• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

Legale foto’s op je website

29 september 2015 door Max Frans

we love creative commons-SterenGiannini-Flickr

Sterke digitale communicatie vraagt om aantrekkelijke beelden. Maar waar vind je goed fotomateriaal? Niet alles op Google mag je immers zomaar gebruiken. Net als elk ander creatief product worden ook foto’s beschermd door het auteursrecht. Dé oplossing: rechtenvrije foto’s gebruiken.

Mag ik foto’s gebruiken die ik op het internet vind?

Hoe gemakkelijk het ook is om leuke foto’s van het internet te halen en in je eigen website of presentatie te plakken, het mag in principe niet zonder goedkeuring van de auteur. In essentie houdt het auteursrecht in dat je een creatief werk – een tekst, een foto, een stuk muziek, een grafisch ontwerp – niet mag gebruiken zonder toestemming van de maker. Wie een werk heeft gecreëerd, behoudt de controle over reproductie, aanpassing en publicatie ervan.

Daarnaast hou je ook best het portretrecht in de gaten. Je mag wettelijk gezien een persoon niet herkenbaar in beeld brengen zonder zijn uitdrukkelijke toestemming. Een afbeelding van een persoon mag je evenmin gebruiken of hergebruiken zonder toestemming. Het is bijvoorbeeld wettelijk niet toegestaan om een privéfoto die je via Facebook vond op je website of blog te gebruiken. Wat wél mag is menigten fotograferen of filmen, waarbij je de aandacht niet richt op een welbepaald persoon, toevallige voorbijgangers en publieke personen.

In de online test van Storylab kom je hierover op een leuke manier alles te weten.

Sommige rechten voorbehouden

Voor alles wat op het internet staat, moet je alle regels van het auteursrecht respecteren: all rights reserved. Dit betekent in het bijzonder dat je toestemming nodig hebt van de rechthebbenden om een tekst of afbeelding in je eigen website, blog of nieuwsbrief te gebruiken. Het delen, overnemen, embedden en remixen van content is echter een onlosmakelijk onderdeel van de manier waarop het internet op dit moment werkt, en dat wil nogal eens haaks staan op een klassieke interpretatie van het auteursrecht.

Daarom werden onder de overkoepelende termen copyleft en open content specifieke licentiesystemen ontwikkeld waarbij de maker zijn rechten behoudt, maar zijn werk onder bepaalde voorwaarden beschikbaar stelt: some rights reserved. Zo krijgt het publiek de vrijheid om een (digitale) creatie en alle afgeleide werken te wijzigen, te verbeteren en te herdistribueren. Het bekendste voorbeeld van zo’n licentie is Creative Commons.

Creative Commons

Met een Creative Commons-licentie behoud je je auteursrechten en sta je anderen toe jouw werk te kopiëren onder de voorwaarde dat ze je naam vermelden en rekening houden met de andere voorwaarden die je zelf stelt. Je kan kiezen tussen zes licenties door de elementen hieronder te combineren.

9AC81E1F-7C24-418A-A5CA-5682C0FD900E Naamsvermelding (BY): Je mag het werk van deze auteur kopiëren, verspreiden, tonen en opvoeren, en afgeleid materiaal maken dat op het werk gebaseerd is, maar uitsluitend als je de maker vermeldt.
EBF0F414-2CF6-4191-AEDD-EEFDE69E0C36 NietCommercieel (NC): Je mag dit werk kopiëren, vertonen, verspreiden en opvoeren, ook materiaal dat op het werk gebaseerd is, maar niet als je het voor commerciële doeleinden wil gebruiken.
EC4E90D5-AD5F-4FBD-B7A5-F2CCF0BF1E48 GelijkDelen (SA): Je krijgt de toestemming om van dit werk afgeleid materiaal te maken onder de voorwaarde dat je het onder dezelfde licentie vrijgeeft als het originele werk.
79DA0024-B66B-4E98-93B2-34CEC942C1D8 GeenAfgeleideWerken (ND): Je mag dit werk kopiëren, distribueren, vertonen en opvoeren mits het werk in de originele staat blijft. Je mag het werk niet gebruiken als basis voor nieuw materiaal.

 

cc-licenties

Als je Creative Commons-materiaal op je website of in je presentatie gebruikt, vermeld dan minstens de naam van de auteur en eventueel ook de url waar je de foto gevonden hebt. Dat is niet alleen een juridische, maar ook een ethische kwestie.

Waar vind ik Creative Commons beeldmateriaal?

Foto’s zoeken begint vaak bij Google. Bij het zoeken naar afbeeldingen kan je de resultaten filteren volgens licentie.

google-search-cc

Op de bekende fotosite Flickr vind je onder flickr.com/creativecommons duizenden afbeeldingen, gerangschikt volgens licentie.

flickr-cc

Wikimedia is de media-afdeling van Wikipedia. Ook hier vind je massa’s rechtenvrij beeldmateriaal. Als je in je website een Wikimedia-afbeelding gebruikt, kopieer dan de “Attribution” informatie in de Alt-tekst van de afbeelding, of zet ze (in verkorte vorm) onderaan de foto die je in je presentatie gebruikt.

wikimedia-cc

Een handig vertrekpunt om afbeeldingen – en ook muziek –  te zoeken, is de zoekmachine van Creative Commons zelf. Op search.creativecommons.org kan je makkelijk aanduiden in welke van de beschikbare bronnen je wil zoeken.

ccsearch-cc

Andere bronnen voor rechtenvrije foto’s

Daarnaast heb je ook nog heel wat andere, commerciële databanken waar je ook gratis foto’s kunt vinden. Een van de grootste is freeimages.com, een site van het bekende fotoagentschap Getty Images. Wel even uitkijken: de site bevat ook verwijzingen naar betalende foto’s van Getty Images. Nog meer materiaal vind je via frankwatching.com/archive/2014/08/27/online-beeldmateriaal-hier-vind-je-de-beste-gratis-fotos/ .

Publiceer je eigen foto’s onder Creative Commons

Het is een goed idee om je eigen foto’s onder een Creative Commons licentie te publiceren. Dat geeft je een betere wettelijke bescherming. Deze licentie maakt immers deel uit van de officiële Belgische en internationale auteursrechtwetgeving. Bovendien is het vaak juist goed dat je foto’s door zo veel mogelijk mensen gedeeld en verspreid worden; dat bevordert de zichtbaarheid van je organisatie en je boodschap. Hoe je daarbij praktisch te werk gaat, lees je op creativecommons.nl/eerste-keer/ .

Meer lezen

  • www.socius.be/veel-gestelde-vragen-over-auteursrecht/
  • mediawijs.be/dossiers/dossier-auteursrechten

blog communicatie

Lees ook

blog - 11/03/2016 MonkeyMyshkin-Lic.CreativeCommons: flic.kr/p/eiDL7

Slim meten om je site te verbeteren

blog - 29/04/2015 Foto: Local Studies NSW - Lic. Creative Commons

De kracht van een goed verhaal

nieuws - 21/11/2018 Foto: www.kortom.be

De nieuwe communicatiedienst

Over Max Frans

Max Frans is de communicatieman van dienst bij Socius. Naast de inhoudelijke redactie van de digitale kanalen, coördineert hij alle inspanningen op het vlak van de communicatie en marketing van het steunpunt.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primaire Sidebar

Overzicht

  • Sociaal-cultureel werk moet ergens over gààn
  • Superdiversiteit
  • Inbound marketing voor nonprofits: vertel je verhaal
  • Growfunding/BXL
  • De communicatie­medewerker als contentmanager
  • Online campagnevoeren: Wat we kunnen leren van de Ice Bucket Challenge
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 1
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 2
  • Peer-to-peer in het sociaal-cultureel volwassenen­werk?
  • Solidariteit bevorderen via social media
  • Niet voor zwartkijkers: de SWO-ART
  • Een Facebookpagina voor je vereniging: 7 tips
  • Stilte! Een nieuw geluid
  • Leren van burger­initiatieven: ‘vitale coalities’
  • Trage vragen, oude verhalen
  • De kracht van je vereniging zit lokaal
  • Bottom-up werken met vrijwilligers
  • Ruimte voor initiatief
  • De kracht van een goed verhaal
  • Merhaba geeft holebi’s met migratieachtergrond een krachtige stem
  • Community of practice: professionals leren van elkaar
  • Wat drijft de innovator?
  • Afdelingsbegeleiding op maat
  • Van vrijwilligers­management naar betrokkenheids­management
  • Internationaal bewegings­werk: leer uit het verleden
  • Legale foto’s op je website
  • Voelschorten tackelen taboe rond dementie
  • Geef mee vorm aan de superdiverse samenleving
  • 1 miljoen Vlamingen zet zich vrijwillig in
  • De boer op met Voedselteams!
  • Vrijwilligerswerk: niet minder maar anders
  • AIF+: versterking in een wereld van diversiteit
  • Hoe lang leeft jouw beleidsplan?
  • Theater Tievo werkt aan een inclusieve samenleving
  • VtbKultuur brengt mensen samen met Planidoo
  • Leiderschap bij weerstand
  • Vrijwilligers, het DNA van Amnesty International
  • Van individu naar transitieambassadeur bij Vormingplus
  • Selfcity BXL: Brusselse burgerinitiatieven in beeld
  • Sleutelcompetenties voor een leven lang leren
  • Leiderschap als sleutel tot verandering in de superdiverse samenleving
  • Creatief omgaan met digitale technologie
  • Slim meten om je site te verbeteren
  • OefenSCHOLEN voor democratie
  • Dynamiek in groepen lezen
  • Dans als typologie voor de vrijwilligersorganisatie
  • Hallo politici slaat brug tussen burger en politiek
  • Sterke vrijwilligers door sterke communicatie
  • Delen en repareren met Netwerk Bewust Verbruiken
  • De rol van ‘etniciteit’ bij diversiteitsvraagstukken
  • Lobbyen bij de EU
  • Met welke freelancer ga jij in zee?
  • Drie toponderzoeken voor sterk sociaal-cultureel werk
  • Over educatie, verlangen en volwassenheid
  • Werken met talenten
  • Werken met tijdelijke ruimtes
  • Sociaal-cultureel werk in digitale transformatie
  • De gelukskaravaan
  • Sint-Pieters Deelt
  • Een blik achter de parlementaire schermen
  • Iedereen aan het roer: Commons Josaphat
  • De maatschappelijke oorzaken van burn-out
  • Marketing begint bij je missie
  • Samenwerken met de profit: de ethische code van FairFin
  • Als de supermarkt maar open blijft
  • Werken met ruimte in de stad
  • Cinemaximiliaan: woonkamer voor nieuwkomers
  • Timotheus vaart nieuwe wegen
  • Tips om vrijwilligers te waarderen
  • De ‘New Skills Agenda’
  • Vormingplus Waas-en-Dender gluurt bij de buren
  • Naar meer cultuurparticipatie met Pretloket
  • Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken
  • De vier levensfasen van een afdeling
  • De 20 populairste berichten op je site
  • Denken vanuit de klant: werken met persona’s
  • Hoe lokale afdelingen en vrijwilligers inspireren?
  • ‘De coulissen’ en ‘de scene’: leven en werken in groepen
  • Van goed naar duurzaam medewerkersbeleid
  • Samen sterk
  • Bed, bad, brood en Bach?
  • Politiserend werken
  • In de voetsporen van ‘Van Gogh’
  • Prestatieverlies in groepen: hoe pak je het aan?
  • Loopt je communicatie volgens plan?
  • Groots denken over educatie
  • Het nieuwe leren 1 – Leren in de digitale samenleving
  • Succesvol begeleiden van veranderingsprocessen
  • Toestand vzw wint Ultima 2017 SCVW: 10 weetjes op een rij
  • De regio en de straat
  • Duurzaam denken over educatie
  • Het nieuwe leren 2 – Een gevarieerd leerlandschap
  • On the move
  • Het nieuwe leren 3 – De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Motieven van vrijwilligers
  • Burgerinitiatieven in de participatiesamenleving
  • Het nieuwe leren 4 – software en platformen
  • “Eerst charmeren, dan attaqueren”
  • Het nieuwe leren 5 – Blended learning of online en offline combineren
  • In de juiste plooi: over patronen in groepen
  • Welke verandering heb jij voor ogen?
  • Een warm nest voor innoverende ideeën
  • Verander alles: Kempenaars bundelen de krachten
  • Je stakeholders betrekken
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 1: bezield vrijwilligerswerk
  • Acht verschijningsvormen waartussen groepen balanceren
  • Wij- versus zij-denken en hoe eruit te geraken
  • De Maekerij: méér dan een hobbyclub
  • Over vroeger, morgen en nu
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 2: visie op vrijwilligerswerk
  • Sharing is caring
  • Het nieuwe leren 6 – 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus
  • Maak kennis met onze nieuwe collega
  • Waarom je nooit uit je woorden geraakt als je over groepen praat
  • Slapende reserves: een onethische hypotheek op onze dienstverlening?
  • David Troch: “slam poetry geeft je een frisse kijk op hoe je iets neerpent”
  • Guy Redig: “De sociaal-culturele sector heeft een identiteit nodig, een smoel”
  • Coachend leidinggeven is een basishouding, een attitude
  • Weg met de oude blanke man?
  • Zijn we in 2021 op weg naar échte Europese uitwisselingen?
  • In 2050 leren we om te werken én te leven
  • Genieten van de wijsheid van Paul Scheffer
  • 5 tips voor het opstellen van je beleidsplan
  • “Gebruik digital storytelling om mensen sociaal weerbaarder te maken”
  • 5 gouden tips voor nieuwkomers in het #SCVW
  • VIDEO-INTERVIEW: Pepijn Kennis over constructief activisme
  • Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019
  • Maak kennis met onze nieuwe collega Paco
  • Chokri Ben Chikha: “Stereotypen kan je doorbreken”
  • Neemt jouw team deze 5 rollen op?
  • Zo maak je jouw organisatie ‘communicatieminded’
  • Afdelingsbegeleiding in 6 stappen
  • 5 lessen voor een digitale transformatie op maat van jouw publiek
  • Hoe kunnen we als middenveld het Europese beleid beïnvloeden?
  • Waarom je missie en visie ook je mantra moeten zijn
  • 3 waardevolle inzichten voor jouw bestuur
  • Rollen en functies: twee kanten van dezelfde medaille?
  • Moet je in onze sector wel een kwaliteits­handboek hebben?
  • Hallo micro: persoonlijke ver­halen uit super­divers Vlaan­deren
  • Stef Steyaert: “Onze democratie is niet in crisis, ze is in transitie”
  • Back to basics: luisteren naar je leden met ‘Sensemaker’
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Debbie
  • Maak kennis met onze nieuwe collega en Jack of all trades: Vincent
  • Mobiliseren met impact? Dit zijn de 10 tips van Climate Express
  • Ruben Mersch: “Nuance is veel sexyer dan de steriliteit van het grote gelijk”
  • Maak kennis met jouw nieuwe go-to-person en Deurnese ijsbeer: Silke
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe goedlachse collega: Nele
  • Tine Hens en Koert Debeuf laten in hun brieven kijken
  • Ik wil echt voorbij die ‘witte tranen’ geraken
  • Wat we van MAVEP kunnen leren over hoe we onze vrijwilligers waarderen
  • Zo ga je als organisatie bewust om met verandering
  • Investeren in een sociaal-cultureel project? Dat kan met een cultuurkrediet
  • Video: Fred Dhont over cultuureducatie
  • Een straffe praktijkbeschrijving: Over ‘t leven
  • We gaan op Erasmus en nemen mee …
  • HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren
  • Webinar: Impactgedreven werken met ‘Theory of Change’
  • Liefde is … samen eten bij Cultureghem en De Ruimtevaart
  • Telewerken: tips en tricks
  • Jouw digitale gereedschapskist om samen te werken en te communiceren
  • Video & chat: welk platform moet ik kiezen?
  • Webinar: ‘Welk platform kiezen?’
  • Help! Mijn site is gehackt
  • Webcast: subsidieregelingen voor sociaal-culturele projecten
  • Hoe veilig is Zoom?
  • Samenwerken met andere organisaties: yay or nay?
  • Podcastgalore: wat de afwas me leerde over interculturaliteit
  • Corona: brandstof voor politiserend werken
  • 9 tips voor meer interactie in je virtueel vormingslokaal
  • Marit Ginevro: “Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes overal”
  • Nieuwe vormen van verenigen: pionieren op een scharniermoment
  • Hoe kunnen gemeenten lokale burgerinitiatieven laten bloeien?
  • “Diversiteitscommunicatie is eigenlijk normaliteitscommunicatie: het hoort zo te zijn”
  • Videoreeks: een handelingskader om politiserend te werken
  • Briefwisseling Anya Topolski en Mark Elchardus over waarden en normen
  • Ode aan de sociaal-cultureel werker
  • AAN TAFEL MET ONZE MINISTER VAN CULTUUR
  • VIDEOREEKS: een nieuwe wereld na corona?
  • Zoomdebat: politisering in de strijd tegen racisme
  • Video-interview: Chantal Mouffe over de radicale democratie
  • Gratis replay: Hoe stel je je kritisch op tegenover Siri en Alexa?
  • Video-interview: waarom zwijgen geen optie is
  • Pulse neemt je mee op digitale praktijksafari bij Hof van Busleyden
  • Een cultureel vaccin voor de Oostendse woonzorgcentra
  • Betül Demirkoparan: “Theekransjes zijn leuk maar je mentaliteit is het belangrijkste, niet wat je eet of drinkt”
  • Amani El Haddad: “De persoonlijke banden in onze sector tonen dat sociaal-cultureel werk meer is dan wérk”
  • Els Vrints: “Als mensen zich gehoord zien, gebeurt er iets magisch”
  • Simon Luyts: “Laten we de coronacrisis gebruiken als hefboom voor verandering”
  • Maak kennis met deze ‘newbies’ binnen het decreet sociaal-cultureel werk
  • Spanningen in je team? Zo ga je ermee om
  • Welkom Joren!
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Zé Vandenhoeck

Vormingsaanbod decreet

  • Geen evenementen

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08