5
2022
Het Verenigingsloket gaat met jouw idee aan de slag
Digitaal, Sociaal-cultureel werken
Het Verenigingsloket wil met een overkoepelend digitaal platform de dienstverlening van verschillende overheden aan verenigingen makkelijker laten verlopen. Om dat te verwezenlijken, vroegen ze input van zowel verenigingen als overheden. Wat blijkt? Beiden kampen met gelijkaardige uitdagingen en stellen ook gelijkaardige oplossingen voor.
Verenigingen focussen op oplossingen die hen helpen bij allerlei wettelijke en juridische verplichtingen. Verder willen zij één up-to-date overzicht van relevante diensten, zoals subsidies aanvragen of een activiteit organiseren. Ook een ‘standaardprofiel’ van hun vereniging is wenselijk, zodat ze maar één keer hun gegevens moeten opgeven i.p.v. telkens opnieuw.Â
Medewerkers van overheden delen die top drie, zij het in een andere volgorde. Zij kijken voornamelijk uit naar een centrale databank voor verenigingen om gegevens eenmalig op te vragen en te delen. Ook een totaaloverzicht van de lopende productaanvragen staat hoog op hun verlanglijstje. Verder willen zij de dienstverlening optimaliseren via een volledige digitalisering van aanvraag tot en met aflevering van het product of dienst.Â
Dat is slechts de top drie van een groot aantal ideeën en suggesties. Helaas kan het Verenigingsloket die voorstellen niet allemaal en ook niet tegelijkertijd realiseren. Daarom hebben ze bij elk idee aangegeven ofÂ
- het nog binnen deze regeerperiode te realiseren is, of eerder in de volgende:
- of het idee nog extra onderzoek nodig heeft of toch niet kan opgenomen worden binnen een project.
Surf naar denkmee.verenigingsloket.be voor het volledige overzicht.
Nu het Verenigingsloket voldoende ideeën heeft verzameld, werken ze de eerste concrete concepten uit en bouwen ze stelselmatig verder aan een testversie van het Verenigingsloket. Zodra die concepten klaar zijn, worden ze voorgesteld op het participatieplatform.