• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

Het nieuwe leren 6 – 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus

12 september 2018 door Max Frans

Zeggen dat e-learning in de lift zit, is een open deur intrappen. Het aanbod van online cursussen en webinars over de meest uiteenlopende topics blijft groeien, alsook het aantal mensen die cursussen te koop aanbieden op hun eigen website of platformen als soofos.nl en zelfstudie.be. Ook als sociaal-culturele organisatie is het interessant om – naast je bestaande groepsbijeenkomsten – een online aanbod als innovatief product in de markt te zetten.

Behoort educatie niet tot je hoofdopdracht? Dan kan je e-learning inzetten in het kader van je bredere content- en opleidingsstrategie. Zo kan je met een webinar een breed publiek bereiken en dit op een vaak gemakkelijkere én goedkopere manier dan wanneer je een bijeenkomst organiseert. Nog zo’n voordeel: hernemingen van je cursus zijn pakken goedkoper online. Maar ook over het inzetten van e-learning bij interne kadervorming van je vrijwillige en professionele medewerkers valt er iets te zeggen. Je nieuwe medewerker of vrijwilliger moet namelijk niet wachten op de volgende introductiebijeenkomst, maar kan op elk moment instappen in een ‘onboarding’ e-traject.

Alleen maar voordelen dus. Toch ligt de drempel naar online leren voor veel mensen nog te hoog. Hoe je ‘m verlaagt en je doelgroep helemaal meekrijgt in je e-learningtraject? Hieronder geven we je graag 7 tips.

TIP #1: bied gratis online content aan om je publiek uit te breiden

Een slimme manier om in contact te komen met potentiële nieuwe ‘klanten’, is het aanbieden van een stukje gratis content – zoals een e-boek, checklist, quiz of infographic – in ruil voor het intekenen op een mailinglijst of registratie op je website. Via deze zogenaamde lead magnets verzamel je contactgegevens van geïnteresseerden en kan je een relatie met hen opbouwen. Lead magnets vormen een essentieel onderdeel van elke goede e-mailstrategie.

Hoe sterker je gratis content, hoe meer mensen erop zullen reageren. Op die manier maak je ook een goede eerste indruk en is de kans groter dat je doelpubliek volgende mails opent. Een gratis online cursus is voor geïnteresseerden in het thema een prima lead magnet: ze krijgen namelijk iets cadeau waarvoor ze anders gemakkelijk tientallen euro’s betalen.

Hoe sterker je gratis content, hoe meer mensen zich registreren op je website of intekenen op een mailinglijst.

TIP #2: voed en segmenteer je gebruikers

Eens het contact met je potentiële klant gelegd is, komt de volgende stap: de relatie voeden door regelmatig nieuwe content aan te bieden. Tegelijk kan je in dit stadium je e-mailabonnees indelen in verschillende segmenten, zodat je hen enkel die mails aanbiedt die voor hen relevant zijn. Als je je abonnees in categorieën opdeelt, worden meer mails geopend en daalt de uitschrijfratio. Ze krijgen immers enkel die content waarvoor ze belangstelling tonen.

In veel gevallen houdt deze strategie in dat je je abonnees regelmatig nieuwe content bezorgt als aanvulling op het e-boek of whitepaper waarvoor ze intekenden. Bij een online cursus betekent dit dat je je cursus gewoon in een aantal modules opdeelt en die bijvoorbeeld wekelijks vrijgeeft. De herinneringsmails die je elke week stuurt om een nieuwe module aan te kondigen, zullen de participatie aan de cursus bovendien verhogen.

Als je je abonnees in categorieën opdeelt, worden meer mails geopend en daalt de uitschrijfratio.

TIP #3: combineer e-learning met je ‘klassikaal’ aanbod

Veel organisaties maken gebruik van gratis webinars als toeleiding naar een uitgebreider aanbod of als inleiding tot een bepaalde thematiek. Het belangrijkste doel van een webinar is namelijk belangstelling opwekken voor het thema dat je behandelt. Het kan een laagdrempelige eerste stap zijn in het leerproces van de deelnemer.

Nodig mensen die zich registreerden voor je webinar zeker uit om een volgende stap te zetten: zorg voor een goede call-to-action op het einde waarin je je deelnemers attent maakt op de rest van je aanbod of uitnodigt om vrijwilliger te worden. Let er wel op dat je je aanbod niet té hard verkoopt, want dat kan averechts werken. Het gaat hier vooral over het creëren van bewustzijn rond een bepaald topic. Tegelijk moet je er ook niets te speciaals van maken. Geef online cursussen en webinars gewoon een plaats in je vormingskalender, net zoals je dat met andere groepsactiviteiten doet.

Om meer bewustzijn te creëren rond jouw e-learningaanbod, is het een goed idee om je webinars op te nemen. Op die manier kan je ze niet alleen opnieuw bekijken, maar ook onder de aandacht brengen via sociale media. In het kader van een ruimere online cursus kan je ze eventueel ook hergebruiken.

TIP #4: combineer micro- en macrolearning

E-learning kan je op verschillende schalen aanbieden: van een uitgebreid traject van verschillende weken tot microlearning of het aanbieden van korte leeractiviteiten van 5 à 10 minuten. Vooral microlearning wint de laatste tijd aan populariteit bij leerprofessionals. Kort gesteld komt microlearning erop neer dat je je leerinhoud aanbiedt in kleine hapklare brokjes. Voorbeelden zijn een dagelijkse blog of e-mail gedurende een bepaalde periode, een infographic of een korte video – eventueel in combinatie met een groepsbijeenkomst of webinar.

Het grote voordeel van microlearning? Het valt gemakkelijk in te passen in het drukke werkschema van de cursist. Die hoeft niet te puzzelen om tijd vrij te maken voor een vormingssessie, maar kan tussen het werken door een kwartiertje online leren. Bovendien sluit microlearning naadloos aan bij onze huidige appcultuur. Kijk maar naar apps als EasyTen waarmee je elke dag tien nieuwe woorden leert, of naar de 30 dagen Facebook Challenge waarbij je elke dag een mail krijgt met korte praktische tips en een opdracht.

Microlearning valt veel gemakkelijker in te passen in een druk werkschema dan een vormingssessie: je kan tussen het werken door een kwartiertje online leren.

TIP #5: gebruik feedback om betere content te creëren

Een online cursus kan je in principe op elke website plaatsen. Toch werk je bij voorkeur met een platform dat speciaal daarvoor ontworpen is. In vorige bijdragen gaven we je al enkele voorbeelden van zo’n platformen: Teachable (Ik kies voor advies), Soofos (online cursussen over onder andere fotografie, marketing en persoonlijke ontwikkeling) en Moodle (Wereldburgerschapseducatie boosten via Digital Storytelling).

Waarom je met zo’n leerplatform zou werken? Het levert je héél nuttige informatie op. Zo kan je zien welke pagina’s het meest bezocht worden, welke video’s het meest bekeken, hoeveel tijd je bezoekers gemiddeld naar een video kijken, hoeveel tijd ze op je tekstpagina’s doorbrengen, welke werkbladen het meest gedownload worden, hoeveel deelnemers op testen scoren, enzovoort. Deze data kan je niet enkel gebruiken om je cursusinhoud te verbeteren, maar ook om buiten de cursus zelf betere content te creëren. Je kan rond de populairste thema’s in je cursus nieuwe content publiceren, zoals e-boeken of blogberichten. En daarmee kan je dan weer andere mensen aanspreken en naar je aanbod leiden.

TIP #6: hergebruik video’s en slides in een transcriptie of blogpost

Een leuk aspect van webinars is dat je content kan recycleren. Zo kan een transcriptie van de tekst de basis vormen voor blogberichten. Een goed uitgewerkte blogpost met veel relevante zoekwoorden en tags zal het zeker goed doen in de zoekresultaten van Google. Of je knipt de opname van je webinar op in een aantal korte fragmenten die meteen de rode draad vormen voor een uitgewerkte online cursus. De verschillende onderdelen verrijk je met extra teksten en oefeningen.

Ook de slides van je webinar kan je hergebruiken door ze op Slideshare te plaatsen en in te sluiten in relevante blogberichten. Denk er dan aan om aan het einde van je presentatie een aanklikbare call-to-action toe te voegen: een link die bezoekers doorverwijst naar je blog of webinaropname.

Een leuk aspect van webinars: je kan content recycleren in blogposts of op slideshare.

TIP #7: bedenk een effectieve lanceringscampagne

Mensen schrijven zich niet zomaar in voor je cursus, je moet ze er warm voor maken. Hoe je dat doet? Met een uitgekiende contentstrategie die de verwachtingen bij je doelgroep opbouwt.

Een eerste stap is het aanleggen van een e-maillijst met mogelijke geïnteresseerden. We hadden het eerder al over het belang van gratis waardevolle content of lead magnets. Daarnaast heb je natuurlijk nog andere contacten die je kan aanspreken, weliswaar binnen de perken van de nieuwe Europse privacywetgeving (GDPR). Als je weet dat – volgens cijfers van Mailchimp – gemiddeld niet meer dan 2 tot 3 % van de gebruikers doorklikt op een marketingmail in de sfeer van educatie en training, dan begrijp je dat je een flink aantal abonnees nodig hebt om je cursus vol te krijgen.

Om toekomstige deelnemers duidelijk te maken wat ze kunnen verwachten, bouw je dus een verwachtingspatroon op vanaf de eerste actie van de abonnee (het reageren op je lead magnet) tot het begin van je cursus. Dat doe je via social media en met een reeks e-mails: eerst een mail met een teaservideo, enkele dagen later één met je programmaoverzicht, nog even later een aankondiging dat de inschrijvingen geopend zijn, enzovoort. Op Teachable.com vind je heel wat inspiratie.

‘Trial and error’

Op vlak van e-learning hebben we in onze sector nog veel te leren. Daarom geven we je nog drie succesfactoren mee:

  • Een samenhangende strategie voor de creatie en het hergebruik van content
  • Een goede samenwerking tussen de inhoudelijke expert, de web- en multimediaontwikkelaar en de marketing- en communicatiemedewerker
  • Klein beginnen, bijsturen en iteratief verder uitbouwen

Ten slotte is het zoals met alles wat nieuw is vooral een kwestie van trial and error: zoek uit wat wel en niet werkt voor jouw doelpubliek en binnen jouw contentstrategie.

Leestips

Wil je graag meer weten over het nieuwe leren? Lees dan zeker ook de andere items uit onze reeks:

  • Leren in de digitale samenleving
  • Naar een gevarieerd leerlandschap
  • De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Software en platformen
  • Blended learning of online en offline combineren
  • 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus

Op onze Scoop.It pagina over e-leren vind je een overzicht van de bronnen die ons inspireerden voor deze blogreeks. En op ons Pinterest-bord Tools & Services kan je terecht voor allerlei handige tools. Een laatste tip: volg deze bronnen om automatisch op de hoogte te blijven van de nieuwste updates over het nieuwe leren.

blog digitaal

Lees ook

blog - 02/04/2020 Foto: www.socius.be

Webinar: ‘Welk platform kiezen?’

blog - 22/01/2019

Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019

blog - 30/05/2017 Foto: WOC in Tech @Flickr - https://flic.kr/p/EFQzxR - Lic. CC

Het nieuwe leren 1 – Leren in de digitale samenleving

Over Max Frans

Max Frans is de communicatieman van dienst bij Socius. Naast de inhoudelijke redactie van de digitale kanalen, coördineert hij alle inspanningen op het vlak van de communicatie en marketing van het steunpunt.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primaire Sidebar

Overzicht

  • Sociaal-cultureel werk moet ergens over gààn
  • Superdiversiteit
  • Inbound marketing voor nonprofits: vertel je verhaal
  • Growfunding/BXL
  • De communicatie­medewerker als contentmanager
  • Online campagnevoeren: Wat we kunnen leren van de Ice Bucket Challenge
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 1
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 2
  • Peer-to-peer in het sociaal-cultureel volwassenen­werk?
  • Solidariteit bevorderen via social media
  • Niet voor zwartkijkers: de SWO-ART
  • Een Facebookpagina voor je vereniging: 7 tips
  • Stilte! Een nieuw geluid
  • Leren van burger­initiatieven: ‘vitale coalities’
  • Trage vragen, oude verhalen
  • De kracht van je vereniging zit lokaal
  • Bottom-up werken met vrijwilligers
  • Ruimte voor initiatief
  • De kracht van een goed verhaal
  • Merhaba geeft holebi’s met migratieachtergrond een krachtige stem
  • Community of practice: professionals leren van elkaar
  • Wat drijft de innovator?
  • Afdelingsbegeleiding op maat
  • Van vrijwilligers­management naar betrokkenheids­management
  • Internationaal bewegings­werk: leer uit het verleden
  • Legale foto’s op je website
  • Voelschorten tackelen taboe rond dementie
  • Geef mee vorm aan de superdiverse samenleving
  • 1 miljoen Vlamingen zet zich vrijwillig in
  • De boer op met Voedselteams!
  • Vrijwilligerswerk: niet minder maar anders
  • AIF+: versterking in een wereld van diversiteit
  • Hoe lang leeft jouw beleidsplan?
  • Theater Tievo werkt aan een inclusieve samenleving
  • VtbKultuur brengt mensen samen met Planidoo
  • Leiderschap bij weerstand
  • Vrijwilligers, het DNA van Amnesty International
  • Van individu naar transitieambassadeur bij Vormingplus
  • Selfcity BXL: Brusselse burgerinitiatieven in beeld
  • Sleutelcompetenties voor een leven lang leren
  • Leiderschap als sleutel tot verandering in de superdiverse samenleving
  • Creatief omgaan met digitale technologie
  • Slim meten om je site te verbeteren
  • OefenSCHOLEN voor democratie
  • Dynamiek in groepen lezen
  • Dans als typologie voor de vrijwilligersorganisatie
  • Hallo politici slaat brug tussen burger en politiek
  • Sterke vrijwilligers door sterke communicatie
  • Delen en repareren met Netwerk Bewust Verbruiken
  • De rol van ‘etniciteit’ bij diversiteitsvraagstukken
  • Lobbyen bij de EU
  • Met welke freelancer ga jij in zee?
  • Drie toponderzoeken voor sterk sociaal-cultureel werk
  • Over educatie, verlangen en volwassenheid
  • Werken met talenten
  • Werken met tijdelijke ruimtes
  • Sociaal-cultureel werk in digitale transformatie
  • De gelukskaravaan
  • Sint-Pieters Deelt
  • Een blik achter de parlementaire schermen
  • Iedereen aan het roer: Commons Josaphat
  • De maatschappelijke oorzaken van burn-out
  • Marketing begint bij je missie
  • Samenwerken met de profit: de ethische code van FairFin
  • Als de supermarkt maar open blijft
  • Werken met ruimte in de stad
  • Cinemaximiliaan: woonkamer voor nieuwkomers
  • Timotheus vaart nieuwe wegen
  • Tips om vrijwilligers te waarderen
  • De ‘New Skills Agenda’
  • Vormingplus Waas-en-Dender gluurt bij de buren
  • Naar meer cultuurparticipatie met Pretloket
  • Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken
  • De vier levensfasen van een afdeling
  • De 20 populairste berichten op je site
  • Denken vanuit de klant: werken met persona’s
  • Hoe lokale afdelingen en vrijwilligers inspireren?
  • ‘De coulissen’ en ‘de scene’: leven en werken in groepen
  • Van goed naar duurzaam medewerkersbeleid
  • Samen sterk
  • Bed, bad, brood en Bach?
  • Politiserend werken
  • In de voetsporen van ‘Van Gogh’
  • Prestatieverlies in groepen: hoe pak je het aan?
  • Loopt je communicatie volgens plan?
  • Groots denken over educatie
  • Het nieuwe leren 1 – Leren in de digitale samenleving
  • Succesvol begeleiden van veranderingsprocessen
  • Toestand vzw wint Ultima 2017 SCVW: 10 weetjes op een rij
  • De regio en de straat
  • Duurzaam denken over educatie
  • Het nieuwe leren 2 – Een gevarieerd leerlandschap
  • On the move
  • Het nieuwe leren 3 – De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Motieven van vrijwilligers
  • Burgerinitiatieven in de participatiesamenleving
  • Het nieuwe leren 4 – software en platformen
  • “Eerst charmeren, dan attaqueren”
  • Het nieuwe leren 5 – Blended learning of online en offline combineren
  • In de juiste plooi: over patronen in groepen
  • Welke verandering heb jij voor ogen?
  • Een warm nest voor innoverende ideeën
  • Verander alles: Kempenaars bundelen de krachten
  • Je stakeholders betrekken
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 1: bezield vrijwilligerswerk
  • Acht verschijningsvormen waartussen groepen balanceren
  • Wij- versus zij-denken en hoe eruit te geraken
  • De Maekerij: méér dan een hobbyclub
  • Over vroeger, morgen en nu
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 2: visie op vrijwilligerswerk
  • Sharing is caring
  • Het nieuwe leren 6 – 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus
  • Maak kennis met onze nieuwe collega
  • Waarom je nooit uit je woorden geraakt als je over groepen praat
  • Slapende reserves: een onethische hypotheek op onze dienstverlening?
  • David Troch: “slam poetry geeft je een frisse kijk op hoe je iets neerpent”
  • Guy Redig: “De sociaal-culturele sector heeft een identiteit nodig, een smoel”
  • Coachend leidinggeven is een basishouding, een attitude
  • Weg met de oude blanke man?
  • Zijn we in 2021 op weg naar échte Europese uitwisselingen?
  • In 2050 leren we om te werken én te leven
  • Genieten van de wijsheid van Paul Scheffer
  • 5 tips voor het opstellen van je beleidsplan
  • “Gebruik digital storytelling om mensen sociaal weerbaarder te maken”
  • 5 gouden tips voor nieuwkomers in het #SCVW
  • VIDEO-INTERVIEW: Pepijn Kennis over constructief activisme
  • Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019
  • Maak kennis met onze nieuwe collega Paco
  • Chokri Ben Chikha: “Stereotypen kan je doorbreken”
  • Neemt jouw team deze 5 rollen op?
  • Zo maak je jouw organisatie ‘communicatieminded’
  • Afdelingsbegeleiding in 6 stappen
  • 5 lessen voor een digitale transformatie op maat van jouw publiek
  • Hoe kunnen we als middenveld het Europese beleid beïnvloeden?
  • Waarom je missie en visie ook je mantra moeten zijn
  • 3 waardevolle inzichten voor jouw bestuur
  • Rollen en functies: twee kanten van dezelfde medaille?
  • Moet je in onze sector wel een kwaliteits­handboek hebben?
  • Hallo micro: persoonlijke ver­halen uit super­divers Vlaan­deren
  • Stef Steyaert: “Onze democratie is niet in crisis, ze is in transitie”
  • Back to basics: luisteren naar je leden met ‘Sensemaker’
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Debbie
  • Maak kennis met onze nieuwe collega en Jack of all trades: Vincent
  • Mobiliseren met impact? Dit zijn de 10 tips van Climate Express
  • Ruben Mersch: “Nuance is veel sexyer dan de steriliteit van het grote gelijk”
  • Maak kennis met jouw nieuwe go-to-person en Deurnese ijsbeer: Silke
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe goedlachse collega: Nele
  • Tine Hens en Koert Debeuf laten in hun brieven kijken
  • Ik wil echt voorbij die ‘witte tranen’ geraken
  • Wat we van MAVEP kunnen leren over hoe we onze vrijwilligers waarderen
  • Zo ga je als organisatie bewust om met verandering
  • Investeren in een sociaal-cultureel project? Dat kan met een cultuurkrediet
  • Video: Fred Dhont over cultuureducatie
  • Een straffe praktijkbeschrijving: Over ‘t leven
  • We gaan op Erasmus en nemen mee …
  • HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren
  • Webinar: Impactgedreven werken met ‘Theory of Change’
  • Liefde is … samen eten bij Cultureghem en De Ruimtevaart
  • Telewerken: tips en tricks
  • Jouw digitale gereedschapskist om samen te werken en te communiceren
  • Video & chat: welk platform moet ik kiezen?
  • Webinar: ‘Welk platform kiezen?’
  • Help! Mijn site is gehackt
  • Webcast: subsidieregelingen voor sociaal-culturele projecten
  • Hoe veilig is Zoom?
  • Samenwerken met andere organisaties: yay or nay?
  • Podcastgalore: wat de afwas me leerde over interculturaliteit
  • Corona: brandstof voor politiserend werken
  • 9 tips voor meer interactie in je virtueel vormingslokaal
  • Marit Ginevro: “Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes overal”
  • Nieuwe vormen van verenigen: pionieren op een scharniermoment
  • Hoe kunnen gemeenten lokale burgerinitiatieven laten bloeien?
  • “Diversiteitscommunicatie is eigenlijk normaliteitscommunicatie: het hoort zo te zijn”
  • Videoreeks: een handelingskader om politiserend te werken
  • Briefwisseling Anya Topolski en Mark Elchardus over waarden en normen
  • Ode aan de sociaal-cultureel werker
  • AAN TAFEL MET ONZE MINISTER VAN CULTUUR
  • VIDEOREEKS: een nieuwe wereld na corona?
  • Zoomdebat: politisering in de strijd tegen racisme
  • Video-interview: Chantal Mouffe over de radicale democratie
  • Gratis replay: Hoe stel je je kritisch op tegenover Siri en Alexa?
  • Video-interview: waarom zwijgen geen optie is
  • Pulse neemt je mee op digitale praktijksafari bij Hof van Busleyden
  • Een cultureel vaccin voor de Oostendse woonzorgcentra
  • Betül Demirkoparan: “Theekransjes zijn leuk maar je mentaliteit is het belangrijkste, niet wat je eet of drinkt”
  • Amani El Haddad: “De persoonlijke banden in onze sector tonen dat sociaal-cultureel werk meer is dan wérk”
  • Els Vrints: “Als mensen zich gehoord zien, gebeurt er iets magisch”
  • Simon Luyts: “Laten we de coronacrisis gebruiken als hefboom voor verandering”
  • Maak kennis met deze ‘newbies’ binnen het decreet sociaal-cultureel werk
  • Spanningen in je team? Zo ga je ermee om
  • Welkom Joren!
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Zé Vandenhoeck
  • Van betrokkenheid naar vrijwillige actie in 3 bewegingen

Vormingsaanbod decreet

  • Geen evenementen

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08