• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

Kennismanagement in organisaties

18 november 2011 door Jon Goubin

Foto: Alan Levine - Lic. Creative Commons

Binnen een organisatie is het borgen van de aanwezige kennis één van de belangrijkste taken om als organisatie te overleven. Het voorzien van systemen voor het borgen van kennis is echter niet voldoende om ervoor te zorgen dat deze kennis binnen de organisatie ook gedeeld wordt. Kennismanagement omvat daarom zowel het borgen van aanwezige kennis als de deling ervan tussen werknemers.

Borgen van kennis

Voor het borgen van de kennis van de (oudere) werknemers is het raadzaam een aantal zaken in acht te nemen:

  • Breng in kaart hoe het professionele netwerk van ervaren medewerkers er uitziet.
  • Ervaren werknemers zijn belangrijke bronnen om impliciete kennis expliciet te maken. Net dit expliciteren is lang niet voor iedereen evident. Het is aan de organisatie en de leidinggevenden om werknemers hierin te begeleiden, te vormen en manieren aan te brengen om deze kennis over te dragen.
  • Vaak wordt sterk de nadruk gelegd op het feit dat oudere werknemers hun kennis moeten overdragen naar jongere werknemers. Hierdoor bestaat het risico op een beschermingsreflex bij oudere werknemers omdat ze zich ‘uitgemolken’ voelen. Het is daarom essentieel dat de kennisborging deel uitmaakt van een breder proces van kennismanagement en -creatie. Dit breder proces moet worden toegelicht. Wanneer medewerkers actief betrokken worden bij een ‘kennisborgingsproject’ zullen zij een grotere bereidwilligheid aan de dag leggen om hun kennis te borgen en over te dragen.
  • Samenwerking tussen jongere en oudere werknemers moet aangemoedigd worden. Vermijd eenrichtingsverkeer. De brede kennis van oudere medewerkers en de toegespitste kennis van jongere medewerkers kunnen elkaar versterken.
  • Ervaring is onderhevig aan ervaringserosie, wat betekent dat de kennis die verworven werd bij het uitvoeren van opdrachten onderhevig is aan de tijd. Oude ervaring is soms niet meer relevant voor nieuwe opdrachten. Een oudere werknemer is in dat opzicht niet noodzakelijk meer ervaren dan een jongere collega. Dit hangt af van de mate waarin de ervaring nog relevant is.

Kennisdeling en -transfer

Wanneer je binnen een project wil werken aan de kennisdeling en –transfer tussen werknemers, dan is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden:

  • In een organisatie gebeurt kennisdeling binnen teams op relatief natuurlijke wijze. Probleem is dat er vaak geen kennisdeling plaatsvindt over de grenzen van teams heen. Goede praktijken binnen één team zullen niet automatisch naar een ander team overgedragen worden aangezien er tussen teams soms een zekere competitie kan bestaan. Zorg dus dat er  situaties zijn waarbij werknemers uit verschillende teams met elkaar over een specifiek proces ervaringen en kennis kunnen uitwisselen (bijvoorbeeld via ‘communities of practice’).
  • De organisatie kan hulpmiddelen voorzien die toegang bieden tot informatie, kennis en expertise. De aanwezige kennis kan vastgelegd worden in kennisbronnen en informatiesystemen. Bij de opmaak van deze systemen moet je rekening houden met de noden van de medewerkers. Informatie moet niet alleen voorhanden zijn, maar ook up to date.
  • Het invoeren van een degelijk onderbouwd kennismanagementsysteem vraagt tijd en kan niet ad hoc kan worden opgezet.

artikels organisatieontwikkeling

Lees ook

tools - 05/07/2018 Foto: Koen Broos iov. Socius

Onlinecursus ‘Projectdossiers maken’

artikels - 20/12/2013 Foto: Rich Savage - Lic. Creative Commons

Rapport toekomstverkenning

tools - 20/10/2014 Foto: Koen Broos iov. Socius

Trends als bron voor maatschappelijke innovatie

Over Jon Goubin

Voor Jon Goubin hebben de begrippen ‘organisatieontwikkeling’ en ‘integrale kwaliteitszorg’ geen geheimen. Daarnaast is hij jouw aanspreekpunt voor alles wat te maken heeft met beleidsplanning binnen de sociaal-culturele sector.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Skype
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primaire Sidebar

Trefwoorden

202118 agogisch handelen82 armoede21 Beleidsplan_21252 beleidsplan_bijlages21 burgerinitiatieven38 burgerschap4 communicatie34 competenties14 cultuureducatie6 digitaal39 diversiteit29 duurzaamheid30 Europa45 interculturaliteit73 levenslang leren21 onderzoek41 organisatieontwikkeling131 overheid86 participatie42 projectoproep12 sociaalcultureel95 vrijwilligers50

RSS Slideshare

  • Van plek naar gedeelde Wij-k 8 december 2020
  • De Oasis Game en de gemeente Wetteren - Tuur De Moor (gemeente Wetteren) en Sebastiaan Kennes (Oasis Game) 7 december 2020
  • 'CitizenDev, connecteurs en ABCD' - Piet Van Meerbeek (BRAL) 6 december 2020
  • Werken met burgers - Katrien Loots (Vormingplus Kempen) en Nele Vanderhulst (Socius) 6 december 2020
  • Samenvatting handelingskader politiserend werken 27 oktober 2020
  • Inspiratiemoment 'Burgerinitiatieven laten bloeien' - 22 september 2020 21 september 2020
  • Presentatie: doelstellingen en indicatoren formuleren 22 april 2020

Recent

Welkom Joren!

21 januari 2021

Spanningen in je team? Zo ga je ermee om

20 januari 2021

Neem deel aan het onderzoek over toegankelijk vrijwilligerswerk

14 januari 2021

Zet je vrijwilligers in de bloemetjes

14 januari 2021

Maak kennis met deze ‘newbies’ binnen het decreet sociaal-cultureel werk

7 januari 2021

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08