• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

Creatief omgaan met digitale technologie

2 maart 2016 door Max Frans

De Scratch interface -

Een zaterdagmorgen in de cafetaria van het cultuurcentrum in Bierbeek. Een veertigtal meisjes en jongens, van pakweg acht tot vijftien jaar, zijn geconcentreerd aan de slag op hun laptops. Ze maken computeranimaties en spelletjes, bouwen een website of programmeren robotjes. Ongeveer evenveel ouders zitten erbij, moedigen aan en proberen ook zelf nu en dan wat uit. Na een uur of twee experimenteren en zwoegen is er een toonmoment waarin de jonge programmeurs hun werk op het grote scherm voorstellen. Ongelooflijk wat hier op deze korte tijd is klaargestoomd! Nee, dit is geen saaie inhaalles informatica, maar een poel van creativiteit en plezier, CoderDojo genaamd.

CoderDojo is een internationale vrijwilligersorganisatie die in 2011 in Ierland werd opgericht en in geen tijd over de hele wereld actief is geworden. CoderDojo gaat over gratis leren programmeren door het zelf te doen. Ook de Belgische afdeling zet overal te lande doe-het-zelf lessen op voor jongens en meisjes van 7 tot 18 jaar. Een ‘Dojo’ wordt volledig door vrijwilligers voorbereid en gegeven. Enthousiaste mentors begeleiden de jongeren. Ze leggen uit, doen voor, leren aan en stimuleren fantasie en creativiteit.

Spelenderwijs leren programmeren met Scratch

Vertrouwdheid met en beheersing van digitale technologie wordt steeds belangrijker. CoderDojo bewijst dat dat ook op een leuke manier kan gebeuren. Niets nerd-achtigs hier, wél een ongedwongen, speelse atmosfeer waarin plaats te over is voor fantasie en creativiteit. Een belangrijke tool hierbij is Scratch, een online platform dat werd ontwikkeld door het MIT Media Lab (Massachusetts Institute of Technology).

Scratch is een gratis online toepassing. Je hoeft enkel een account aan te maken om ermee aan de slag te kunnen gaan. Om ook te kunnen werken zonder een internetverbinding is er een offline editor beschikbaar die je op je eigen computer kan installeren.

Onderstaand filmpje toont je hoe Scratch werkt.

Bekijk ook even dit voorbeeld op https://scratch.mit.edu/projects/85143404/ om een idee te krijgen wat je er allemaal mee kan doen. Dit spelletje is gemaakt door een kind van 11 jaar!

Ook voor volwassenen?

Of er niet ook zoiets bestaat voor volwassenen? “Niet dat ik weet.”, zegt een begeleider, “maar als je de ouders soms bezig ziet, vraag je je af wie er nu eigenlijk deelneemt, de volwassene of het kind?” En dan vraag je je natuurlijk af of dit soort activiteiten niet uitstekend zou passen in het aanbod van een vereniging of Vormingplus.

Samen programmeren kan immers een leuke intergenerationele activiteit zijn, waarbij ouders en kinderen van elkaar leren.  Door samen te werken aan een spelletje, een quiz of een interactieve animatie leren ze niet enkel hoe digitale technologie in elkaar zit, maar ontwikkelen ze ook hun creatieve vaardigheden op het gebied van beeld, geluid, beweging en animatie. Zo wordt het hele digitale gebeuren wat minder geheimzinnig en bedreigend.

Je kan voor de vuist weg allerlei mogelijkheden verzinnen om met Scratch aan de slag te gaan:

  • een geanimeerde kerst- of nieuwjaarskaart maken
  • je eigen versie maken van vertrouwde computerspelletjes als Pong of Tetris
  • door middel van een animatiefilmpje de werking van je vereniging voorstellen of promotie maken voor een belangrijke activiteit
  • een quiz maken over je dorp of buurt

Werken met Scratch draait niet louter om computertechnische en wiskundige ideeën, aldus het MIT Media Lab.  Je leert ook heel wat over het ontwerpproces: een werkend prototype bouwen, daarmee experimenteren, problemen oplossen als niet alles werkt, commentaar krijgen van anderen en dan het project herzien en aanpassen.

Deze aanpak ontwikkelt veel van de 21 ste-eeuwse vaardigheden die heel belangrijk zijn voor succes in de toekomst: creatief denken, duidelijk communiceren, systematisch analyseren, effectief samenwerken, ontwerpen in cycli, continue educatie.

Je leert bovendien ook heel wat over visuele vormgeving, verhaalopbouw, werken met tekst, beeld en geluid. In die zin is Scratch evengoed een ideale tool om aan kunsteducatie te doen.

Bekijk eens het voorbeeld op https://scratch.mit.edu/projects/96793278/. Met de cursortoetsen kan je zelf ingrijpen in de lengte en de dikte van de lijnen.

Aan de slag

Het organiseren van een Scratchatelier is makkelijker dan het lijkt. In principe hoef je enkel eens rond te vragen bij je buurman, je vriendin of je collega op het werk: je vindt al snel mensen die gepassioneerd zijn door ICT en bereid zijn om als vrijwilliger in zo’n atelier mee te draaien. Verder heb je enkel een werkruimte nodig met een goede wifi-verbinding, voor de nodige laptops zorgen de deelnemers zelf.

Op de Scratch website vind je massa’s vrij te gebruiken materiaal om mee aan de slag te gaan, van korte handleidingen voor organisatoren en begeleiders tot een uitgebreid Nederlandstalig handboek.

Er is ook een Nederlandstalige wiki in opbouw. Dit materiaal richt zich uiteraard op de doelgroep van kinderen en jongeren, maar met kleine aanpassingen is het zeker bruikbaar.

Ten slotte vind je op het YouTubekanaal van Harald van Brederode een aantal handige instructiefilmpjes.

Vermits Scratch online beschikbaar is kan je er ook op je eentje thuis mee aan de slag. Koppel dat aan een uitwisselingsplatform zoals een Facebookgroep en je kan rond je Scratchatelier een aardige community opbouwen. Zo kunnen deelnemers ook tussen de bijeenkomsten door verder werken, elkaar vragen stellen en hun werk tonen. Op deze manier kan de begeleider of coach ook tussendoor advies en tips geven en het enthousiasme erin houden.

blog digitaal

Lees ook

nieuws - 08/01/2018 Foto: LynnDelbeecke

Een Vlaams cultuurbeleid in het digitale tijdperk

blog - 02/04/2020 Foto: www.socius.be

Webinar: ‘Welk platform kiezen?’

blog - 22/01/2019

Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019

Over Max Frans

Max Frans is de communicatieman van dienst bij Socius. Naast de inhoudelijke redactie van de digitale kanalen, coördineert hij alle inspanningen op het vlak van de communicatie en marketing van het steunpunt.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primaire Sidebar

Overzicht

  • Sociaal-cultureel werk moet ergens over gààn
  • Superdiversiteit
  • Inbound marketing voor nonprofits: vertel je verhaal
  • Growfunding/BXL
  • De communicatie­medewerker als contentmanager
  • Online campagnevoeren: Wat we kunnen leren van de Ice Bucket Challenge
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 1
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 2
  • Peer-to-peer in het sociaal-cultureel volwassenen­werk?
  • Solidariteit bevorderen via social media
  • Niet voor zwartkijkers: de SWO-ART
  • Een Facebookpagina voor je vereniging: 7 tips
  • Stilte! Een nieuw geluid
  • Leren van burger­initiatieven: ‘vitale coalities’
  • Trage vragen, oude verhalen
  • De kracht van je vereniging zit lokaal
  • Bottom-up werken met vrijwilligers
  • Ruimte voor initiatief
  • De kracht van een goed verhaal
  • Merhaba geeft holebi’s met migratieachtergrond een krachtige stem
  • Community of practice: professionals leren van elkaar
  • Wat drijft de innovator?
  • Afdelingsbegeleiding op maat
  • Van vrijwilligers­management naar betrokkenheids­management
  • Internationaal bewegings­werk: leer uit het verleden
  • Legale foto’s op je website
  • Voelschorten tackelen taboe rond dementie
  • Geef mee vorm aan de superdiverse samenleving
  • 1 miljoen Vlamingen zet zich vrijwillig in
  • De boer op met Voedselteams!
  • Vrijwilligerswerk: niet minder maar anders
  • AIF+: versterking in een wereld van diversiteit
  • Hoe lang leeft jouw beleidsplan?
  • Theater Tievo werkt aan een inclusieve samenleving
  • VtbKultuur brengt mensen samen met Planidoo
  • Leiderschap bij weerstand
  • Vrijwilligers, het DNA van Amnesty International
  • Van individu naar transitieambassadeur bij Vormingplus
  • Selfcity BXL: Brusselse burgerinitiatieven in beeld
  • Sleutelcompetenties voor een leven lang leren
  • Leiderschap als sleutel tot verandering in de superdiverse samenleving
  • Creatief omgaan met digitale technologie
  • Slim meten om je site te verbeteren
  • OefenSCHOLEN voor democratie
  • Dynamiek in groepen lezen
  • Dans als typologie voor de vrijwilligersorganisatie
  • Hallo politici slaat brug tussen burger en politiek
  • Sterke vrijwilligers door sterke communicatie
  • Delen en repareren met Netwerk Bewust Verbruiken
  • De rol van ‘etniciteit’ bij diversiteitsvraagstukken
  • Lobbyen bij de EU
  • Met welke freelancer ga jij in zee?
  • Drie toponderzoeken voor sterk sociaal-cultureel werk
  • Over educatie, verlangen en volwassenheid
  • Werken met talenten
  • Werken met tijdelijke ruimtes
  • Sociaal-cultureel werk in digitale transformatie
  • De gelukskaravaan
  • Sint-Pieters Deelt
  • Een blik achter de parlementaire schermen
  • Iedereen aan het roer: Commons Josaphat
  • De maatschappelijke oorzaken van burn-out
  • Marketing begint bij je missie
  • Samenwerken met de profit: de ethische code van FairFin
  • Als de supermarkt maar open blijft
  • Werken met ruimte in de stad
  • Cinemaximiliaan: woonkamer voor nieuwkomers
  • Timotheus vaart nieuwe wegen
  • Tips om vrijwilligers te waarderen
  • De ‘New Skills Agenda’
  • Vormingplus Waas-en-Dender gluurt bij de buren
  • Naar meer cultuurparticipatie met Pretloket
  • Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken
  • De vier levensfasen van een afdeling
  • De 20 populairste berichten op je site
  • Denken vanuit de klant: werken met persona’s
  • Hoe lokale afdelingen en vrijwilligers inspireren?
  • ‘De coulissen’ en ‘de scene’: leven en werken in groepen
  • Van goed naar duurzaam medewerkersbeleid
  • Samen sterk
  • Bed, bad, brood en Bach?
  • Politiserend werken
  • In de voetsporen van ‘Van Gogh’
  • Prestatieverlies in groepen: hoe pak je het aan?
  • Loopt je communicatie volgens plan?
  • Groots denken over educatie
  • Het nieuwe leren 1 – Leren in de digitale samenleving
  • Succesvol begeleiden van veranderingsprocessen
  • Toestand vzw wint Ultima 2017 SCVW: 10 weetjes op een rij
  • De regio en de straat
  • Duurzaam denken over educatie
  • Het nieuwe leren 2 – Een gevarieerd leerlandschap
  • On the move
  • Het nieuwe leren 3 – De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Motieven van vrijwilligers
  • Burgerinitiatieven in de participatiesamenleving
  • Het nieuwe leren 4 – software en platformen
  • “Eerst charmeren, dan attaqueren”
  • Het nieuwe leren 5 – Blended learning of online en offline combineren
  • In de juiste plooi: over patronen in groepen
  • Welke verandering heb jij voor ogen?
  • Een warm nest voor innoverende ideeën
  • Verander alles: Kempenaars bundelen de krachten
  • Je stakeholders betrekken
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 1: bezield vrijwilligerswerk
  • Acht verschijningsvormen waartussen groepen balanceren
  • Wij- versus zij-denken en hoe eruit te geraken
  • De Maekerij: méér dan een hobbyclub
  • Over vroeger, morgen en nu
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 2: visie op vrijwilligerswerk
  • Sharing is caring
  • Het nieuwe leren 6 – 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus
  • Maak kennis met onze nieuwe collega
  • Waarom je nooit uit je woorden geraakt als je over groepen praat
  • Slapende reserves: een onethische hypotheek op onze dienstverlening?
  • David Troch: “slam poetry geeft je een frisse kijk op hoe je iets neerpent”
  • Guy Redig: “De sociaal-culturele sector heeft een identiteit nodig, een smoel”
  • Coachend leidinggeven is een basishouding, een attitude
  • Weg met de oude blanke man?
  • Zijn we in 2021 op weg naar échte Europese uitwisselingen?
  • In 2050 leren we om te werken én te leven
  • Genieten van de wijsheid van Paul Scheffer
  • 5 tips voor het opstellen van je beleidsplan
  • “Gebruik digital storytelling om mensen sociaal weerbaarder te maken”
  • 5 gouden tips voor nieuwkomers in het #SCVW
  • VIDEO-INTERVIEW: Pepijn Kennis over constructief activisme
  • Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019
  • Maak kennis met onze nieuwe collega Paco
  • Chokri Ben Chikha: “Stereotypen kan je doorbreken”
  • Neemt jouw team deze 5 rollen op?
  • Zo maak je jouw organisatie ‘communicatieminded’
  • Afdelingsbegeleiding in 6 stappen
  • 5 lessen voor een digitale transformatie op maat van jouw publiek
  • Hoe kunnen we als middenveld het Europese beleid beïnvloeden?
  • Waarom je missie en visie ook je mantra moeten zijn
  • 3 waardevolle inzichten voor jouw bestuur
  • Rollen en functies: twee kanten van dezelfde medaille?
  • Moet je in onze sector wel een kwaliteits­handboek hebben?
  • Hallo micro: persoonlijke ver­halen uit super­divers Vlaan­deren
  • Stef Steyaert: “Onze democratie is niet in crisis, ze is in transitie”
  • Back to basics: luisteren naar je leden met ‘Sensemaker’
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Debbie
  • Maak kennis met onze nieuwe collega en Jack of all trades: Vincent
  • Mobiliseren met impact? Dit zijn de 10 tips van Climate Express
  • Ruben Mersch: “Nuance is veel sexyer dan de steriliteit van het grote gelijk”
  • Maak kennis met jouw nieuwe go-to-person en Deurnese ijsbeer: Silke
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe goedlachse collega: Nele
  • Tine Hens en Koert Debeuf laten in hun brieven kijken
  • Ik wil echt voorbij die ‘witte tranen’ geraken
  • Wat we van MAVEP kunnen leren over hoe we onze vrijwilligers waarderen
  • Zo ga je als organisatie bewust om met verandering
  • Investeren in een sociaal-cultureel project? Dat kan met een cultuurkrediet
  • Video: Fred Dhont over cultuureducatie
  • Een straffe praktijkbeschrijving: Over ‘t leven
  • We gaan op Erasmus en nemen mee …
  • HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren
  • Webinar: Impactgedreven werken met ‘Theory of Change’
  • Liefde is … samen eten bij Cultureghem en De Ruimtevaart
  • Telewerken: tips en tricks
  • Jouw digitale gereedschapskist om samen te werken en te communiceren
  • Video & chat: welk platform moet ik kiezen?
  • Webinar: ‘Welk platform kiezen?’
  • Help! Mijn site is gehackt
  • Webcast: subsidieregelingen voor sociaal-culturele projecten
  • Hoe veilig is Zoom?
  • Samenwerken met andere organisaties: yay or nay?
  • Podcastgalore: wat de afwas me leerde over interculturaliteit
  • Corona: brandstof voor politiserend werken
  • 9 tips voor meer interactie in je virtueel vormingslokaal
  • Marit Ginevro: “Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes overal”
  • Nieuwe vormen van verenigen: pionieren op een scharniermoment
  • Hoe kunnen gemeenten lokale burgerinitiatieven laten bloeien?
  • “Diversiteitscommunicatie is eigenlijk normaliteitscommunicatie: het hoort zo te zijn”
  • Videoreeks: een handelingskader om politiserend te werken
  • Briefwisseling Anya Topolski en Mark Elchardus over waarden en normen
  • Ode aan de sociaal-cultureel werker
  • AAN TAFEL MET ONZE MINISTER VAN CULTUUR
  • VIDEOREEKS: een nieuwe wereld na corona?
  • Zoomdebat: politisering in de strijd tegen racisme
  • Video-interview: Chantal Mouffe over de radicale democratie
  • Gratis replay: Hoe stel je je kritisch op tegenover Siri en Alexa?
  • Video-interview: waarom zwijgen geen optie is
  • Pulse neemt je mee op digitale praktijksafari bij Hof van Busleyden
  • Een cultureel vaccin voor de Oostendse woonzorgcentra
  • Betül Demirkoparan: “Theekransjes zijn leuk maar je mentaliteit is het belangrijkste, niet wat je eet of drinkt”
  • Amani El Haddad: “De persoonlijke banden in onze sector tonen dat sociaal-cultureel werk meer is dan wérk”
  • Els Vrints: “Als mensen zich gehoord zien, gebeurt er iets magisch”
  • Simon Luyts: “Laten we de coronacrisis gebruiken als hefboom voor verandering”
  • Maak kennis met deze ‘newbies’ binnen het decreet sociaal-cultureel werk
  • Spanningen in je team? Zo ga je ermee om
  • Welkom Joren!
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Zé Vandenhoeck
  • Van betrokkenheid naar vrijwillige actie in 3 bewegingen

Vormingsaanbod decreet

  • Geen evenementen

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08