mrt
30

Communicatieatelier ‘Zelf goede foto’s maken voor een sterkere communicatie’


volzet

Foto’s zijn onmisbaar in je communicatiewerking. Moet je vormingen aankondigen? Publiceer je een artikel? Wil je alle collega’s voorstellen op de teampagina van je website? Dan heb je heel wat beelden nodig. Met je smartphone maak je ze snel. Maar voldoen die foto’s ook aan je wensen? Passen ze in het verhaal van je organisatie? Zijn ze technisch sterk genoeg?

Wat mag je verwachten?

In dit fototraject gaan we samen op ontdekking. Leer hoe je zelf kwalitatieve beelden kan maken en bewerken, en hoe je een visuele huisstijl voor je organisatie kan ontwikkelen.

Dit fototraject bestaat uit meerdere delen:

  • Na je inschrijving plannen we een individueel gesprek (online/telefonisch), zodat je kan vertellen welke vragen of noden je hebt. Welke soort beelden heeft jouw organisatie nodig? Wat zijn jouw uitdagingen? Met welk materiaal werk je?
  • In sessie 1 gaan we een volledige dag aan de slag. We wisselen continu af tussen theorie en praktijk. Je krijgt uitleg over de technische aspecten van je smartphonecamera, compositie en beeldbewerking. Je krijgt foto-opdrachten rond beeldopbouw en gaat op stap om beelden te maken. We gaan ook dieper in op aspecten zoals portret- en auteursrechten, resolutie … Hoe kan je foto’s inzetten in je communicatie en waarop moet je letten? Welke apps kunnen je helpen? We houden daarbij rekening met de wensen uit het intakegesprek. Denk bijvoorbeeld aan het fotograferen van activiteiten of groepen, het weergeven van rollen en functies …
  • Tussen sessie 1 en sessie 2 krijg je enkele opdrachten om uit te voeren. We plannen dan ook een individueel coachingmoment (online), zodat je kan vragen stellen over de opdrachten, het gebruik van foto’s in jouw organisatie …
  • Tijdens sessie 2 geeft Vicky Bogaert (visueel verhalenverteller bij The Untold) een masterclass over visuele communicatie. Ze gaat dieper in op de visuele identiteit van je organisatie en de mogelijkheden rond illustratie, video en animatie. Op het einde van de dag ga je naar huis met een ‘visueel communicatieplan’. Bovendien zal Vicky een aantal van je foto’s uit de tussentijdse opdracht beoordelen en jou persoonlijke feedback bezorgen. Nadien zal Socius van elke organisatie tenminste één foto delen in zijn communicatiekanalen en op die manier jouw werking voorstellen aan de sector.

Interessant om weten:

  • We focussen op smartphonefotografie. Natuurlijk kan je de tips rond compositie ook toepassen als je met een spiegelreflexcamera werkt, maar in de eerste plaats werken we met onze smartphonecamera.
  • Bij de apps en beeldbewerkingsprogramma’s houden we zoveel mogelijk rekening met de gratis versies.
  • We raken video, animatie en illustratie aan, maar de focus ligt vooral op foto’s.

Wat neem je mee naar huis?

  • Je leert (betere) foto’s maken met je smartphone, je krijgt tips over compositie en beeldbewerking.
  • Je gaat aan de slag met de visuele aspecten in je communicatiebeleid: huisstijl, identiteit …

Voor wie?

  • Je wil beter leren fotograferen.
  • Je wil foto’s inzetten om het verhaal van je organisatie ook visueel te vertellen.
  • Je wil aan de slag met visuele communicatie als onderdeel van het communicatiebeleid van je organisatie.

Praktisch

  • De eerste sessie vindt plaats op donderdag 30 maart van 9.30 u. tot 16.30 u. in het Aromagebouw, zaal Mirre (Vooruitgangstraat 333, 1030 Schaarbeek – vlakbij station Brussel-Noord).
  • De tweede sessie vindt plaats op donderdag 22 juni van 9.30 u. tot 16.30 u in het Graaf de Ferrarisgebouw (Koning Albert II-laan 20, 1000 Brussel – vlakbij station Brussel-Noord)
  • Voor de eerste sessie plannen we een kort (online/telefonisch) individueel gesprek, zodat we de vorming zoveel mogelijk op basis van de verwachtingen van de deelnemers kunnen invullen.
  • Tussen de eerste en de tweede sessie krijg je opdrachten. Als je daarbij vragen of advies nodig hebt, dan plannen we een (online) coachingsmoment.
  • De prijs bedraagt 175 euro.
  • Breng zeker je smartphone, oplader en laptop mee.
  • Het maximum aantal deelnemers is 15.
  • De begeleiding is in handen van Mieke Vasseur, Max Frans (Socius) en Vicky Bogaert (The Untold). Je kan Mieke contacteren bij meer vragen.


Inschrijven

Deze activiteit is volzet. Neem contact op met de verantwoordelijke (zie hieronder) voor meer informatie.

Communicatie, Digitaal

Praktisch

2 bijeenkomsten

  1.   Aromagebouw
      30 maart 2023
      9:30 tot 16:30
  2.   Graaf de Ferrarisgebouw
      22 juni 2023
      9:30 tot 16:30

Locatie

Aromagebouw
Vooruitgangstraat 333
Brussel




Mieke Vasseur

Mieke Vasseur


Inschrijven

Deze activiteit is volzet. Neem contact op met de verantwoordelijke (zie hieronder) voor meer informatie.

Scroll naar top