28
2016
Hoe werkt Protos samen met bedrijven?
Organisatiebeleid, Zakelijk beleid
Sociaal-culturele organisaties zijn steeds meer op zoek naar financiële autonomie en diversificatie van hun inkomsten. Heel wat organisaties leggen daarbij ondernemerschap aan de dag en werken samen met commerciële spelers. Andere organisaties gaan dit soort allianties liever uit de weg omdat de commerciële logica van deze bedrijven ingaat tegen de basisprincipes van hun missie. Hoe dan ook, deze partnerships brengen ethische vraagstukken naar boven bij professionals uit sociaal-culturele organisaties. Maar hoe ga je daarmee om?
Op 28 oktober 2016 organiseerde Socius de studiedag ‘Partnerships met de profit: ethische kwesties’. Die dag kwam ook Marc Despiegelaere van de NGO Protos aan het woord.
Protos versterkt het rechtvaardig, duurzaam en participatief waterbeheer en -gebruik. De organisatie zet zich in om méér mensen toegang te geven tot drinkwater, sanitaire voorzieningen en/of water voor de landbouw en daar duurzaam gebruik van te maken. Drinkwater en sanitaire voorzieningen zijn een mensenrecht, maar miljoenen mensen zitten nog zonder. Voor het verwezenlijken van deze missie gaat de NGO diverse samenwerkingen aan, ook met bedrijven.
Marc Despiegelaere gaf tijdens de studiedag ‘Partnerships met de profit: ethische kwesties’ een inkijk in hoe het Protos-beleidsdocument “Samenwerken met bedrijven” tot stand is gekomen en hoe hun transparantiepolitiek in de praktijk wordt gebracht (volgens het GRI G4 raamwerk en ngo-openboek.be).