• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

Het nieuwe leren 5 – Blended learning of online en offline combineren

20 december 2017 door Max Frans

Foto: WOC in Tech Chat-Lic Creative Commons - flic.kr/p/EFwyFN

Digitale communicatie is inmiddels verweven in alle aspecten van ons dagelijks leven. Daarom kan je, ook als het om leren gaat, niet echt een tweedeling maken tussen online en face to face. In veel gevallen is er sprake van mengvormen: gecombineerd leren of blended learning noemen we dat.

Wat is blended learning?

Blended learning is de doordachte combinatie van online en fysieke leeractiviteiten met als bedoeling een krachtige en studentgerichte leeromgeving te creëren.

Er zijn verschillende “blends” of mengvormen mogelijk:

  • Online voorbereiding, in groep verwerken: Online leeractiviteiten bereiden voor op de fysieke leeractiviteiten. Ze zijn vaak gericht op het verwerven van inhoud (activeren en demonstreren). De fysieke leeractiviteiten bouwen hierop verder en helpen om het inzicht te vergroten in of de materie toe te passen (toepassen en integreren).
  • Online verwerking: Online leeractiviteiten bouwen verder op de fysieke leeractiviteiten. De face to face leeractiviteiten zijn vaak gericht op het activeren van studenten en hen toewijzen naar de online leeractiviteiten (activeren). De online leeractiviteiten zijn eerder gefocust op het verwerven van de inhoud (demonstreren) en het toepassen (toepassen en integreren) ervan.
  • Online voorbereiding en verwerking: Online en offline leeractiviteiten zijn geïntegreerd in één leertraject en wisselen elkaar af.

Het ombouwen van een klassiek face to face vormingsprogramma naar blended learning houdt meer in dan enkel het toevoegen van wat ICT-componenten. De bedoeling is immers om online en offline leeractiviteiten zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en de lerende een actievere rol toe te bedelen. De contactmomenten veranderen dus van karakter: ze krijgen een andere frequentie, een andere inhoud, een andere duur.

Waarom blended learning?

Er zijn verschillende redenen waarom blended learning binnen niet-formele educatie een goede optie kan zijn.

Aansluiten op nieuwe vormen van leren

In onze geconnecteerde digitale samenleving heeft het begrip leren een nieuwe invulling gekregen. Het vertrouwde model van in groep samenkomen om onder deskundige begeleiding een leerproces te doorlopen is niet langer de norm. Leren gebeurt meer en meer continu, langdurig en verweven met het dagelijkse handelen. Digitale technologie speelt in dit alles een bepalende rol.

Ook in de sector van de bedrijfsopleidingen zie je dezelfde ontwikkelingen: de nieuwe generatie leerlingen wil meer controle over het eigen leren en leert vaker en makkelijker in een netwerkomgeving. Een combinatie van online en offline leren wordt vanzelfsprekend.

Het is van belang dat ook wij, als sociaal-culturele sector, oog hebben voor deze ontwikkelingen en er een gepast antwoord op formuleren.

Winst aan tijd en efficiëntie, schaalvoordelen

Online aanbieden van leerinhoud levert vaak efficiëntievoordelen op. Bijvoorbeeld: om een bepaald thema bij deelnemers of vrijwilligers ingang te doen vinden, zou je, in plaats van tientallen vormingssessies te organiseren, de inhoud voor iedereen tegelijk online kunnen aanbieden, al dan niet gecombineerd met minder, maar intensievere en meer interactieve bijeenkomsten.

Je kan dit bijvoorbeeld doen met een webinar: een lezing die je online volgt. Je ziet de lesgever live spreken, afgewisseld met de slides die getoond worden. Je doet dat in je webbrowser en hoeft (meestal) geen speciale software te installeren. Vaak is daarbij de mogelijkheid voorzien om via chat vragen te stellen en commentaar te geven. Je kan zo’n webinar ook opnemen om later ter beschikking te stellen van mensen die er op het moment zelf niet bij konden zijn.

Natuurpunt maakt regelmatig gebruik van deze techniek. Ook Vormingscentrum Opvoeding en Kinderopvang (VCOK) organiseert jaarlijks enkele webinars in samenwerking met de Gezinsbond.

In zijn eenvoudigste vorm kan je met Google Hangout of Facebook Live aan de slag om een webinar op te zetten. Of je kan gebruikmaken van specifieke webinarplatformen als WebinarGeek of GoToMeeting.

Grotere zichtbaarheid

Als je aanbod ook voor een deel online te vinden is, verhoogt dit je zichtbaarheid en reputatie als organisatie. Mensen die jou niet kennen, krijgen zo een voorsmaakje van wat je te bieden hebt. Ook al is de stap om zich voor een cursus in te schrijven of aan een activiteit deel te nemen (voorlopig) te groot, via je online aanbod kunnen ze zich een beter idee vormen van wat je te bieden hebt. Blended learning kan dus in zekere zin ook een marketingstrategie zijn.

Een prima kanaal in dit verband is Slideshare, een platform waarop je presentaties vindt over alle mogelijke onderwerpen en ook je eigen presentaties kan je er plaatsen. Je kan de impact en de zichtbaarheid van je activiteit behoorlijk verhogen door je cursusmateriaal op Slideshare een tweede leven te geven. Dat blijkt alvast uit onze eigen ervaringen: sommige presentaties die we op Slideshare publiceerden halen na een jaar meer dan 1000 views. Bijkomend voordeel: je kan deze presentaties ook insluiten (embedden) in je eigen website of blog en delen op sociale media, wat nog eens extra zichtbaarheid oplevert.

Voor, tijdens, na

Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat je blended learning op allerlei manieren en in allerlei maten en gewichten kunt invullen. Het ontwikkelen van online cursussen vraagt vaak een behoorlijke investering in tijd en middelen. Deze inspanning wordt na verloop van tijd wel gecompenseerd door het grotere bereik en het gemak van het up to date houden, maar je moet het toch maar gedaan krijgen…

Aan de andere kant kan je al heel veel bereiken met een beperkte inspanning, bijvoorbeeld door het leermateriaal dat je sowieso al klaar hebt liggen slim te hergebruiken:

  • Deel je presentaties op Slideshare en je video’s op YouTube of Vimeo (zorg er dan wel voor dat alles auteursrechtelijk in orde is), sluit ze in je websitepagina’s in en deel ze op sociale media.
  • Verwerk gedeeltes van je cursusmateriaal tot blogberichten die je geregeld op je website post; zo kan je je kennis met een breder publiek delen en mensen goesting doen krijgen om deel te nemen. Zorg er wel voor dat je bericht eindigt met een duidelijke call to action, een knop met een link naar je inschrijvingspagina bijvoorbeeld.
  • Maak korte kennisclips die op een visuele manier de belangrijkste elementen van je vormingsaanbod weergeven; deel deze clips via sociale media en gebruik ze als inleiding in je online cursus of op je blog. Hieronder zie je een voorbeeld uit afdelingsbegeleiding.socius.be.

Verder kan je door het inzetten van allerlei kleine tools je klassieke vormingsbijeenkomsten al een beetje “blenden”:

  • Zet, als voorbereiding op je bijeenkomst, een online brainstorming op via Dotstorming. Gebruik de resultaten om je vormingsprogramma te concretiseren en aan te passen aan de vragen van de deelnemers.
  • Gebruik tijdens de bijeenkomst tools als Mentimeter of Kahoot om korte brainstormmomenten of quizzen in te lassen; mensen kunnen op hun smartphone meedoen en de resultaten onmiddellijk op het grote scherm zien. Daarmee heb je tegelijk ook een vorm van verslaggeving.
  • Gebruik een Facebookgroep of dergelijk platform om tussen de bijeenkomsten door interactie te stimuleren en na afloop via een online poll of mini-enquête het vormingsprogramma te evalueren.
  • Maak een verslag van je cursus onder de vorm van een blogbericht van het type “5 lessen die we leerden uit de cursus ‘zus en zo’”. Koppel er een aankondiging aan van de volgende editie van de cursus.

Je kan natuurlijk ook een stap verder gaan en bij het ontwerpen van nieuwe programma’s zowel met online als offline gebruik rekening houden. Gezinsbond en Child Focus hebben zo 5 vormingsmodules ontwikkeld rond het online gedrag van jongeren en hoe je hier, als ouder, mee kan omgaan. De onderwerpen zijn: Internet en privacy, gamen, sociale media, cyberpesten en online relaties en seksualiteit.

Bij dit vormingaanbod hoort de website www.veiligonline.be waarin elk van deze topics via interactieve video, animaties en infographics wordt uitgewerkt. De website wordt tijdens zo’n vormingssessie ook effectief gebruikt als vervanger van de traditionele powerpointpresentatie. De site is daarnaast op zichzelf toegankelijk en bevat een ingang voor kinderen en een voor ouders.

Flipping the classroom

De leerinhoud vooraf doornemen via online video (of andere online bronnen) en vervolgens verwerken en inoefenen in groepsbijeenkomsten: dat is het idee achter het concept “flipping the classroom”. Zo kunnen de deelnemers zelf bepalen wanneer ze een video bekijken. Als iets niets meteen duidelijk is, kunnen ze de video pauzeren, terugspoelen of nog eens in zijn geheel bekijken. In de groepslessen komt dan meer tijd vrij voor actieve werkvormen, verdieping en differentiatie.

De cursus ‘Practitioner in Empowerment’ van ArmenTeKort, een buddyproject voor mensen in kansarmoede, is hier een voorbeeld van. Het leertraject bestaat uit een online cursus en een serie workshops. De e-learning reikt alle essentiële kennis aan die nodig is om in een tweejarig buddytraject te stappen met een persoon in kansarmoede. Deze kennis kan je interactief en op eigen tempo doornemen. Vaardigheden worden ingeoefend tijdens de workshops.

Mediacoach is een tweede voorbeeld. Het gaat hier om opleiding voor professionelen die werken met kinderen, jongeren of volwassenen en die mediawijsheid willen integreren in hun eigen praktijk en organisatie. De theoretische kennis rond mediawijsheid wordt grotendeels behandeld in een online traject (MOOC of Massive Open Online Course). Deze kennis wordt verwerkt en verdiept via het flipping the classroom principe en toelichting van experts tijdens de contactmomenten.

Meer lezen

Lees ook de andere delen van onze reeks over het nieuwe leren:

  • Leren in de digitale samenleving
  • Naar een gevarieerd leerlandschap
  • De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Software en platformen
  • Blended learning of online en offline combineren
  • 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus

Op onze Scoop.It pagina over e-leren vind je een overzicht van de bronnen die ons bij deze artikelenreeks geïnspireerd hebben. En op ons Pinterest-bord “Tools & Services” kan je terecht voor een overzicht van allerlei nuttige tools. Volg deze bronnen om automatisch op de hoogte te blijven van nieuwe toevoegingen.

 Heb je, of ken je, goede voorbeelden van blended learning in de sociaal-culturele sector of daarbuiten? Deel ze via het commentaarveld hieronder.

blog digitaal

Lees ook

blog - 17/11/2014

9 Tools voor kennismanagement – deel 2

blog - 03/12/2020

Gratis replay: Hoe stel je je kritisch op tegenover Siri en Alexa?

blog - 02/04/2020 Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Help! Mijn site is gehackt

Over Max Frans

Max Frans is de communicatieman van dienst bij Socius. Naast de inhoudelijke redactie van de digitale kanalen, coördineert hij alle inspanningen op het vlak van de communicatie en marketing van het steunpunt.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Lees Interacties

Reacties

  1. Joitske Hulsebosch zegt

    27 februari 2018 om 10:38

    Ik heb met Proteion gewerkt in de zorg om een opleiding blended te maken rondom belevingsgericht werken. Bij Ennuonline gebruiken we het meer dan blended model omdat een optimaal ontwerp ook synchroon- asynchroon en individueel – groep optimaal combineert

  2. Hugo Callens zegt

    27 februari 2018 om 14:00

    Dus online/face2face, synchroon/asynchroon, individueel/groep – interessante aanvulling! Je hebt hier blijkbaar over gepubliceerd. Kan je even een downloadlink bezorgen?

  3. Joitske Hulsebosch zegt

    27 februari 2018 om 14:41

    Ha Hugo, ik had de link toegevoegd, maar toen zei hij dat het spam was :). Ik probeer het nog eens: is helaas weer forbidden. Als je op de website van Ennuonline punt com zoekt naar proteion kom je blog en beschrijving tegen.

  4. Hugo Callens zegt

    27 februari 2018 om 15:40

    Ik was al op de site gaan kijken (https://ennuonline.com/project/proteion/), maar het lukt niet om de leerpraktijk (artikel) te downloaden…

Primaire Sidebar

Overzicht

  • Sociaal-cultureel werk moet ergens over gààn
  • Superdiversiteit
  • Inbound marketing voor nonprofits: vertel je verhaal
  • Growfunding/BXL
  • De communicatie­medewerker als contentmanager
  • Online campagnevoeren: Wat we kunnen leren van de Ice Bucket Challenge
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 1
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 2
  • Peer-to-peer in het sociaal-cultureel volwassenen­werk?
  • Solidariteit bevorderen via social media
  • Niet voor zwartkijkers: de SWO-ART
  • Een Facebookpagina voor je vereniging: 7 tips
  • Stilte! Een nieuw geluid
  • Leren van burger­initiatieven: ‘vitale coalities’
  • Trage vragen, oude verhalen
  • De kracht van je vereniging zit lokaal
  • Bottom-up werken met vrijwilligers
  • Ruimte voor initiatief
  • De kracht van een goed verhaal
  • Merhaba geeft holebi’s met migratieachtergrond een krachtige stem
  • Community of practice: professionals leren van elkaar
  • Wat drijft de innovator?
  • Afdelingsbegeleiding op maat
  • Van vrijwilligers­management naar betrokkenheids­management
  • Internationaal bewegings­werk: leer uit het verleden
  • Legale foto’s op je website
  • Voelschorten tackelen taboe rond dementie
  • Geef mee vorm aan de superdiverse samenleving
  • 1 miljoen Vlamingen zet zich vrijwillig in
  • De boer op met Voedselteams!
  • Vrijwilligerswerk: niet minder maar anders
  • AIF+: versterking in een wereld van diversiteit
  • Hoe lang leeft jouw beleidsplan?
  • Theater Tievo werkt aan een inclusieve samenleving
  • VtbKultuur brengt mensen samen met Planidoo
  • Leiderschap bij weerstand
  • Vrijwilligers, het DNA van Amnesty International
  • Van individu naar transitieambassadeur bij Vormingplus
  • Selfcity BXL: Brusselse burgerinitiatieven in beeld
  • Sleutelcompetenties voor een leven lang leren
  • Leiderschap als sleutel tot verandering in de superdiverse samenleving
  • Creatief omgaan met digitale technologie
  • Slim meten om je site te verbeteren
  • OefenSCHOLEN voor democratie
  • Dynamiek in groepen lezen
  • Dans als typologie voor de vrijwilligersorganisatie
  • Hallo politici slaat brug tussen burger en politiek
  • Sterke vrijwilligers door sterke communicatie
  • Delen en repareren met Netwerk Bewust Verbruiken
  • De rol van ‘etniciteit’ bij diversiteitsvraagstukken
  • Lobbyen bij de EU
  • Met welke freelancer ga jij in zee?
  • Drie toponderzoeken voor sterk sociaal-cultureel werk
  • Over educatie, verlangen en volwassenheid
  • Werken met talenten
  • Werken met tijdelijke ruimtes
  • Sociaal-cultureel werk in digitale transformatie
  • De gelukskaravaan
  • Sint-Pieters Deelt
  • Een blik achter de parlementaire schermen
  • Iedereen aan het roer: Commons Josaphat
  • De maatschappelijke oorzaken van burn-out
  • Marketing begint bij je missie
  • Samenwerken met de profit: de ethische code van FairFin
  • Als de supermarkt maar open blijft
  • Werken met ruimte in de stad
  • Cinemaximiliaan: woonkamer voor nieuwkomers
  • Timotheus vaart nieuwe wegen
  • Tips om vrijwilligers te waarderen
  • De ‘New Skills Agenda’
  • Vormingplus Waas-en-Dender gluurt bij de buren
  • Naar meer cultuurparticipatie met Pretloket
  • Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken
  • De vier levensfasen van een afdeling
  • De 20 populairste berichten op je site
  • Denken vanuit de klant: werken met persona’s
  • Hoe lokale afdelingen en vrijwilligers inspireren?
  • ‘De coulissen’ en ‘de scene’: leven en werken in groepen
  • Van goed naar duurzaam medewerkersbeleid
  • Samen sterk
  • Bed, bad, brood en Bach?
  • Politiserend werken
  • In de voetsporen van ‘Van Gogh’
  • Prestatieverlies in groepen: hoe pak je het aan?
  • Loopt je communicatie volgens plan?
  • Groots denken over educatie
  • Het nieuwe leren 1 – Leren in de digitale samenleving
  • Succesvol begeleiden van veranderingsprocessen
  • Toestand vzw wint Ultima 2017 SCVW: 10 weetjes op een rij
  • De regio en de straat
  • Duurzaam denken over educatie
  • Het nieuwe leren 2 – Een gevarieerd leerlandschap
  • On the move
  • Het nieuwe leren 3 – De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Motieven van vrijwilligers
  • Burgerinitiatieven in de participatiesamenleving
  • Het nieuwe leren 4 – software en platformen
  • “Eerst charmeren, dan attaqueren”
  • Het nieuwe leren 5 – Blended learning of online en offline combineren
  • In de juiste plooi: over patronen in groepen
  • Welke verandering heb jij voor ogen?
  • Een warm nest voor innoverende ideeën
  • Verander alles: Kempenaars bundelen de krachten
  • Je stakeholders betrekken
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 1: bezield vrijwilligerswerk
  • Acht verschijningsvormen waartussen groepen balanceren
  • Wij- versus zij-denken en hoe eruit te geraken
  • De Maekerij: méér dan een hobbyclub
  • Over vroeger, morgen en nu
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 2: visie op vrijwilligerswerk
  • Sharing is caring
  • Het nieuwe leren 6 – 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus
  • Maak kennis met onze nieuwe collega
  • Waarom je nooit uit je woorden geraakt als je over groepen praat
  • Slapende reserves: een onethische hypotheek op onze dienstverlening?
  • David Troch: “slam poetry geeft je een frisse kijk op hoe je iets neerpent”
  • Guy Redig: “De sociaal-culturele sector heeft een identiteit nodig, een smoel”
  • Coachend leidinggeven is een basishouding, een attitude
  • Weg met de oude blanke man?
  • Zijn we in 2021 op weg naar échte Europese uitwisselingen?
  • In 2050 leren we om te werken én te leven
  • Genieten van de wijsheid van Paul Scheffer
  • 5 tips voor het opstellen van je beleidsplan
  • “Gebruik digital storytelling om mensen sociaal weerbaarder te maken”
  • 5 gouden tips voor nieuwkomers in het #SCVW
  • VIDEO-INTERVIEW: Pepijn Kennis over constructief activisme
  • Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019
  • Maak kennis met onze nieuwe collega Paco
  • Chokri Ben Chikha: “Stereotypen kan je doorbreken”
  • Neemt jouw team deze 5 rollen op?
  • Zo maak je jouw organisatie ‘communicatieminded’
  • Afdelingsbegeleiding in 6 stappen
  • 5 lessen voor een digitale transformatie op maat van jouw publiek
  • Hoe kunnen we als middenveld het Europese beleid beïnvloeden?
  • Waarom je missie en visie ook je mantra moeten zijn
  • 3 waardevolle inzichten voor jouw bestuur
  • Rollen en functies: twee kanten van dezelfde medaille?
  • Moet je in onze sector wel een kwaliteits­handboek hebben?
  • Hallo micro: persoonlijke ver­halen uit super­divers Vlaan­deren
  • Stef Steyaert: “Onze democratie is niet in crisis, ze is in transitie”
  • Back to basics: luisteren naar je leden met ‘Sensemaker’
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Debbie
  • Maak kennis met onze nieuwe collega en Jack of all trades: Vincent
  • Mobiliseren met impact? Dit zijn de 10 tips van Climate Express
  • Ruben Mersch: “Nuance is veel sexyer dan de steriliteit van het grote gelijk”
  • Maak kennis met jouw nieuwe go-to-person en Deurnese ijsbeer: Silke
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe goedlachse collega: Nele
  • Tine Hens en Koert Debeuf laten in hun brieven kijken
  • Ik wil echt voorbij die ‘witte tranen’ geraken
  • Wat we van MAVEP kunnen leren over hoe we onze vrijwilligers waarderen
  • Zo ga je als organisatie bewust om met verandering
  • Investeren in een sociaal-cultureel project? Dat kan met een cultuurkrediet
  • Video: Fred Dhont over cultuureducatie
  • Een straffe praktijkbeschrijving: Over ‘t leven
  • We gaan op Erasmus en nemen mee …
  • HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren
  • Webinar: Impactgedreven werken met ‘Theory of Change’
  • Liefde is … samen eten bij Cultureghem en De Ruimtevaart
  • Telewerken: tips en tricks
  • Jouw digitale gereedschapskist om samen te werken en te communiceren
  • Video & chat: welk platform moet ik kiezen?
  • Webinar: ‘Welk platform kiezen?’
  • Help! Mijn site is gehackt
  • Webcast: subsidieregelingen voor sociaal-culturele projecten
  • Hoe veilig is Zoom?
  • Samenwerken met andere organisaties: yay or nay?
  • Podcastgalore: wat de afwas me leerde over interculturaliteit
  • Corona: brandstof voor politiserend werken
  • 9 tips voor meer interactie in je virtueel vormingslokaal
  • Marit Ginevro: “Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes overal”
  • Nieuwe vormen van verenigen: pionieren op een scharniermoment
  • Hoe kunnen gemeenten lokale burgerinitiatieven laten bloeien?
  • “Diversiteitscommunicatie is eigenlijk normaliteitscommunicatie: het hoort zo te zijn”
  • Videoreeks: een handelingskader om politiserend te werken
  • Briefwisseling Anya Topolski en Mark Elchardus over waarden en normen
  • Ode aan de sociaal-cultureel werker
  • AAN TAFEL MET ONZE MINISTER VAN CULTUUR
  • VIDEOREEKS: een nieuwe wereld na corona?
  • Zoomdebat: politisering in de strijd tegen racisme
  • Video-interview: Chantal Mouffe over de radicale democratie
  • Gratis replay: Hoe stel je je kritisch op tegenover Siri en Alexa?
  • Video-interview: waarom zwijgen geen optie is
  • Pulse neemt je mee op digitale praktijksafari bij Hof van Busleyden
  • Een cultureel vaccin voor de Oostendse woonzorgcentra
  • Betül Demirkoparan: “Theekransjes zijn leuk maar je mentaliteit is het belangrijkste, niet wat je eet of drinkt”
  • Amani El Haddad: “De persoonlijke banden in onze sector tonen dat sociaal-cultureel werk meer is dan wérk”
  • Els Vrints: “Als mensen zich gehoord zien, gebeurt er iets magisch”
  • Simon Luyts: “Laten we de coronacrisis gebruiken als hefboom voor verandering”
  • Maak kennis met deze ‘newbies’ binnen het decreet sociaal-cultureel werk
  • Spanningen in je team? Zo ga je ermee om
  • Welkom Joren!
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Zé Vandenhoeck
  • Van betrokkenheid naar vrijwillige actie in 3 bewegingen

Vormingsaanbod decreet

  • Geen evenementen

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08