• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

Levenslang en levensbreed leren

8 september 2013 door Ronny Leenknegt

Foto: -Salvaje- Lic. Creative Commons

Drie strategieën

Levenslang en levensbreed leren verwijst naar alle vormen van leren waarbij personen en groepen, kennis en vaardigheden verwerven en attitudes aanleren die hen toelaten om hun sociale, culturele en professionele taken in onze snel veranderende samenleving zinvol op te nemen.

Levenslang en levensbreed leren is niet enkel gericht op aanpassing maar streeft er ook naar dat individuen en groepen zich kritisch en verantwoordelijk opstellen ten opzichte van de samenleving.

Ten slotte moeten mensen ook zin en betekenis leren geven aan hun dagelijkse leefwereld, hun identiteit in relatie met anderen uitbouwen en vanuit die betekenisverlening en identiteit de samenleving mee vormgeven.

In deze omschrijving zitten ook de drie strategieën vervat die sociaal-cultureel werkers inzetten bij hun educatieve interventies: het ingroeiend leren, het bevrijdend leren en het betekend leren.

Alle levensdomeinen

Levenslang leren betekent dat leren in al zijn verscheidenheid niet stopt na de schoolbanken en dat mensen zelfs na hun beroepsleven verder moeten kunnen leren met het oog op hun sociale en culturele participatie in de samenleving, hun individuele betekenisverlening en hun maatschappelijke weerbaarheid. Levenslang leren ontdaan van zijn exclusief economische finaliteit is dus echt levenslang en veronderstelt dus ook een educatief aanbod voor ouderen en bevolkingsgroepen die – om welke reden ook – niet actief zijn op de arbeidsmarkt.

Het levensbrede leren benadrukt nogmaals dat de finaliteit van het leren niet beperkt mag blijven tot de economische sfeer maar dat persoonlijke ontplooiing en maatschappelijke participatie even belangrijke doelstellingen van het leren zijn. Levensbreed leren verwijst naar het feit dat leren plaats grijpt in alle levensdomeinen (gezin, arbeid, gemeenschap, buurt, vriendenkring, vrijetijdsbesteding).

Dit sluit naadloos aan bij de sociaal-culturele methodiek die vraagt dat het sociaal-cultureel volwassenenwerk in zijn aanbod en interventies aandacht heeft voor alle levensdomeinen waarin mensen zich dagelijks bewegen. Het levensbreed leren wordt ook gekenmerkt door een ruime diversiteit van thema’s met een persoonlijke en maatschappelijke relevantie: relaties, gezondheid, de verhouding gezin en arbeid, duurzaamheid, zingeving, enz.

Hieruit kunnen we besluiten dat het sociaal-cultureel volwassenenwerk vanuit zijn ontstaansgeschiedenis, vanuit de decretale opdrachten van de sector, door de aard van de interventies, de bereikte doelgroepen en het thematisch aanbod een belangrijke en onvervangbare actor is in een complementair en samenhangend beleid met betrekking tot het levenslang en levensbreed leren.

artikels agogisch handelen, competenties, levenslang leren

Lees ook

artikels - 17/06/2019 Foto: Lynn Delbeecke iov. Socius

Erik Paredis over de duurzame samenleving

artikels - 08/02/2016 Foto: Bilal Kamoon - Lic. Creative Commons

Wat is sociaal-cultureel volwassenenwerk?

artikels - 26/03/2019 Foto: Lynn Delbeecke iov. Socius

Patrick Loobuyck over pluralisme

Over Ronny Leenknegt

Leni voor de vrienden. Leni volgt de internationale ontwikkelingen inzake levenslang en levensbreed leren op de voet op en is jouw aanspreekpunt als je met je organisatie de landsgrenzen wil oversteken.

  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primaire Sidebar

Overzicht

  • Interculturaliseren van en in het SCVW
  • Management van organisatieprocessen en workflows
  • European Foundation for Quality Management (EFQM)
  • Professionele digitale competenties
  • Kennismanagement in organisaties
  • Een taxonomie van digitale vaardigheden
  • Van educatie tot maatschappelijke activering: de multilevelbenadering
  • Prijszetting en -differentiatie
  • Werken aan interculturele competenties
  • Sociaal-cultureel werk in strijd tegen armoede en sociale uitsluiting
  • Levenslang en levensbreed leren
  • Rapport toekomstverkenning
  • De waarde van cultuur
  • Knowledge mapping
  • Maatschappelijk innoveren
  • Veel gestelde vragen over auteursrecht
  • Marcel Spierts over professionalisering
  • Sociaal-culturele praktijken in een superdivers Vlaanderen
  • Competenties
  • Wat is sociaal-cultureel volwassenenwerk?
  • De sociaal-culturele methodiek
  • De functies van het SCVW
  • Positionering van het SCVW
  • Gert Biesta: dwarsdenken over educatie
  • Participatiesurvey 2014: een overzicht
  • Vrijwilligers begeleiden
  • KIM: kennisinvestering (3)
  • KIM: de zes fasen van kenniscreatie (2)
  • KIM: de zes fasen van kennissteun (1)
  • Communicatie is een kernactiviteit
  • Vrijwilligers in beweging
  • Beroepenstructuur sociaal-cultureel werk
  • Ontdek het Europese speelveld
  • Online bevraging Sociale Pijler Europa
  • Ontwikkelen van een integriteitsbeleid
  • Partnerships tussen bedrijven en non-profit
  • Vertrouwen in je organisatie bij commerciële partnerships
  • Hoe werkt Protos samen met bedrijven?
  • Ethische dimensie van maatschappelijke kwesties
  • Ethische codes bij fondsenwerving
  • Professionaliseren in het buitenland
  • Video: Paul Verhaeghe over burn-out
  • Iedereen racist? Over onverdraagzaamheid en de multiculturele samenleving
  • Deep Democracy: “Zeggen wat gezegd moet worden”
  • Leerreis ‘Werken met ruimte in de stad’
  • Maatschappelijk innoveren, een verhaal van lange adem
  • Lokaal vrije tijdsbeleid tussen straat en staat
  • Werken met werkvormen
  • Een middenveld dat burgerinitiatieven ondersteunt
  • Leiders voor verandering
  • Sociaal-cultureel werk over de grenzen
  • Tante Mariette terug op de fiets
  • Het civiel perspectief
  • Een humanistische kijk op educatie
  • Digitaal: een nieuw organisatiemodel
  • “Als balsem. Niet als vitriool.”
  • Waarderend auditen
  • Kwaliteitscultuur en het visitatie- en beoordelingsprotocol
  • The art of lobbying
  • Goed bestuur van je organisatie
  • Rik Coolsaet: “Sociaal-cultureel werk kan verbinden, verdiepen en emanciperen”
  • De gemeenschappelijke sokkel van waarden
  • Fundamentele rechten en vrijheden
  • De gemeenschapsvormende functie
  • Patrick Loobuyck over pluralisme
  • Stijn Oosterlynck over solidariteit
  • Yakoub & Zemni over de inclusieve maatschappij
  • Diversiteit en sociaal-cultureel werk: een vurig pleidooi voor ambitie én nuance
  • Erik Paredis over de duurzame samenleving
  • Magda Michielsens over emancipatie
  • Burgerschap en civiele maatschappij
  • Etnisch-culturele federaties zijn essentieel voor divers sociaal-cultureel landschap 
  • Digitale transformatie: van klant naar ecosysteem

Vormingsaanbod decreet

  • Geen evenementen

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08