bepaald topic. Tegelijk moet je er ook niets te speciaals van maken. Geef online cursussen en webinars gewoon een plaats in je vormingskalender, net zoals je dat met andere groepsactiviteiten doet.

Om meer bewustzijn te creëren rond jouw e-learningaanbod, is het een goed idee om je webinars op te nemen. Op die manier kan je ze niet alleen opnieuw bekijken, maar ook onder de aandacht brengen via sociale media. In het kader van een ruimere online cursus kan je ze eventueel ook hergebruiken.

TIP #4: combineer micro- en macrolearning

E-learning kan je op verschillende schalen aanbieden: van een uitgebreid traject van verschillende weken tot microlearning of het aanbieden van korte leeractiviteiten van 5 à 10 minuten. Vooral microlearning wint de laatste tijd aan populariteit bij leerprofessionals. Kort gesteld komt microlearning erop neer dat je je leerinhoud aanbiedt in kleine hapklare brokjes. Voorbeelden zijn een dagelijkse blog of e-mail gedurende een bepaalde periode, een infographic of een korte video – eventueel in combinatie met een groepsbijeenkomst of webinar.

Het grote voordeel van microlearning? Het valt gemakkelijk in te passen in het drukke werkschema van de cursist. Die hoeft niet te puzzelen om tijd vrij te maken voor een vormingssessie, maar kan tussen het werken door een kwartiertje online leren. Bovendien sluit microlearning naadloos aan bij onze huidige appcultuur. Kijk maar naar apps als EasyTen waarmee je elke dag tien nieuwe woorden leert, of naar de 30 dagen Facebook Challenge waarbij je elke dag een mail krijgt met korte praktische tips en een opdracht.

Microlearning valt veel gemakkelijker in te passen in een druk werkschema dan een vormingssessie: je kan tussen het werken door een kwartiertje online leren.

TIP #5: gebruik feedback om betere content te creëren

Een online cursus kan je in principe op elke website plaatsen. Toch werk je bij voorkeur met een platform dat speciaal daarvoor ontworpen is. In vorige bijdragen gaven we je al enkele voorbeelden van zo’n platformen: Teachable (Ik kies voor advies), Soofos (online cursussen over onder andere fotografie, marketing en persoonlijke ontwikkeling) en Moodle (Wereldburgerschapseducatie boosten via Digital Storytelling).

Waarom je met zo’n leerplatform zou werken? Het levert je héél nuttige informatie op. Zo kan je zien welke pagina’s het meest bezocht worden, welke video’s het meest bekeken, hoeveel tijd je bezoekers gemiddeld naar een video kijken, hoeveel tijd ze op je tekstpagina’s doorbrengen, welke werkbladen het meest gedownload worden, hoeveel deelnemers op testen scoren, enzovoort. Deze data kan je niet enkel gebruiken om je cursusinhoud te verbeteren, maar ook om buiten de cursus zelf betere content te creëren. Je kan rond de populairste thema’s in je cursus nieuwe content publiceren, zoals e-boeken of blogberichten. En daarmee kan je dan weer andere mensen aanspreken en naar je aanbod leiden.

TIP #6: hergebruik video’s en slides in een transcriptie of blogpost

Een leuk aspect van webinars is dat je content kan recycleren. Zo kan een transcriptie van de tekst de basis vormen voor blogberichten. Een goed uitgewerkte blogpost met veel relevante zoekwoorden en tags zal het zeker goed doen in de zoekresultaten van Google. Of je knipt de opname van je webinar op in een aantal korte fragmenten die meteen de rode draad vormen voor een uitgewerkte online cursus. De verschillende onderdelen verrijk je met extra teksten en oefeningen.

Ook de slides van je webinar kan je hergebruiken door ze op Slideshare te plaatsen en in te sluiten in relevante blogberichten. Denk er dan aan om aan het einde van je presentatie een aanklikbare call-to-action toe te voegen: een link die bezoekers doorverwijst naar je blog of webinaropname.

Een leuk aspect van webinars: je kan content recycleren in blogposts of op slideshare.

TIP #7: bedenk een effectieve lanceringscampagne

Mensen schrijven zich niet zomaar in voor je cursus, je moet ze er warm voor maken. Hoe je dat doet? Met een uitgekiende contentstrategie die de verwachtingen bij je doelgroep opbouwt.

Een eerste stap is het aanleggen van een e-maillijst met mogelijke geïnteresseerden. We hadden het eerder al over het belang van gratis waardevolle content of lead magnets. Daarnaast heb je natuurlijk nog andere contacten die je kan aanspreken, weliswaar binnen de perken van de nieuwe Europse privacywetgeving (GDPR). Als je weet dat – volgens cijfers van Mailchimp – gemiddeld niet meer dan 2 tot 3 % van de gebruikers doorklikt op een marketingmail in de sfeer van educatie en training, dan begrijp je dat je een flink aantal abonnees nodig hebt om je cursus vol te krijgen.

Om toekomstige deelnemers duidelijk te maken wat ze kunnen verwachten, bouw je dus een verwachtingspatroon op vanaf de eerste actie van de abonnee (het reageren op je lead magnet) tot het begin van je cursus. Dat doe je via social media en met een reeks e-mails: eerst een mail met een teaservideo, enkele dagen later één met je programmaoverzicht, nog even later een aankondiging dat de inschrijvingen geopend zijn, enzovoort. Op Teachable.com vind je heel wat inspiratie.

‘Trial and error’

Op vlak van e-learning hebben we in onze sector nog veel te leren. Daarom geven we je nog drie succesfactoren mee:

  • Een samenhangende strategie voor de creatie en het hergebruik van content
  • Een goede samenwerking tussen de inhoudelijke expert, de web- en multimediaontwikkelaar en de marketing- en communicatiemedewerker
  • Klein beginnen, bijsturen en iteratief verder uitbouwen

Ten slotte is het zoals met alles wat nieuw is vooral een kwestie van trial and error: zoek uit wat wel en niet werkt voor jouw doelpubliek en binnen jouw contentstrategie.

Leestips

Wil je graag meer weten over het nieuwe leren? Lees dan zeker ook de andere items uit onze reeks:

Op onze Scoop.It pagina over e-leren vind je een overzicht van de bronnen die ons inspireerden voor deze blogreeks. En op ons Pinterest-bord Tools & Services kan je terecht voor allerlei handige tools. Een laatste tip: volg deze bronnen om automatisch op de hoogte te blijven van de nieuwste updates over het nieuwe leren.


Hugo Callens

Hugo Callens

Scroll naar top