• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

In 2050 leren we om te werken én te leven

27 november 2018 door Fred Dhont

De toekomstvisie van de Vlaamse regering voor Vlaanderen in 2050? Een regio die sociaal, open, veerkrachtig én internationaal is. Die welvaart en welzijn op een innovatieve en duurzame manier creëert. Een Vlaanderen waarin iedereen meetelt. Met Visie 2050 tekent deze regering voor een toekomstproject dat op vlak van ambitie niet moet onderdoen voor ‘Vlaanderen in Actie’ (ViA) van de Vlaamse regeringen Leterme I en Peeters I en II. In deze blog zoomen we in op ‘levenslang leren’, een van de zeven kernconcepten binnen de toekomstvisie van onze huidige regering.  

Systeeminnovatie en ‘multi-actor governance’

De lat ligt hoog. De regering wil met Visie 2050 niet morrelen in de marge, maar sterk inzetten op systeeminnovatie en multi-actor governance. Dat laatste komt neer op een partnerschap met álle spelers van de maatschappelijke vijfhoek: bedrijven, overheden, kennisinstellingen, financiële instellingen en burgers en verenigingen.

Om de nodige veranderingen te realiseren, legde de Vlaamse regering maar liefst zeven transitieprioriteiten vast:

  • Industrie 4.0
  • Mobiliteitstransitie
  • Slim wonen en leven
  • Energietransitie
  • Circulaire economie
  • Samen wonen en leven
  • Levenslang leren

De lerende levensloopbaan

Binnen de transitieprioriteit ‘levenslang leren’ focust de Vlaamse overheid heel duidelijk op wat ze de ‘lerende levensloopbaan’ noemt. Ook opvallend is dat ze haar visie hierover wil vernieuwen. Die vernieuwing is volgens de regering vanzelfsprekend – en dringt zich zelfs op – in het licht van de steeds groter wordende impact van technologische ontwikkelingen op zowel jobs, kwalificaties als vaardigheden. In de toekomst zullen er jobs verdwijnen, maar evenzeer nieuwe – en vaak zelfs betere – gecreëerd worden. Een ding is zeker: bijna alle jobs zullen inhoudelijk veranderen. De houdbaarheidsdatum van competenties zal bovendien gevoelig inkorten.

Kennis opdoen is en blijft de sleutel tot innovatie. Wat wel zal veranderen, is de manier waarop we leren.

Maar de regering heeft nog heel wat andere argumenten om in te zetten op die vernieuwing. Zo zijn er nog trends die een impact zullen hebben op de loopbaan van de toekomst: toenemende individualisering, flexibilisering, meer polygame arbeidsverhoudingen, ‘uberisering’ en het actief ouder worden. Al deze evoluties zullen loopbanen en arbeidsrelaties dus flink hertekenen, waardoor we met het oog op de toekomst anders moeten beginnen nadenken over jobs en loopbanen. Dat laatste impliceert ook anders leren. Kennis opdoen is en blijft de sleutel tot innovatie, ook al zullen competenties in de toekomst minder lang meegaan. Wat wel zal veranderen, is de manier waarop we leren.

De Vlaamse regering denkt aan een paar evoluties die vandaag al zichtbaar zijn. Zo maakt duaal leren (ofwel: leren op de werkvloer) gestaag opgang. Dit kan zowel tijdens de studies zelf als on the job in het volwassen werkleven. Ook zien we nu al een stijging van nieuwe leervormen zoals flexibele leerwegen, open online cursussen en informeel leren in de vrije tijd. De regering wil daarnaast inzetten op leren in dialoog én in samenwerking met de brede samenleving – en met de industrie en de arbeidsmarkt in het bijzonder. De leerling moet meer inspraak krijgen en de rol van de leerkracht zal meer en meer evolueren naar die van coach. Bovendien zal de aandacht voor gelijke onderwijskansen toenemen.

Meesterschap, ruimte en verknoping

Om deze transitie te versnellen, stelden Vlaams minister van Werk Philippe Muyters en Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits een groep samen van zestien  frisdenkers, kantelaars, vernieuwers en koplopers in de wereld van werk en onderwijs. De opdracht: ongebonden nadenken en een inspirerende visie uitwerken voor het leven, leren en werken van morgen.

Vijf groepsbijeenkomsten resulteerden in een toekomstvisie, gewenste transitiepaden en een agenda voor de toekomst. Geen gedetailleerd scenario, wel inspirerende beelden van leven, leren en werken in de toekomst. Van experimenten en proeftuinen tot lerende netwerken. Het idee dat tijdens de vergaderingen naar boven kwam: leren is inherent aan de toekomst. Je leert niet alleen om te werken, maar ook om te leven. Learning to be en learning to live together.

Leren is inherent aan de toekomst: je leert niet alleen om te werken, maar ook om te leven.

In het rapport Leven, leren en werken in 2050 lees je alles over de kijk van deze groep op de ‘mozaïek van een mensenleven’ in 2050. Vertrekkende vanuit drie centrale gedachten , namelijk meesterschap, ruimte en verknoping, werden gewenste transitiepaden geschetst.

Benieuwd? Bekijk dan zeker onderstaande animatievideo.

En nu?

In september presenteerde de transitiegroep haar visie aan Philippe Muyters en Hilde Crevits. Zij zien het rapport eerder als een start- dan een eindpunt. Bovendien willen ze iedereen betrekken bij hun vernieuwingsnetwerk om deze visie verder in te kleuren en uit te voeren. Want ieder van ons heeft een rol te spelen. Een transitie komt er nooit in één dag. Elk begin, hoe klein ook, is een goed begin. Of om het met de woorden van Robert Costanza te zeggen: “the best way to predict the future is to create it”.

Leestips

Wil je graag meer weten over de visie van de Vlaamse overheid rond levenslang leren? Lees dan zeker de startnota Levenslang leren en de dynamische levensloopbaan die op 10 maart 2017 goedgekeurd werd.

Als je je nóg meer wilt verdiepen in het thema, geven we je graag de tekst Toekomstverkenning arbeidsmarkt en onderwijs 2050 als leestip mee.

Infosessie

Op donderdag 6 december organiseert het ESF een infosessie in Brussel rond de oproep ‘Transitie leren, leven en werken in 2050’. Tijdens deze sessie wordt de oproep toegelicht, kan je vragen stellen en krijg je meer informatie over hoe je experimenten opstart in het licht van de transitieprioriteit levenslang leren. Inschrijven kan nog tot 5 december via esf-vlaanderen.be.

blog levenslang leren, overheid

Lees ook

nieuws - 15/01/2016 Foto: TaxRebate.org.uk - Lic. Creative Commons

Kaasschaaf doet verenigingen pijn

nieuws - 24/09/2015

Erkenning voor 5 nieuwe bewegingen

nieuws - 06/04/2018 Foto: Vlaamse overheid

De energielening voor Cultuur en Jeugd in de startblokken

Over Fred Dhont

Als directeur draagt Fred de eindverantwoordelijkheid voor het organisatiebeleid en -beheer van Socius en dit in uitvoering van de beslissingen van de bestuursorganen.

  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primaire Sidebar

Overzicht

  • Sociaal-cultureel werk moet ergens over gààn
  • Superdiversiteit
  • Inbound marketing voor nonprofits: vertel je verhaal
  • Growfunding/BXL
  • De communicatie­medewerker als contentmanager
  • Online campagnevoeren: Wat we kunnen leren van de Ice Bucket Challenge
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 1
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 2
  • Peer-to-peer in het sociaal-cultureel volwassenen­werk?
  • Solidariteit bevorderen via social media
  • Niet voor zwartkijkers: de SWO-ART
  • Een Facebookpagina voor je vereniging: 7 tips
  • Stilte! Een nieuw geluid
  • Leren van burger­initiatieven: ‘vitale coalities’
  • Trage vragen, oude verhalen
  • De kracht van je vereniging zit lokaal
  • Bottom-up werken met vrijwilligers
  • Ruimte voor initiatief
  • De kracht van een goed verhaal
  • Merhaba geeft holebi’s met migratieachtergrond een krachtige stem
  • Community of practice: professionals leren van elkaar
  • Wat drijft de innovator?
  • Afdelingsbegeleiding op maat
  • Van vrijwilligers­management naar betrokkenheids­management
  • Internationaal bewegings­werk: leer uit het verleden
  • Legale foto’s op je website
  • Voelschorten tackelen taboe rond dementie
  • Geef mee vorm aan de superdiverse samenleving
  • 1 miljoen Vlamingen zet zich vrijwillig in
  • De boer op met Voedselteams!
  • Vrijwilligerswerk: niet minder maar anders
  • AIF+: versterking in een wereld van diversiteit
  • Hoe lang leeft jouw beleidsplan?
  • Theater Tievo werkt aan een inclusieve samenleving
  • VtbKultuur brengt mensen samen met Planidoo
  • Leiderschap bij weerstand
  • Vrijwilligers, het DNA van Amnesty International
  • Van individu naar transitieambassadeur bij Vormingplus
  • Selfcity BXL: Brusselse burgerinitiatieven in beeld
  • Sleutelcompetenties voor een leven lang leren
  • Leiderschap als sleutel tot verandering in de superdiverse samenleving
  • Creatief omgaan met digitale technologie
  • Slim meten om je site te verbeteren
  • OefenSCHOLEN voor democratie
  • Dynamiek in groepen lezen
  • Dans als typologie voor de vrijwilligersorganisatie
  • Hallo politici slaat brug tussen burger en politiek
  • Sterke vrijwilligers door sterke communicatie
  • Delen en repareren met Netwerk Bewust Verbruiken
  • De rol van ‘etniciteit’ bij diversiteitsvraagstukken
  • Lobbyen bij de EU
  • Met welke freelancer ga jij in zee?
  • Drie toponderzoeken voor sterk sociaal-cultureel werk
  • Over educatie, verlangen en volwassenheid
  • Werken met talenten
  • Werken met tijdelijke ruimtes
  • Sociaal-cultureel werk in digitale transformatie
  • De gelukskaravaan
  • Sint-Pieters Deelt
  • Een blik achter de parlementaire schermen
  • Iedereen aan het roer: Commons Josaphat
  • De maatschappelijke oorzaken van burn-out
  • Marketing begint bij je missie
  • Samenwerken met de profit: de ethische code van FairFin
  • Als de supermarkt maar open blijft
  • Werken met ruimte in de stad
  • Cinemaximiliaan: woonkamer voor nieuwkomers
  • Timotheus vaart nieuwe wegen
  • Tips om vrijwilligers te waarderen
  • De ‘New Skills Agenda’
  • Vormingplus Waas-en-Dender gluurt bij de buren
  • Naar meer cultuurparticipatie met Pretloket
  • Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken
  • De vier levensfasen van een afdeling
  • De 20 populairste berichten op je site
  • Denken vanuit de klant: werken met persona’s
  • Hoe lokale afdelingen en vrijwilligers inspireren?
  • ‘De coulissen’ en ‘de scene’: leven en werken in groepen
  • Van goed naar duurzaam medewerkersbeleid
  • Samen sterk
  • Bed, bad, brood en Bach?
  • Politiserend werken
  • In de voetsporen van ‘Van Gogh’
  • Prestatieverlies in groepen: hoe pak je het aan?
  • Loopt je communicatie volgens plan?
  • Groots denken over educatie
  • Het nieuwe leren 1 – Leren in de digitale samenleving
  • Succesvol begeleiden van veranderingsprocessen
  • Toestand vzw wint Ultima 2017 SCVW: 10 weetjes op een rij
  • De regio en de straat
  • Duurzaam denken over educatie
  • Het nieuwe leren 2 – Een gevarieerd leerlandschap
  • On the move
  • Het nieuwe leren 3 – De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Motieven van vrijwilligers
  • Burgerinitiatieven in de participatiesamenleving
  • Het nieuwe leren 4 – software en platformen
  • “Eerst charmeren, dan attaqueren”
  • Het nieuwe leren 5 – Blended learning of online en offline combineren
  • In de juiste plooi: over patronen in groepen
  • Welke verandering heb jij voor ogen?
  • Een warm nest voor innoverende ideeën
  • Verander alles: Kempenaars bundelen de krachten
  • Je stakeholders betrekken
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 1: bezield vrijwilligerswerk
  • Acht verschijningsvormen waartussen groepen balanceren
  • Wij- versus zij-denken en hoe eruit te geraken
  • De Maekerij: méér dan een hobbyclub
  • Over vroeger, morgen en nu
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 2: visie op vrijwilligerswerk
  • Sharing is caring
  • Het nieuwe leren 6 – 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus
  • Maak kennis met onze nieuwe collega
  • Waarom je nooit uit je woorden geraakt als je over groepen praat
  • Slapende reserves: een onethische hypotheek op onze dienstverlening?
  • David Troch: “slam poetry geeft je een frisse kijk op hoe je iets neerpent”
  • Guy Redig: “De sociaal-culturele sector heeft een identiteit nodig, een smoel”
  • Coachend leidinggeven is een basishouding, een attitude
  • Weg met de oude blanke man?
  • Zijn we in 2021 op weg naar échte Europese uitwisselingen?
  • In 2050 leren we om te werken én te leven
  • Genieten van de wijsheid van Paul Scheffer
  • 5 tips voor het opstellen van je beleidsplan
  • “Gebruik digital storytelling om mensen sociaal weerbaarder te maken”
  • 5 gouden tips voor nieuwkomers in het #SCVW
  • VIDEO-INTERVIEW: Pepijn Kennis over constructief activisme
  • Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019
  • Maak kennis met onze nieuwe collega Paco
  • Chokri Ben Chikha: “Stereotypen kan je doorbreken”
  • Neemt jouw team deze 5 rollen op?
  • Zo maak je jouw organisatie ‘communicatieminded’
  • Afdelingsbegeleiding in 6 stappen
  • 5 lessen voor een digitale transformatie op maat van jouw publiek
  • Hoe kunnen we als middenveld het Europese beleid beïnvloeden?
  • Waarom je missie en visie ook je mantra moeten zijn
  • 3 waardevolle inzichten voor jouw bestuur
  • Rollen en functies: twee kanten van dezelfde medaille?
  • Moet je in onze sector wel een kwaliteits­handboek hebben?
  • Hallo micro: persoonlijke ver­halen uit super­divers Vlaan­deren
  • Stef Steyaert: “Onze democratie is niet in crisis, ze is in transitie”
  • Back to basics: luisteren naar je leden met ‘Sensemaker’
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Debbie
  • Maak kennis met onze nieuwe collega en Jack of all trades: Vincent
  • Mobiliseren met impact? Dit zijn de 10 tips van Climate Express
  • Ruben Mersch: “Nuance is veel sexyer dan de steriliteit van het grote gelijk”
  • Maak kennis met jouw nieuwe go-to-person en Deurnese ijsbeer: Silke
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe goedlachse collega: Nele
  • Tine Hens en Koert Debeuf laten in hun brieven kijken
  • Ik wil echt voorbij die ‘witte tranen’ geraken
  • Wat we van MAVEP kunnen leren over hoe we onze vrijwilligers waarderen
  • Zo ga je als organisatie bewust om met verandering
  • Investeren in een sociaal-cultureel project? Dat kan met een cultuurkrediet
  • Video: Fred Dhont over cultuureducatie
  • Een straffe praktijkbeschrijving: Over ‘t leven
  • We gaan op Erasmus en nemen mee …
  • HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren
  • Webinar: Impactgedreven werken met ‘Theory of Change’
  • Liefde is … samen eten bij Cultureghem en De Ruimtevaart
  • Telewerken: tips en tricks
  • Jouw digitale gereedschapskist om samen te werken en te communiceren
  • Video & chat: welk platform moet ik kiezen?
  • Webinar: ‘Welk platform kiezen?’
  • Help! Mijn site is gehackt
  • Webcast: subsidieregelingen voor sociaal-culturele projecten
  • Hoe veilig is Zoom?
  • Samenwerken met andere organisaties: yay or nay?
  • Podcastgalore: wat de afwas me leerde over interculturaliteit
  • Corona: brandstof voor politiserend werken
  • 9 tips voor meer interactie in je virtueel vormingslokaal
  • Marit Ginevro: “Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes overal”
  • Nieuwe vormen van verenigen: pionieren op een scharniermoment
  • Hoe kunnen gemeenten lokale burgerinitiatieven laten bloeien?
  • “Diversiteitscommunicatie is eigenlijk normaliteitscommunicatie: het hoort zo te zijn”
  • Videoreeks: een handelingskader om politiserend te werken
  • Briefwisseling Anya Topolski en Mark Elchardus over waarden en normen
  • Ode aan de sociaal-cultureel werker
  • AAN TAFEL MET ONZE MINISTER VAN CULTUUR
  • VIDEOREEKS: een nieuwe wereld na corona?
  • Zoomdebat: politisering in de strijd tegen racisme
  • Video-interview: Chantal Mouffe over de radicale democratie
  • Gratis replay: Hoe stel je je kritisch op tegenover Siri en Alexa?
  • Video-interview: waarom zwijgen geen optie is
  • Pulse neemt je mee op digitale praktijksafari bij Hof van Busleyden
  • Een cultureel vaccin voor de Oostendse woonzorgcentra
  • Betül Demirkoparan: “Theekransjes zijn leuk maar je mentaliteit is het belangrijkste, niet wat je eet of drinkt”
  • Amani El Haddad: “De persoonlijke banden in onze sector tonen dat sociaal-cultureel werk meer is dan wérk”
  • Els Vrints: “Als mensen zich gehoord zien, gebeurt er iets magisch”
  • Simon Luyts: “Laten we de coronacrisis gebruiken als hefboom voor verandering”
  • Maak kennis met deze ‘newbies’ binnen het decreet sociaal-cultureel werk
  • Spanningen in je team? Zo ga je ermee om
  • Welkom Joren!
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Zé Vandenhoeck
  • Van betrokkenheid naar vrijwillige actie in 3 bewegingen

Vormingsaanbod decreet

  • Geen evenementen

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08