• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

Het nieuwe leren 3 – De mechanismen van geconnecteerd leren

22 augustus 2017 door Max Frans

https://flic.kr/p/EkZkMN

In de huidige geconnecteerde samenleving worden informeel en sociaal leren steeds belangrijker. Er ontwikkelt zich een gevarieerd leerlandschap, waarin eerder formele elementen een rol spelen naast informele cocreatieve ruimtes. In de derde bijdrage van onze reeks over het nieuwe leren gaan we dieper in op enkele belangrijke mechanismen die in dit digitale leerlandschap werkzaam zijn: hoe leren mensen in een digitale omgeving?

Curatie

Onze samenleving wordt tegenwoordig met een probleem geconfronteerd dat nooit eerder opdook: we beschikken over te veel informatie. De klassieke opdracht om te vinden wat we nodig hebben verschuift naar het uitfilteren van wat we niet nodig hebben of niet van waarde is. De term ‘curator’ zoals we die kennen als de persoon die een museum of kunstcollectie beheert, wordt tegenwoordig ook toegepast bij het filteren en organiseren van kennis.

Voor het filteren van beschikbare inhoud hebben we al heel wat hulpmiddelen, zoals zoekmachines bijvoorbeeld. In het geval van contentcuratie gebeurt de selectie echter niet door een computeralgoritme, maar door menselijke tussenkomst.

Curatie is een activiteit waarbij je

  • pertinente bronnen rond een bepaald thema identificeert;
  • permanent deze informatiestroom monitort en evalueert;
  • permanent nieuwe bronnen opspoort;
  • de meest relevante bronnen selectief deelt met je publiek.

Dit proces ligt aan de basis van heel wat online activiteit: het retweeten van interessante tweets, het delen van nieuwsartikels, foto’s, video’s of blogs via sociale media, het aanleggen van collecties over een bepaald onderwerp via Scoop.It, List.ly of Storify… Het is een basismechanisme van het nieuwe leren, en in die zin ook een essentiële werkvorm die je als aanbieder gericht kan inzetten.

Sociaal-culturele organisaties zijn goed geplaatst om in hun expertisegebied als curator op te treden. Ze hebben er ook zelf belang bij: door hun publiek te helpen het kaf van het koren te scheiden, positioneren ze zich als betrouwbare expert op hun gebied. In ruil krijgen ze dankbare en loyale lezers en hogere bezoekerscijfers.

Cocreatie en storytelling

Verhalen vertellen is in het nieuwe leren een belangrijke activiteit, op verschillende niveaus. Julian Stodd onderscheidt het persoonlijke verhaal, waarin we vertellen wat we leerden, zowel in formele als sociale contexten, en wat we met onze nieuwe inzichten doen. Zijn eigen blog, zegt hij, is daar een voorbeeld van.

Een tweede niveau is het gedeelde cocreatieve verhaal dat tot stand komt in een community en die hiermee betekenis geeft aan informatie die op allerlei manieren op ons af komt. Dit groepsnarratief brengt de impliciete kennis van de community naar boven, verandert voortdurend en is nooit af. Sociale media spelen hier een belangrijke rol.

Op de derde plaats heb je dan het organisatieverhaal: een overkoepelend verhaal dat, als het goed is, meer inhoudt dan een overzicht van de formele aspiraties van de organisatie, maar ook de persoonlijke en gecocreëerde verhalen een plaats geeft. Het organisatieverhaal begint met het waarom: waarom doen we wat we doen, en waarom doen we het op deze manier? Het vormt de voedingsbodem voor en geeft betekenis aan de persoonlijke en gecocreëerde verhalen.

Storytelling gebeurt niet vanzelf, het is iets wat je moet leren, en ook leren naar waarde schatten. Niet enkel het interne (groeps)proces is van belang, maar het vertellen hierover draagt evenzeer bij tot de beoogde leer- en/of veranderingsdoelen. Een verhaal dat uitgaat van de deelnemer zelf is vaak een stuk krachtiger dan het formele organisatiepraatje.

Daarom zijn er nieuwe rollen nodig in de organisatie, zoals community managers of storytellers, die mensen helpen hun persoonlijke verhalen vorm te geven in blogberichten, video’s of foto’s.  In dit kader vervult de communicatieverantwoordelijke meer de rol van regisseur van organisatiebrede storytelling in plaats van die van vakspecialist die namens de organisatie het formele verhaal communiceert.

Luidop werken

Working out loud of luidop werken houdt in dat je niet enkel “afgewerkte” kennis online deelt, maar ook werk-in-uitvoering. Zo bouw je een netwerk uit waarin je bijdraagt tot het leren van anderen en tegelijk van die anderen leert. Hardop werken helpt individuen om zich meer geëngageerd te voelen en creëert nieuwe mogelijkheden. Toegepast binnen een organisatie draagt het bij tot een meer collabaratieve en innovatieve cultuur.

Een belangrijk element daarbij is generositeit: “small gifts, freely given.” Reid Hoffman, een van de oprichters van LinkedIn, zegt het zo: “Het lijkt contra-intuïtief, maar hoe altruïstischer je je opstelt, hoe meer voordeel je haalt uit een relatie. Als je, elke keer je iemand helpt, uitgaat van een “voor wat hoort wat” zal je een smaller netwerk hebben en een veel beperktere set aan mogelijkheden”.

Generositeit begint bij kleine dingen, zoals het uitdrukken van erkenning en appreciatie (de “Interessant” knop op LinkedIn bijvoorbeeld, of het volgen van iemand op Twitter), en gaat verder in het bijdragen in online communities of het delen van opgedane inzichten in een blog.

Hardop werken kan je doen tijdens de koffiepauze en via email, maar het gebruik van sociale media biedt een hoop extra voordelen. Als je je werk zichtbaar maakt op sociale media kan je je bereik sterk vergroten en krijg je meer mogelijkheden om bij te dragen. De feedback die je krijgt kan je werk beter maken en je intrinsieke leerbehoefte versterken.

Seeking, sensing, sharing

Harold Jarche vat een en ander samen in het concept “Seek-Sense-Share”. Hij maakt duidelijk dat informatie verwerven niet meer dan een eerste stap in het leren is. Kennis moet benut, getest én gedeeld worden om na verloop van tijd tot rijping te komen. Leren is een continu proces van zoeken, betekenis geven en delen.

Seeking is informatie vinden en up to date houden. Het opbouwen van een netwerk van collega’s, in real life én online, is hier behulpzaam bij. Je kan immers niet alles lezen dat voorbijkomt.  Door deel te nemen aan (professionele) netwerken op Twitter of LinkedIn wordt de informatiestroom die op je afkomt constant gefilterd en gevalideerd.

Sensing is het personaliseren en gebruikmaken van de opgedane kennis. Het houdt in dat je reflecteert over wat je hebt geleerd en het in praktijk brengt. Vaak betekent het ook dat enig experiment nodig is, omdat je meestal het best leert al doende. Sensemaking is een continue activiteit. Het kan zo eenvoudig zijn als het bijhouden van lijsten of het toevoegen van persoonlijke commentaar bij bronnen die je op sociale media deelt. Of je kan een blog bijhouden waarop je – ook halfbakken – ideeën deelt en verder ontwikkelt.

Sharing houdt in dat je je bronnen, ideeën en ervaringen binnen je netwerk(en) deelt en er samen met collega’s mee aan de slag gaat. Precies doorheen dit delen verhoogt de kans op serendipiteit: je doet onverwacht nieuwe inzichten op of leert nieuwe mensen kennen zonder dat je er echt naar op zoek was. Specifieke technologie heb je daar niet per se voor nodig, wel een open mindset, nieuwsgierigheid en een bereidheid om van elkaar te leren.

Meer lezen

Lees ook de andere delen van onze reeks over het nieuwe leren:

  • Leren in de digitale samenleving
  • Een gevarieerd leerlandschap
  • De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Software en platformen
  • Blended learning of online en offline combineren
  • 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus

Op onze Scoop.It pagina over e-leren vind je een overzicht van de bronnen die ons bij deze artikelenreeks geïnspireerd hebben.

Alle vragen, aanvullingen en bedenkingen zijn welkom. Post ze in het commentaarveld hieronder.

blog agogisch handelen, digitaal

Lees ook

blog - 08/10/2018

Waarom je nooit uit je woorden geraakt als je over groepen praat

blog - 16/12/2016 Glurenbijdeburen

Vormingplus Waas-en-Dender gluurt bij de buren

blog - 16/06/2017 BeatKung-Lic.CreativeCommons:https://flic.kr/p/zch2B

De regio en de straat

Over Max Frans

Max Frans is de communicatieman van dienst bij Socius. Naast de inhoudelijke redactie van de digitale kanalen, coördineert hij alle inspanningen op het vlak van de communicatie en marketing van het steunpunt.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primaire Sidebar

Overzicht

  • Sociaal-cultureel werk moet ergens over gààn
  • Superdiversiteit
  • Inbound marketing voor nonprofits: vertel je verhaal
  • Growfunding/BXL
  • De communicatie­medewerker als contentmanager
  • Online campagnevoeren: Wat we kunnen leren van de Ice Bucket Challenge
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 1
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 2
  • Peer-to-peer in het sociaal-cultureel volwassenen­werk?
  • Solidariteit bevorderen via social media
  • Niet voor zwartkijkers: de SWO-ART
  • Een Facebookpagina voor je vereniging: 7 tips
  • Stilte! Een nieuw geluid
  • Leren van burger­initiatieven: ‘vitale coalities’
  • Trage vragen, oude verhalen
  • De kracht van je vereniging zit lokaal
  • Bottom-up werken met vrijwilligers
  • Ruimte voor initiatief
  • De kracht van een goed verhaal
  • Merhaba geeft holebi’s met migratieachtergrond een krachtige stem
  • Community of practice: professionals leren van elkaar
  • Wat drijft de innovator?
  • Afdelingsbegeleiding op maat
  • Van vrijwilligers­management naar betrokkenheids­management
  • Internationaal bewegings­werk: leer uit het verleden
  • Legale foto’s op je website
  • Voelschorten tackelen taboe rond dementie
  • Geef mee vorm aan de superdiverse samenleving
  • 1 miljoen Vlamingen zet zich vrijwillig in
  • De boer op met Voedselteams!
  • Vrijwilligerswerk: niet minder maar anders
  • AIF+: versterking in een wereld van diversiteit
  • Hoe lang leeft jouw beleidsplan?
  • Theater Tievo werkt aan een inclusieve samenleving
  • VtbKultuur brengt mensen samen met Planidoo
  • Leiderschap bij weerstand
  • Vrijwilligers, het DNA van Amnesty International
  • Van individu naar transitieambassadeur bij Vormingplus
  • Selfcity BXL: Brusselse burgerinitiatieven in beeld
  • Sleutelcompetenties voor een leven lang leren
  • Leiderschap als sleutel tot verandering in de superdiverse samenleving
  • Creatief omgaan met digitale technologie
  • Slim meten om je site te verbeteren
  • OefenSCHOLEN voor democratie
  • Dynamiek in groepen lezen
  • Dans als typologie voor de vrijwilligersorganisatie
  • Hallo politici slaat brug tussen burger en politiek
  • Sterke vrijwilligers door sterke communicatie
  • Delen en repareren met Netwerk Bewust Verbruiken
  • De rol van ‘etniciteit’ bij diversiteitsvraagstukken
  • Lobbyen bij de EU
  • Met welke freelancer ga jij in zee?
  • Drie toponderzoeken voor sterk sociaal-cultureel werk
  • Over educatie, verlangen en volwassenheid
  • Werken met talenten
  • Werken met tijdelijke ruimtes
  • Sociaal-cultureel werk in digitale transformatie
  • De gelukskaravaan
  • Sint-Pieters Deelt
  • Een blik achter de parlementaire schermen
  • Iedereen aan het roer: Commons Josaphat
  • De maatschappelijke oorzaken van burn-out
  • Marketing begint bij je missie
  • Samenwerken met de profit: de ethische code van FairFin
  • Als de supermarkt maar open blijft
  • Werken met ruimte in de stad
  • Cinemaximiliaan: woonkamer voor nieuwkomers
  • Timotheus vaart nieuwe wegen
  • Tips om vrijwilligers te waarderen
  • De ‘New Skills Agenda’
  • Vormingplus Waas-en-Dender gluurt bij de buren
  • Naar meer cultuurparticipatie met Pretloket
  • Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken
  • De vier levensfasen van een afdeling
  • De 20 populairste berichten op je site
  • Denken vanuit de klant: werken met persona’s
  • Hoe lokale afdelingen en vrijwilligers inspireren?
  • ‘De coulissen’ en ‘de scene’: leven en werken in groepen
  • Van goed naar duurzaam medewerkersbeleid
  • Samen sterk
  • Bed, bad, brood en Bach?
  • Politiserend werken
  • In de voetsporen van ‘Van Gogh’
  • Prestatieverlies in groepen: hoe pak je het aan?
  • Loopt je communicatie volgens plan?
  • Groots denken over educatie
  • Het nieuwe leren 1 – Leren in de digitale samenleving
  • Succesvol begeleiden van veranderingsprocessen
  • Toestand vzw wint Ultima 2017 SCVW: 10 weetjes op een rij
  • De regio en de straat
  • Duurzaam denken over educatie
  • Het nieuwe leren 2 – Een gevarieerd leerlandschap
  • On the move
  • Het nieuwe leren 3 – De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Motieven van vrijwilligers
  • Burgerinitiatieven in de participatiesamenleving
  • Het nieuwe leren 4 – software en platformen
  • “Eerst charmeren, dan attaqueren”
  • Het nieuwe leren 5 – Blended learning of online en offline combineren
  • In de juiste plooi: over patronen in groepen
  • Welke verandering heb jij voor ogen?
  • Een warm nest voor innoverende ideeën
  • Verander alles: Kempenaars bundelen de krachten
  • Je stakeholders betrekken
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 1: bezield vrijwilligerswerk
  • Acht verschijningsvormen waartussen groepen balanceren
  • Wij- versus zij-denken en hoe eruit te geraken
  • De Maekerij: méér dan een hobbyclub
  • Over vroeger, morgen en nu
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 2: visie op vrijwilligerswerk
  • Sharing is caring
  • Het nieuwe leren 6 – 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus
  • Maak kennis met onze nieuwe collega
  • Waarom je nooit uit je woorden geraakt als je over groepen praat
  • Slapende reserves: een onethische hypotheek op onze dienstverlening?
  • David Troch: “slam poetry geeft je een frisse kijk op hoe je iets neerpent”
  • Guy Redig: “De sociaal-culturele sector heeft een identiteit nodig, een smoel”
  • Coachend leidinggeven is een basishouding, een attitude
  • Weg met de oude blanke man?
  • Zijn we in 2021 op weg naar échte Europese uitwisselingen?
  • In 2050 leren we om te werken én te leven
  • Genieten van de wijsheid van Paul Scheffer
  • 5 tips voor het opstellen van je beleidsplan
  • “Gebruik digital storytelling om mensen sociaal weerbaarder te maken”
  • 5 gouden tips voor nieuwkomers in het #SCVW
  • VIDEO-INTERVIEW: Pepijn Kennis over constructief activisme
  • Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019
  • Maak kennis met onze nieuwe collega Paco
  • Chokri Ben Chikha: “Stereotypen kan je doorbreken”
  • Neemt jouw team deze 5 rollen op?
  • Zo maak je jouw organisatie ‘communicatieminded’
  • Afdelingsbegeleiding in 6 stappen
  • 5 lessen voor een digitale transformatie op maat van jouw publiek
  • Hoe kunnen we als middenveld het Europese beleid beïnvloeden?
  • Waarom je missie en visie ook je mantra moeten zijn
  • 3 waardevolle inzichten voor jouw bestuur
  • Rollen en functies: twee kanten van dezelfde medaille?
  • Moet je in onze sector wel een kwaliteits­handboek hebben?
  • Hallo micro: persoonlijke ver­halen uit super­divers Vlaan­deren
  • Stef Steyaert: “Onze democratie is niet in crisis, ze is in transitie”
  • Back to basics: luisteren naar je leden met ‘Sensemaker’
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Debbie
  • Maak kennis met onze nieuwe collega en Jack of all trades: Vincent
  • Mobiliseren met impact? Dit zijn de 10 tips van Climate Express
  • Ruben Mersch: “Nuance is veel sexyer dan de steriliteit van het grote gelijk”
  • Maak kennis met jouw nieuwe go-to-person en Deurnese ijsbeer: Silke
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe goedlachse collega: Nele
  • Tine Hens en Koert Debeuf laten in hun brieven kijken
  • Ik wil echt voorbij die ‘witte tranen’ geraken
  • Wat we van MAVEP kunnen leren over hoe we onze vrijwilligers waarderen
  • Zo ga je als organisatie bewust om met verandering
  • Investeren in een sociaal-cultureel project? Dat kan met een cultuurkrediet
  • Video: Fred Dhont over cultuureducatie
  • Een straffe praktijkbeschrijving: Over ‘t leven
  • We gaan op Erasmus en nemen mee …
  • HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren
  • Webinar: Impactgedreven werken met ‘Theory of Change’
  • Liefde is … samen eten bij Cultureghem en De Ruimtevaart
  • Telewerken: tips en tricks
  • Jouw digitale gereedschapskist om samen te werken en te communiceren
  • Video & chat: welk platform moet ik kiezen?
  • Webinar: ‘Welk platform kiezen?’
  • Help! Mijn site is gehackt
  • Webcast: subsidieregelingen voor sociaal-culturele projecten
  • Hoe veilig is Zoom?
  • Samenwerken met andere organisaties: yay or nay?
  • Podcastgalore: wat de afwas me leerde over interculturaliteit
  • Corona: brandstof voor politiserend werken
  • 9 tips voor meer interactie in je virtueel vormingslokaal
  • Marit Ginevro: “Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes overal”
  • Nieuwe vormen van verenigen: pionieren op een scharniermoment
  • Hoe kunnen gemeenten lokale burgerinitiatieven laten bloeien?
  • “Diversiteitscommunicatie is eigenlijk normaliteitscommunicatie: het hoort zo te zijn”
  • Videoreeks: een handelingskader om politiserend te werken
  • Briefwisseling Anya Topolski en Mark Elchardus over waarden en normen
  • Ode aan de sociaal-cultureel werker
  • AAN TAFEL MET ONZE MINISTER VAN CULTUUR
  • VIDEOREEKS: een nieuwe wereld na corona?
  • Zoomdebat: politisering in de strijd tegen racisme
  • Video-interview: Chantal Mouffe over de radicale democratie
  • Gratis replay: Hoe stel je je kritisch op tegenover Siri en Alexa?
  • Video-interview: waarom zwijgen geen optie is
  • Pulse neemt je mee op digitale praktijksafari bij Hof van Busleyden
  • Een cultureel vaccin voor de Oostendse woonzorgcentra
  • Betül Demirkoparan: “Theekransjes zijn leuk maar je mentaliteit is het belangrijkste, niet wat je eet of drinkt”
  • Amani El Haddad: “De persoonlijke banden in onze sector tonen dat sociaal-cultureel werk meer is dan wérk”
  • Els Vrints: “Als mensen zich gehoord zien, gebeurt er iets magisch”
  • Simon Luyts: “Laten we de coronacrisis gebruiken als hefboom voor verandering”
  • Maak kennis met deze ‘newbies’ binnen het decreet sociaal-cultureel werk
  • Spanningen in je team? Zo ga je ermee om
  • Welkom Joren!
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Zé Vandenhoeck
  • Van betrokkenheid naar vrijwillige actie in 3 bewegingen

Vormingsaanbod decreet

  • Geen evenementen

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08