• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

De communicatie­medewerker als contentmanager

2 mei 2014 door Max Frans

Het veralgemeende gebruik van sociale media stelt nieuwe eisen aan de manier waarop je als communicatiemedewerker je taak invult: je zorgt er niet enkel voor dat de boodschap van je organisatie zorgvuldig gepromoot en verspreid wordt, maar krijgt er een tweede opdracht bovenop: het produceren en managen van interessante content rond je organisatie en thema, met name in de sociale media.

In een vorige bijdrage hadden we het over het verschil tussen klassieke marketingcommunicatie en inbound marketing. Tegenover het ‘pushen’ van je producten en diensten staat het wekken van belangstelling, het verleiden. Tegenover het opzoeken van ‘klanten’ via advertenties, folders, campagnes etc. staat het “gevonden” worden via zoekopdrachten en sociale media. Klassieke marketingcommunicatie blijft nodig, maar volstaat niet meer om je als organisatie te profileren en te positioneren.

In een universum van Facebook, Twitter, Google en blogs zijn mensen immers niet langer aangewezen op een bevoegde tussenpartij – een sociaal-culturele organisatie bijvoorbeeld – om de informatie te vinden die ze nodig hebben, aansluiting te vinden bij gelijkgestemden of de actie te ondernemen waar ze warm voor lopen. Dat maakt het meer dan ooit nodig dat je aanwezig bent ‘where the action is’, zodat de internetgebruiker zelf kan zien welke toegevoegde waarde je als organisatie te bieden hebt. Het sociale internet is meer dan een promotie- en toeleidingskanaal: het is op zichzelf een plek waar mensen leren, zich verenigen, actie ondernemen. Een plek dus waar jij ook aanwezig moet zijn.

Goede content aanbieden

Een voorwaarde om succesvol te zijn op sociale media is het aanbieden van goede content die de bezoeker aanspreekt, die leuk, wetenswaardig of educatief is, die de bezoeker aanzet om je berichten ook op zijn eigen Facebook- of Twitterprofiel te delen. Als sociaal-culturele organisatie zit je bijna per definitie op een berg waardevolle informatie, boeiende verhalen, interessante inzichten en leerrijke ervaringen. Deel deze rijkdom via de sociale media en verleid zo mensen om in je verhaal mee te stappen.

Als communicatiemedewerker kan je dit echter niet op je eentje waarmaken; je hebt hiervoor de input van je collega’s nodig die direct in contact staan met de praktijk. Maar die hebben het al druk genoeg met hun dagelijkse activiteiten op het terrein, of ze voelen zich als schrijver niet competent genoeg. En hier komt de nieuwe rol van de communicatiemedewerker als content manager op de proppen: het sprokkelen van verhalen, beelden, inzichten en getuigenissen bij collega’s en deelnemers, en die via sociale media delen, om zo de aanwezigheid en de impact van de organisatie te versterken.

Betrek je medewerkers

Niet iedere medewerker heeft evenveel affiniteit met of interesse voor sociale media, maar dat betekent niet dat ze niet kunnen bijdragen tot een goede contentstrategie.

Je kan bijvoorbeeld afspreken dat iedere educatieve of bewegingsmedewerker twee keer per jaar, of twee keer in de loop van een project, of na afloop van een cursus, een praktijkverhaal of getuigenis aanlevert. Dat hoeft niet afgewerkt te zijn: een korte omschrijving van wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe volstaat, liefst nog met een paar foto’s erbij. En een op smartphone opgenomen interviewtje is al even goed. De redactie en publicatie gebeurt dan wel door jou, de communicatiemedewerker.

Wees een vriendelijke onderzoeksjournalist in je eigen organisatie. Doe aan ‘guerillajournalistiek’: neem regelmatig korte interviews af van medewerkers, en vraag hen gedurende een paar minuten naar hun ervaringen, observaties en inzichten uit de dagelijkse praktijk van hun werk. Dat levert ongetwijfeld heel wat materiaal op om via Facebook en Twitter te delen, en wellicht ook om in een meer uitgewerkte vorm, bijvoorbeeld via een blogbijdrage, verder te ontwikkelen.

Een evidente bron van verhalen is natuurlijk ook de deelnemer of vrijwilliger. Als je activiteiten organiseert en daarbij ook een deelnemersevaluatie doet, gebruik de evaluaties van deelnemers dan niet enkel om in je voortgangsrapport te vermelden, maar puur er ook uitspraken en citaten uit om via sociale media te delen. Het is een manier om de impact en de resultaten van je werk aan te tonen, om ‘social proof’ aan te leveren.

Gevarieerde formaten

Zorg ook voor variatie in de manier waarop je je verhaal brengt. We hebben vaak de neiging om geschreven informatie als de kern van onze strategie te zien. Sociale media krijgen echter steeds meer een visueel karakter. Besteed dus ook aandacht aan video, podcasts, digitale verhalen, infografieken of presentaties die je in je website of blog kan embedden. Er is een hele batterij aan online tools beschikbaar om zonder al te veel technische kennis allerlei leuke dingen te doen.

Varieer ook in soorten inhoud. Kondig niet enkel je activiteiten aan, maar post ook how-to artikels of video’s, succesverhalen, enquêteresultaten, persoonlijke anekdotes, feiten en cijfers, citaten, fotoverslagen, nieuwscompilaties … Maak het verhaal van je organisatie levendig, herkenbaar, concreet en persoonlijk.

Geef en je zult krijgen

Wees niet bang om je expertise ‘weg te geven’. Het is niet omdat je regelmatig handleidingen op je blog plaatst voor het maken van een leuk brei- of haakwerkje dat er minder mensen naar je workshops zullen komen of je boek kopen. Wel integendeel: zo krijgt de lezer een veel beter idee van de kwaliteit die je te bieden hebt.

Koppel er eventueel een ‘call to action’ aan: vermeld dat je hierover cursussen organiseert of boeken uitgeeft, en zorg dat mensen onmiddellijk een volgende stap kunnen zetten door zich in te schrijven of een bestelling te plaatsen. Maar geef eerst iets van jezelf, zonder er onmiddellijk iets voor terug te vragen. De rest komt dan wel.

blog communicatie

Lees ook

blog - 27/04/2016 Foto: Murga - Koen Broos iov. Socius

Sterke vrijwilligers door sterke communicatie

blog - 22/01/2019

Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019

blog - 29/09/2015 we love creative commons-SterenGiannini-Flickr

Legale foto’s op je website

Over Max Frans

Max Frans is de communicatieman van dienst bij Socius. Naast de inhoudelijke redactie van de digitale kanalen, coördineert hij alle inspanningen op het vlak van de communicatie en marketing van het steunpunt.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primaire Sidebar

Overzicht

  • Sociaal-cultureel werk moet ergens over gààn
  • Superdiversiteit
  • Inbound marketing voor nonprofits: vertel je verhaal
  • Growfunding/BXL
  • De communicatie­medewerker als contentmanager
  • Online campagnevoeren: Wat we kunnen leren van de Ice Bucket Challenge
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 1
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 2
  • Peer-to-peer in het sociaal-cultureel volwassenen­werk?
  • Solidariteit bevorderen via social media
  • Niet voor zwartkijkers: de SWO-ART
  • Een Facebookpagina voor je vereniging: 7 tips
  • Stilte! Een nieuw geluid
  • Leren van burger­initiatieven: ‘vitale coalities’
  • Trage vragen, oude verhalen
  • De kracht van je vereniging zit lokaal
  • Bottom-up werken met vrijwilligers
  • Ruimte voor initiatief
  • De kracht van een goed verhaal
  • Merhaba geeft holebi’s met migratieachtergrond een krachtige stem
  • Community of practice: professionals leren van elkaar
  • Wat drijft de innovator?
  • Afdelingsbegeleiding op maat
  • Van vrijwilligers­management naar betrokkenheids­management
  • Internationaal bewegings­werk: leer uit het verleden
  • Legale foto’s op je website
  • Voelschorten tackelen taboe rond dementie
  • Geef mee vorm aan de superdiverse samenleving
  • 1 miljoen Vlamingen zet zich vrijwillig in
  • De boer op met Voedselteams!
  • Vrijwilligerswerk: niet minder maar anders
  • AIF+: versterking in een wereld van diversiteit
  • Hoe lang leeft jouw beleidsplan?
  • Theater Tievo werkt aan een inclusieve samenleving
  • VtbKultuur brengt mensen samen met Planidoo
  • Leiderschap bij weerstand
  • Vrijwilligers, het DNA van Amnesty International
  • Van individu naar transitieambassadeur bij Vormingplus
  • Selfcity BXL: Brusselse burgerinitiatieven in beeld
  • Sleutelcompetenties voor een leven lang leren
  • Leiderschap als sleutel tot verandering in de superdiverse samenleving
  • Creatief omgaan met digitale technologie
  • Slim meten om je site te verbeteren
  • OefenSCHOLEN voor democratie
  • Dynamiek in groepen lezen
  • Dans als typologie voor de vrijwilligersorganisatie
  • Hallo politici slaat brug tussen burger en politiek
  • Sterke vrijwilligers door sterke communicatie
  • Delen en repareren met Netwerk Bewust Verbruiken
  • De rol van ‘etniciteit’ bij diversiteitsvraagstukken
  • Lobbyen bij de EU
  • Met welke freelancer ga jij in zee?
  • Drie toponderzoeken voor sterk sociaal-cultureel werk
  • Over educatie, verlangen en volwassenheid
  • Werken met talenten
  • Werken met tijdelijke ruimtes
  • Sociaal-cultureel werk in digitale transformatie
  • De gelukskaravaan
  • Sint-Pieters Deelt
  • Een blik achter de parlementaire schermen
  • Iedereen aan het roer: Commons Josaphat
  • De maatschappelijke oorzaken van burn-out
  • Marketing begint bij je missie
  • Samenwerken met de profit: de ethische code van FairFin
  • Als de supermarkt maar open blijft
  • Werken met ruimte in de stad
  • Cinemaximiliaan: woonkamer voor nieuwkomers
  • Timotheus vaart nieuwe wegen
  • Tips om vrijwilligers te waarderen
  • De ‘New Skills Agenda’
  • Vormingplus Waas-en-Dender gluurt bij de buren
  • Naar meer cultuurparticipatie met Pretloket
  • Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken
  • De vier levensfasen van een afdeling
  • De 20 populairste berichten op je site
  • Denken vanuit de klant: werken met persona’s
  • Hoe lokale afdelingen en vrijwilligers inspireren?
  • ‘De coulissen’ en ‘de scene’: leven en werken in groepen
  • Van goed naar duurzaam medewerkersbeleid
  • Samen sterk
  • Bed, bad, brood en Bach?
  • Politiserend werken
  • In de voetsporen van ‘Van Gogh’
  • Prestatieverlies in groepen: hoe pak je het aan?
  • Loopt je communicatie volgens plan?
  • Groots denken over educatie
  • Het nieuwe leren 1 – Leren in de digitale samenleving
  • Succesvol begeleiden van veranderingsprocessen
  • Toestand vzw wint Ultima 2017 SCVW: 10 weetjes op een rij
  • De regio en de straat
  • Duurzaam denken over educatie
  • Het nieuwe leren 2 – Een gevarieerd leerlandschap
  • On the move
  • Het nieuwe leren 3 – De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Motieven van vrijwilligers
  • Burgerinitiatieven in de participatiesamenleving
  • Het nieuwe leren 4 – software en platformen
  • “Eerst charmeren, dan attaqueren”
  • Het nieuwe leren 5 – Blended learning of online en offline combineren
  • In de juiste plooi: over patronen in groepen
  • Welke verandering heb jij voor ogen?
  • Een warm nest voor innoverende ideeën
  • Verander alles: Kempenaars bundelen de krachten
  • Je stakeholders betrekken
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 1: bezield vrijwilligerswerk
  • Acht verschijningsvormen waartussen groepen balanceren
  • Wij- versus zij-denken en hoe eruit te geraken
  • De Maekerij: méér dan een hobbyclub
  • Over vroeger, morgen en nu
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 2: visie op vrijwilligerswerk
  • Sharing is caring
  • Het nieuwe leren 6 – 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus
  • Maak kennis met onze nieuwe collega
  • Waarom je nooit uit je woorden geraakt als je over groepen praat
  • Slapende reserves: een onethische hypotheek op onze dienstverlening?
  • David Troch: “slam poetry geeft je een frisse kijk op hoe je iets neerpent”
  • Guy Redig: “De sociaal-culturele sector heeft een identiteit nodig, een smoel”
  • Coachend leidinggeven is een basishouding, een attitude
  • Weg met de oude blanke man?
  • Zijn we in 2021 op weg naar échte Europese uitwisselingen?
  • In 2050 leren we om te werken én te leven
  • Genieten van de wijsheid van Paul Scheffer
  • 5 tips voor het opstellen van je beleidsplan
  • “Gebruik digital storytelling om mensen sociaal weerbaarder te maken”
  • 5 gouden tips voor nieuwkomers in het #SCVW
  • VIDEO-INTERVIEW: Pepijn Kennis over constructief activisme
  • Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019
  • Maak kennis met onze nieuwe collega Paco
  • Chokri Ben Chikha: “Stereotypen kan je doorbreken”
  • Neemt jouw team deze 5 rollen op?
  • Zo maak je jouw organisatie ‘communicatieminded’
  • Afdelingsbegeleiding in 6 stappen
  • 5 lessen voor een digitale transformatie op maat van jouw publiek
  • Hoe kunnen we als middenveld het Europese beleid beïnvloeden?
  • Waarom je missie en visie ook je mantra moeten zijn
  • 3 waardevolle inzichten voor jouw bestuur
  • Rollen en functies: twee kanten van dezelfde medaille?
  • Moet je in onze sector wel een kwaliteits­handboek hebben?
  • Hallo micro: persoonlijke ver­halen uit super­divers Vlaan­deren
  • Stef Steyaert: “Onze democratie is niet in crisis, ze is in transitie”
  • Back to basics: luisteren naar je leden met ‘Sensemaker’
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Debbie
  • Maak kennis met onze nieuwe collega en Jack of all trades: Vincent
  • Mobiliseren met impact? Dit zijn de 10 tips van Climate Express
  • Ruben Mersch: “Nuance is veel sexyer dan de steriliteit van het grote gelijk”
  • Maak kennis met jouw nieuwe go-to-person en Deurnese ijsbeer: Silke
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe goedlachse collega: Nele
  • Tine Hens en Koert Debeuf laten in hun brieven kijken
  • Ik wil echt voorbij die ‘witte tranen’ geraken
  • Wat we van MAVEP kunnen leren over hoe we onze vrijwilligers waarderen
  • Zo ga je als organisatie bewust om met verandering
  • Investeren in een sociaal-cultureel project? Dat kan met een cultuurkrediet
  • Video: Fred Dhont over cultuureducatie
  • Een straffe praktijkbeschrijving: Over ‘t leven
  • We gaan op Erasmus en nemen mee …
  • HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren
  • Webinar: Impactgedreven werken met ‘Theory of Change’
  • Liefde is … samen eten bij Cultureghem en De Ruimtevaart
  • Telewerken: tips en tricks
  • Jouw digitale gereedschapskist om samen te werken en te communiceren
  • Video & chat: welk platform moet ik kiezen?
  • Webinar: ‘Welk platform kiezen?’
  • Help! Mijn site is gehackt
  • Webcast: subsidieregelingen voor sociaal-culturele projecten
  • Hoe veilig is Zoom?
  • Samenwerken met andere organisaties: yay or nay?
  • Podcastgalore: wat de afwas me leerde over interculturaliteit
  • Corona: brandstof voor politiserend werken
  • 9 tips voor meer interactie in je virtueel vormingslokaal
  • Marit Ginevro: “Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes overal”
  • Nieuwe vormen van verenigen: pionieren op een scharniermoment
  • Hoe kunnen gemeenten lokale burgerinitiatieven laten bloeien?
  • “Diversiteitscommunicatie is eigenlijk normaliteitscommunicatie: het hoort zo te zijn”
  • Videoreeks: een handelingskader om politiserend te werken
  • Briefwisseling Anya Topolski en Mark Elchardus over waarden en normen
  • Ode aan de sociaal-cultureel werker
  • AAN TAFEL MET ONZE MINISTER VAN CULTUUR
  • VIDEOREEKS: een nieuwe wereld na corona?
  • Zoomdebat: politisering in de strijd tegen racisme
  • Video-interview: Chantal Mouffe over de radicale democratie
  • Gratis replay: Hoe stel je je kritisch op tegenover Siri en Alexa?
  • Video-interview: waarom zwijgen geen optie is
  • Pulse neemt je mee op digitale praktijksafari bij Hof van Busleyden
  • Een cultureel vaccin voor de Oostendse woonzorgcentra
  • Betül Demirkoparan: “Theekransjes zijn leuk maar je mentaliteit is het belangrijkste, niet wat je eet of drinkt”
  • Amani El Haddad: “De persoonlijke banden in onze sector tonen dat sociaal-cultureel werk meer is dan wérk”
  • Els Vrints: “Als mensen zich gehoord zien, gebeurt er iets magisch”
  • Simon Luyts: “Laten we de coronacrisis gebruiken als hefboom voor verandering”
  • Maak kennis met deze ‘newbies’ binnen het decreet sociaal-cultureel werk
  • Spanningen in je team? Zo ga je ermee om
  • Welkom Joren!
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Zé Vandenhoeck
  • Van betrokkenheid naar vrijwillige actie in 3 bewegingen

Vormingsaanbod decreet

  • Geen evenementen

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08