mrt
11
2021

7 tips van Similes om te beginnen met je eigen podcast

Communicatie

Blog, Praktijk

Podcasts zijn in. Regelmatig krijgen we hier bij Socius een mailtje binnen met de vraag of we geen tips hebben om met een podcast te starten. In deze blog leggen we ons oor te luisteren bij Similes, die vorige week hun eigen podcast lanceerden.

Tekst: Veerle Aendekerk (algemeen directeur van Similes) en Sophie Cuypers (communicatieverantwoordelijke van Similes)

Never waste a good crisis

Lotgenotencontact is de ‘unique selling proposition’ van Similes, de familievereniging voor geestelijke gezondheid. In het meerjarenbeleidsplan dat we eind 2019 indienden, verklaarden we nog stellig dat de digitalisering van ons aanbod niet meteen aan de orde is. Een aantal maanden later was de lockdown een feit. Familieleden van mensen met een psychische aandoening hadden meer dan ooit nood aan ondersteuning. En dus omarmden we de online mogelijkheden die zich aandienden.

Uit een digitale ledenbevraging leerden we dat er een grote behoefte was aan herkenbare verhalen uit onze vereniging. Zo groeide het idee van een podcast. De afstandsregels verplichtten ons een paar keer om geplande opnames uit te stellen. Maar kijk, vandaag kunnen we verhalen delen binnen onze gemeenschap – en gelukkig ook veel ruimer. Zo kunnen we ook het brede publiek sensibiliseren over de noden van al die mensen die zorg dragen voor wie het mentaal moeilijk heeft.

Overweeg je zelf ook om aan storytelling te doen via een podcast? Hieronder geven we je graag een paar tips mee.

Tip 1: casting is teamwork

De protagonisten in onze podcast vertellen hoe moeilijk het leven is wanneer een naaste psychische problemen ondervindt. Ze geven veel van zichzelf bloot, en vertellen ook over hun familielid. Dat ligt uiteraard gevoelig. We wilden kandidaten vinden die zich goed voelen binnen dit format. Daarom besteedden we veel aandacht aan de casting. Alle collega’s werden betrokken bij het contacteren van mogelijke kandidaten. Samen voelden we ons goed geplaatst om leden en vrijwilligers aan te spreken die ver genoeg staan in hun persoonlijke proces om hun verhaal te delen.

Tip 2: de kracht van verbeelding

We kozen ervoor om audio-opnames te maken, omdat de privacy van de vertellers zo beter bewaard wordt dan in een filmpje. Maar de zeggingskracht van beelden wilden we dan wel op een andere manier compenseren. We proberen met de podcast alle zintuigen te beroeren. Kakelende kippen op de achtergrond nemen je mee de tuin in, waar het heerlijk tot rust komen is. Niet alleen een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Ook een toevallig achtergrondgeluid, een streepje muziek of zelfs een moment van stilte kunnen een verhaal kracht bijzetten.

Tip 3: bouw een vaste structuur rond elk verhaal

Ga je voor korte fragmenten van 10 minuutjes of afleveringen van minstens een halfuur? Het kan allemaal, maar je moet alle afleveringen dan wel ongeveer even lang maken. Bepaal dus best op voorhand de duurtijd van elke aflevering. Wij kozen voor verhalen die een tipje van de sluier oplichten over levensbepalende gebeurtenissen. Niet te lang dus.

Tip 4: denk na over de lancering

Maak een account aan op een platform gespecialiseerd in podcasts. Het is een plek waar je al je afleveringen verzamelt en van daaruit verspreidt over allerlei kanalen. Werkt efficiënter. Wij gebruiken www.castos.com.

Tip 5: ontwerp een opvallende cover voor je podcast

Naast een sterke naam voor je podcast, moet je ook zien dat je cover tussen alle andere podcasts wat opvalt. Geef er dus zeker de nodige aandacht aan. Trek deze lay-out dan ook door in de bekendmaking van je podcast. Uiteindelijk is ook dit een uiting van je huisstijl.

Tip 6: laat je helpen

Op het vlak van (digitale) communicatie kan je eindeloos veel bijleren. Het lijkt wel of zich elke dag nieuwe mogelijkheden aandienen. Binnen ons kleine team proberen we vooral in te schatten welke middelen en kanalen een meerwaarde bieden voor onze werking. Voor de uitvoering doen we een beroep op professionals. Er kruipt dan best nog veel tijd in inhoudelijke begeleiding, en achteraf in het lanceren en promoten van de podcast via de ‘juiste’ kanalen. Het is alvast een meevaller dat de productie van de podcast goedkoper uitvalt dan het maken van filmpjes.

Tip 7: geen twijfel mogelijk

Denk je dat een podcast kan helpen om je boodschap anders of beter te delen met (nieuwe) doelgroepen? Durf er dan zeker voor te gaan! Op dag 2 hadden al meer dan 800 mensen de weg gevonden naar onze podcast.

Benieuwd naar het resultaat? Beluister hier de nieuwe podcast van Similes.

Verder lezen


Hilke Charels

Hilke Charels

Scroll to Top