6
Het Communicatienetwerk – Artificiële intelligentie
volzet
Artificiële intelligentie-toepassingen worden steeds belangrijker, ook in de nonprofit, zoals de jeugd-, sociaal-culturele en cultureel-erfgoedsectoren. Een tekstje schrijven? Dat doe je toch in een handomdraai met AI? Brainstormen met jezelf? Voor je ’t weet heb je snel wat ideeën gesprokkeld dankzij ChatGPT. Ook zo voor de creatie van een beeld of illustratie. Voor communicatiemedewerkers lijken er gouden tijden aangebroken: ons werk wordt er beduidend makkelijker op, gesteld dat je digitale vaardigheden op punt staan. Kan je juist prompten? En ken je de recentste, meest performante platformen?
Tegelijk is er ook veel onzekerheid (en zelfs angst) over generatieve AI. Wat kan en mag? En hoe zit het met de ethische kant van de technologiemedaille? Is het allemaal wel zo fantastisch en moeiteloos zoals de grote techbedrijven ons willen doen geloven? Enne… maken we onszelf op den duur niet overbodig?
Veel vragen dus. Om daar een antwoord op te geven organiseren De Ambrassade, Socius en FARO de eerste editie van Het Communicatienetwerk. Een kleinschalig leer-, uitwissel- en netwerkmoment waarop communicatiewerkers uit de jeugd-, sociaal-culturele en cultureel-erfgoedsectoren de krachten bundelen. Deze editie spitst zich toe op Artificiële intelligentie. Kleinschalig, want slechts voor zestig deelnemers én met een belangrijke toegangsvoorwaarde. Daarover lees je zo meteen meer.
Het opzet?
Het Communicatienetwerk is de opvolger van De Communicatiekliniek. Anders dan dat communicatieleer- en netwerk, focussen we nu op de uitwisseling van eigen ervaringen en inzichten. Met een aanzet door een aantal experts, die je uitdagen om verder na te denken en te experimenteren. De dag bestaat uit:
- een plenair schot voor de boeg door De Standaard-journalist Dominique Deckmyn;
- een interactief netwerkmoment waarin je samen nadenkt over een communicatieprobleem (of -uitdaging) en feedback krijgt van (kritische) collega’s;
- een overheerlijke lunch;
- zes parallelsessies (twee keer drie aparte sessies): een over AI en prompting, een over AI en Canva en een sessie over AI en beelden en video;
- en als uitsmijter een receptie waarop je uitgebreid kunt nakaarten met oude en nieuwe bekenden.
Wanneer en waar?
Op woensdag 6 november in de Koninklijke Bibliotheek in Brussel, vlak naast het Centraal Station. Van 9.30 u. tot 17 u.
Voor wie?
Ben je communicatiemedewerker of -verantwoordelijke van een social profit organisatie? En ben je niet alleen leergierig maar ook bereid om de handen uit de mouwen te steken en actief je ervaringen met collega’s te delen? Dan is Het Communicatienetwerk iets voor jou.
Hoe neem je deel?
Eenvoudig. Door je hieronder in te schrijven – vul onderstaand formulier in en betaal het inschrijvingsgeld van 70 euro (incl. BTW) wanneer je de factuur ontvangt.
Maar. Een belangrijke, bijkomende voorwaarde is dat je bij je inschrijving ook een ‘communicatievraag’ formuleert. Daarmee bedoelen we een vraag of uitdaging waarmee je zit in je communicatiepraktijk en waarvoor je niet meteen een antwoord of oplossing vindt. Voor alle duidelijkheid: dit hoeft niet met AI te maken hebben. Omschrijf in een paar zinnen wat je probleem is. Wij clusteren de inzendingen – jouw particuliere vraag wordt dus niet met naam en toenaam gedeeld. Zorg voor een begrijpelijke probleemstelling: je lezer kent niet al je in en out’s.
Vergeet ten slotte ook niet aan te duiden welke twee sessies je ‘s namiddags het liefst wil volgen.
What’s in it for you?
- je leert bij over AI en communicatie in het algemeen
- je leert nieuwe collega’s (ook uit andere sectoren) kennen
- je krijgt mogelijks een antwoord op een hardnekkig communicatievraagstuk
- je maakt een fijne en boeiende dag mee, zowel letterlijk als figuurlijk
Wie zijn de sprekers?
Dominique Deckmyn schrijft al sinds 1990 over technologie en de impact ervan op de samenleving. Hij was in het verleden onder meer correspondent in Silicon Valley en hoofdredacteur van het magazine Smart Business Strategies. Op de redactie van De Standaard volgt hij onder meer nieuwe media en persoonlijke technologie. Zijn column De technocraat verschijnt elke zaterdag.
Mieke Vasseur is communicatiemedewerker bij Socius. Ze leerde de sociaal-culturele sector kennen bij een van de Avansa’s en werkte daarna bij zorgkoepel Zorgnet-Icuro, waar ze vooral de communicatie voor de ouderenzorg ondersteunde. Ze schrijft en fotografeert graag, het liefst over, van, met … mensen. Ze geeft vormingen over sociale media en (smartphone)fotografie.
Seppe Van Pottelbergh is communicatiemanager Erfgoeddag | ErfgoedApp bij FARO. Hij studeerde geschiedenis van de oudheid en sociale en culturele antropologie (KU Leuven) en conflict and development (UGent). Hij heeft heel wat jeugdwerkbagage op zak met projecten rond diversiteit, duurzaamheid en internationalisering. Daarna groeide hij door in communicatie en acties rond jongerencampagnes, gepersonaliseerd drukwerk, vrijwilligerscommunicatie, sociale media, maatschappelijke acties, persberichten, jongerenparticipatie, enz.
Vincent Buyssens is een digitale nomade die de kracht van sociale media gebruikt om mensen te mobiliseren en transformatieve ideeën een groter platform te geven. Hij bracht 16.000 Pokémon Go-spelers naar de Zoo van Antwerpen met alleen Facebook en heeft de gave om dingen viraal te laten gaan. Als digitaal strateeg bij reclamebureau Friendship helpt hij merken het leven op sociale media los te laten. Hij mobiliseerde fans over de hele wereld om zijn favoriete tv-programma te redden – The Expanse.
Met dank aan
Het Communicatienetwerk kwam tot stand in samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek van België. Waarvoor dank.
Inschrijven
Praktisch
6 november 2024
9:30 tot 16:30
Locatie
Koninklijke Bibliotheek van België
Kunstberg 28
Brussel
Max Frans