• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

Lobbyen bij de EU

19 mei 2016 door Ronny Leenknegt

Sébastien Bertrand-Lic.CreativeCommons: https://flic.kr/p/7ZRenG

Lobbyen is geen onkies werkwoord. Beleidsverantwoordelijken op Europees en Vlaams niveau willen een gefundeerde mening ontwikkelen over een veelheid aan maatschappelijke thema’s en willen graag vooraf de maatschappelijke draagkracht van hun voorstellen uittesten. Daarom zijn informatie en meningen vanuit alle segmenten van de samenleving belangrijk. Politici vragen om input en het sociaal-cultureel volwassenenwerk kan zijn rol als middenveldspeler ten volle spelen door de besluitvorming op verschillende niveaus te informeren en te beïnvloeden.

Een goed onderbouwde mening hebben, betekent nog niet dat je die op de juiste plaats, op het geschikte moment of op de meest overtuigende manier kan overbrengen. Omdat veel regelgeving op Europees niveau tot stand komt, krijg je eerst een inkijk in de Europese instellingen die je kan benaderen.

Europa: groot en complex?

Europa is de motor van veel wetgeving en één van de belangrijkste plaatsen van de politieke besluitvorming. Het is de kunst om te weten hoe we met beperkte middelen en mensen zo efficiënt mogelijk de verschillende Europese instellingen kunnen aanspreken en in welke fase van de besluitvorming we dit het best doen.

De Europese Commissie

De Europese Commissie neemt het initiatief voor de meeste regelgeving. Dit betekent dat men hier nog inhoudelijk kan tussenkomen op het moment dat de ideeën vorm krijgen – wanneer het blad bij manier van spreken nog (bijna) leeg is. De meest ‘toegankelijke’ actoren op dit niveau zijn de 28 Europese Commissarissen en de ondersteunende Directoraten-Generaal. Commissarissen verdedigen de belangen van de Europese Unie en niet die van hun eigen land. Je spreekt hen dan ook best aan vanuit die invalshoek. Hint: Europese Commissarissen vinden doorgaans gemakkelijker een gaatje in hun agenda voor Europese koepels dan voor individuele organisaties. Dat heeft alles te maken met de draagkracht en het belang van een koepelorganisatie. Elke Commissaris beschikt over een Directoraat-Generaal dat het voorbereidende werk doet voor een bepaald wetsvoorstel.

Voor een wetsvoorstel zijn definitieve vorm krijgt, zijn er geregeld online consultatierondes of openbare raadplegingen. De resultaten ervan worden gepubliceerd en opgenomen in het voorstel. Het is belangrijk om dergelijke raadplegingen zo ruim mogelijk door de achterban te laten beantwoorden.

Omdat de Commissie zelf niet altijd de expertise in huis heeft, vraagt ze via expertengroepen om advies van buitenaf. Zowel experten uit nationale overheden, het bedrijfsleven, als belangenorganisaties kunnen deel uitmaken van deze groepen. Elk Directoraat-Generaal kan informele expertengroepen samenroepen. Om deel uit te maken van zo’n groep, moet je de ‘open calls’ in de gaten houden. En om het vuur toch enigszins te temperen: het advies van de expertengroepen kan een sterke input zijn voor een nieuw wetsvoorstel maar is niet bindend.

Het Europees Parlement

Het Europees parlement is de wetgevende macht van de Unie en behandelt de wetsvoorstellen die het krijgt van de Europese Commissie. Het Europees parlement telt 750 rechtstreeks verkozen leden die de belangen van Europa verdedigen en dit volgens hun politieke fractie. Je spreekt hen bij voorkeur aan op basis van de politieke en ideologische lijn van hun Europese fractie. Veel van het voorbereidende werk gebeurt in de parlementaire commissies. Deze commissies komen een of twee maal per maand samen in Brussel. De debatten zijn publiek toegankelijk en de documenten zijn openbaar.

In het besluitvormingsproces is de rol van de rapporteur en de bijhorende schaduwrapporteurs niet onbelangrijk. Een rapporteur en de schaduwrapporteurs zijn politici en kijken niet volledig neutraal naar een voorstel. Rapporteurs worden aangesteld en zijn vanaf hun benoeming een gegeerd aanspreekpunt voor lobbyisten.

De Raad van Ministers

De nationale ministers en staatssecretarissen van de lidstaten komen afhankelijk van het thema bijeen en zijn georganiseerd in tien raadsformaties. De ministers laten zich ondersteunen door 150 comités. De belangrijkste aanspreekpunten op het niveau van de Raad van Ministers zijn de attachés van de Permanente Vertegenwoordiging van een lidstaat bij de Europese Unie. In België zorgt een nationale Permanente Vertegenwoordiging voor het Belgisch standpunt. Voor de Vlaamse bevoegdheden is de Algemene Afvaardiging van de Vlaamse Regering bij de Europese Unie (AAVREU) een belangrijk contactpunt. Sinds mei van dit jaar is er een regelmatig informatief overleg gepland tussen de AAVREU en de bovenbouworganisaties van het sociaal-cultureel werk en het jeugdwerk in Vlaanderen.

Het is dus belangrijk om tijdig te beschikken over de juiste relevante informatie en enig doorzettingsvermogen is vereist om de diverse Europese instanties te ‘blijven bewerken’ en dit te doen volgens een bepaalde strategie en chronologie. Ook is enig realisme aangewezen. Hoe goed je mening ook geformuleerd en onderbouwd is, hoe uitgekiend je beïnvloedingsstrategie is, jullie organisatie is niet de enige die zijn weg probeert te vinden naar de Europese beleidsmakers. Ook hier is gewoon doorzetten het enige relevante advies.

The art of lobying

Daarmee is nog maar weinig gezegd over de manier waarop je best je argumenten voor een bepaald beleidsniveau ontwikkelt en formuleert. Uit het Europese voorbeeld is duidelijk gebleken dat je als organisatie best een lobbycampagne vooraf uittekent en een aantal prioriteiten naar voor schuift. Ook de eigen communicatiestrategie en de rol van de pers is belangrijk en het gebruik van de sociale media is onvermijdelijk.

Meer weten?

Wil je meer weten over lobbywerk bij de Europese Unie? Contacteer dan Socius-medewerker Ronny Leenknegt. Wie alvast wil verder lezen, kan een kijkje nemen op onderstaande websites:

  • De Europese Commissie: http://ec.europa.eu/index_nl.htm
  • De Directoraten-Generaal van de Europese Commissie: http://ec.europa.eu/about/ds_nl.htm
  • European Association for the Education of Adults (EAEA), de Europese koepelorganisatie waarbij zowel de administratie CJSM als Socius aangesloten zijn: http://www.eaea.org/
  • Het Europees Parlement (info over fracties, commissies en leden): http://www.europarl.europa.eu/portal/nl/
  • De Raad van Ministers: http://www.consilium.europa.eu/nl/council-eu/
  • De Algemene Afvaardiging van de Vlaamse Regering bij de Europese Unie: http://www.vlaanderen.be/int/europese-unie/
  • Voor informatie over Europa kan je terecht bij Europahuis Ryckevelde: http://www.europahuis.be/

blog Europa

Lees ook

blog - 17/05/2017 Foto: Alan Levine - lic.CreativeCommons:https://flic.kr/p/nDu143

Groots denken over educatie

nieuws - 07/10/2016 LLL-platform

Position paper vluchtelingen en migranten

nieuws - 28/09/2017

De parlementen van België en hun internationale bevoegdheden

Over Ronny Leenknegt

Leni voor de vrienden. Leni volgt de internationale ontwikkelingen inzake levenslang en levensbreed leren op de voet op en is jouw aanspreekpunt als je met je organisatie de landsgrenzen wil oversteken.

  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primaire Sidebar

Overzicht

  • Sociaal-cultureel werk moet ergens over gààn
  • Superdiversiteit
  • Inbound marketing voor nonprofits: vertel je verhaal
  • Growfunding/BXL
  • De communicatie­medewerker als contentmanager
  • Online campagnevoeren: Wat we kunnen leren van de Ice Bucket Challenge
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 1
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 2
  • Peer-to-peer in het sociaal-cultureel volwassenen­werk?
  • Solidariteit bevorderen via social media
  • Niet voor zwartkijkers: de SWO-ART
  • Een Facebookpagina voor je vereniging: 7 tips
  • Stilte! Een nieuw geluid
  • Leren van burger­initiatieven: ‘vitale coalities’
  • Trage vragen, oude verhalen
  • De kracht van je vereniging zit lokaal
  • Bottom-up werken met vrijwilligers
  • Ruimte voor initiatief
  • De kracht van een goed verhaal
  • Merhaba geeft holebi’s met migratieachtergrond een krachtige stem
  • Community of practice: professionals leren van elkaar
  • Wat drijft de innovator?
  • Afdelingsbegeleiding op maat
  • Van vrijwilligers­management naar betrokkenheids­management
  • Internationaal bewegings­werk: leer uit het verleden
  • Legale foto’s op je website
  • Voelschorten tackelen taboe rond dementie
  • Geef mee vorm aan de superdiverse samenleving
  • 1 miljoen Vlamingen zet zich vrijwillig in
  • De boer op met Voedselteams!
  • Vrijwilligerswerk: niet minder maar anders
  • AIF+: versterking in een wereld van diversiteit
  • Hoe lang leeft jouw beleidsplan?
  • Theater Tievo werkt aan een inclusieve samenleving
  • VtbKultuur brengt mensen samen met Planidoo
  • Leiderschap bij weerstand
  • Vrijwilligers, het DNA van Amnesty International
  • Van individu naar transitieambassadeur bij Vormingplus
  • Selfcity BXL: Brusselse burgerinitiatieven in beeld
  • Sleutelcompetenties voor een leven lang leren
  • Leiderschap als sleutel tot verandering in de superdiverse samenleving
  • Creatief omgaan met digitale technologie
  • Slim meten om je site te verbeteren
  • OefenSCHOLEN voor democratie
  • Dynamiek in groepen lezen
  • Dans als typologie voor de vrijwilligersorganisatie
  • Hallo politici slaat brug tussen burger en politiek
  • Sterke vrijwilligers door sterke communicatie
  • Delen en repareren met Netwerk Bewust Verbruiken
  • De rol van ‘etniciteit’ bij diversiteitsvraagstukken
  • Lobbyen bij de EU
  • Met welke freelancer ga jij in zee?
  • Drie toponderzoeken voor sterk sociaal-cultureel werk
  • Over educatie, verlangen en volwassenheid
  • Werken met talenten
  • Werken met tijdelijke ruimtes
  • Sociaal-cultureel werk in digitale transformatie
  • De gelukskaravaan
  • Sint-Pieters Deelt
  • Een blik achter de parlementaire schermen
  • Iedereen aan het roer: Commons Josaphat
  • De maatschappelijke oorzaken van burn-out
  • Marketing begint bij je missie
  • Samenwerken met de profit: de ethische code van FairFin
  • Als de supermarkt maar open blijft
  • Werken met ruimte in de stad
  • Cinemaximiliaan: woonkamer voor nieuwkomers
  • Timotheus vaart nieuwe wegen
  • Tips om vrijwilligers te waarderen
  • De ‘New Skills Agenda’
  • Vormingplus Waas-en-Dender gluurt bij de buren
  • Naar meer cultuurparticipatie met Pretloket
  • Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken
  • De vier levensfasen van een afdeling
  • De 20 populairste berichten op je site
  • Denken vanuit de klant: werken met persona’s
  • Hoe lokale afdelingen en vrijwilligers inspireren?
  • ‘De coulissen’ en ‘de scene’: leven en werken in groepen
  • Van goed naar duurzaam medewerkersbeleid
  • Samen sterk
  • Bed, bad, brood en Bach?
  • Politiserend werken
  • In de voetsporen van ‘Van Gogh’
  • Prestatieverlies in groepen: hoe pak je het aan?
  • Loopt je communicatie volgens plan?
  • Groots denken over educatie
  • Het nieuwe leren 1 – Leren in de digitale samenleving
  • Succesvol begeleiden van veranderingsprocessen
  • Toestand vzw wint Ultima 2017 SCVW: 10 weetjes op een rij
  • De regio en de straat
  • Duurzaam denken over educatie
  • Het nieuwe leren 2 – Een gevarieerd leerlandschap
  • On the move
  • Het nieuwe leren 3 – De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Motieven van vrijwilligers
  • Burgerinitiatieven in de participatiesamenleving
  • Het nieuwe leren 4 – software en platformen
  • “Eerst charmeren, dan attaqueren”
  • Het nieuwe leren 5 – Blended learning of online en offline combineren
  • In de juiste plooi: over patronen in groepen
  • Welke verandering heb jij voor ogen?
  • Een warm nest voor innoverende ideeën
  • Verander alles: Kempenaars bundelen de krachten
  • Je stakeholders betrekken
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 1: bezield vrijwilligerswerk
  • Acht verschijningsvormen waartussen groepen balanceren
  • Wij- versus zij-denken en hoe eruit te geraken
  • De Maekerij: méér dan een hobbyclub
  • Over vroeger, morgen en nu
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 2: visie op vrijwilligerswerk
  • Sharing is caring
  • Het nieuwe leren 6 – 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus
  • Maak kennis met onze nieuwe collega
  • Waarom je nooit uit je woorden geraakt als je over groepen praat
  • Slapende reserves: een onethische hypotheek op onze dienstverlening?
  • David Troch: “slam poetry geeft je een frisse kijk op hoe je iets neerpent”
  • Guy Redig: “De sociaal-culturele sector heeft een identiteit nodig, een smoel”
  • Coachend leidinggeven is een basishouding, een attitude
  • Weg met de oude blanke man?
  • Zijn we in 2021 op weg naar échte Europese uitwisselingen?
  • In 2050 leren we om te werken én te leven
  • Genieten van de wijsheid van Paul Scheffer
  • 5 tips voor het opstellen van je beleidsplan
  • “Gebruik digital storytelling om mensen sociaal weerbaarder te maken”
  • 5 gouden tips voor nieuwkomers in het #SCVW
  • VIDEO-INTERVIEW: Pepijn Kennis over constructief activisme
  • Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019
  • Maak kennis met onze nieuwe collega Paco
  • Chokri Ben Chikha: “Stereotypen kan je doorbreken”
  • Neemt jouw team deze 5 rollen op?
  • Zo maak je jouw organisatie ‘communicatieminded’
  • Afdelingsbegeleiding in 6 stappen
  • 5 lessen voor een digitale transformatie op maat van jouw publiek
  • Hoe kunnen we als middenveld het Europese beleid beïnvloeden?
  • Waarom je missie en visie ook je mantra moeten zijn
  • 3 waardevolle inzichten voor jouw bestuur
  • Rollen en functies: twee kanten van dezelfde medaille?
  • Moet je in onze sector wel een kwaliteits­handboek hebben?
  • Hallo micro: persoonlijke ver­halen uit super­divers Vlaan­deren
  • Stef Steyaert: “Onze democratie is niet in crisis, ze is in transitie”
  • Back to basics: luisteren naar je leden met ‘Sensemaker’
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Debbie
  • Maak kennis met onze nieuwe collega en Jack of all trades: Vincent
  • Mobiliseren met impact? Dit zijn de 10 tips van Climate Express
  • Ruben Mersch: “Nuance is veel sexyer dan de steriliteit van het grote gelijk”
  • Maak kennis met jouw nieuwe go-to-person en Deurnese ijsbeer: Silke
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe goedlachse collega: Nele
  • Tine Hens en Koert Debeuf laten in hun brieven kijken
  • Ik wil echt voorbij die ‘witte tranen’ geraken
  • Wat we van MAVEP kunnen leren over hoe we onze vrijwilligers waarderen
  • Zo ga je als organisatie bewust om met verandering
  • Investeren in een sociaal-cultureel project? Dat kan met een cultuurkrediet
  • Video: Fred Dhont over cultuureducatie
  • Een straffe praktijkbeschrijving: Over ‘t leven
  • We gaan op Erasmus en nemen mee …
  • HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren
  • Webinar: Impactgedreven werken met ‘Theory of Change’
  • Liefde is … samen eten bij Cultureghem en De Ruimtevaart
  • Telewerken: tips en tricks
  • Jouw digitale gereedschapskist om samen te werken en te communiceren
  • Video & chat: welk platform moet ik kiezen?
  • Webinar: ‘Welk platform kiezen?’
  • Help! Mijn site is gehackt
  • Webcast: subsidieregelingen voor sociaal-culturele projecten
  • Hoe veilig is Zoom?
  • Samenwerken met andere organisaties: yay or nay?
  • Podcastgalore: wat de afwas me leerde over interculturaliteit
  • Corona: brandstof voor politiserend werken
  • 9 tips voor meer interactie in je virtueel vormingslokaal
  • Marit Ginevro: “Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes overal”
  • Nieuwe vormen van verenigen: pionieren op een scharniermoment
  • Hoe kunnen gemeenten lokale burgerinitiatieven laten bloeien?
  • “Diversiteitscommunicatie is eigenlijk normaliteitscommunicatie: het hoort zo te zijn”
  • Videoreeks: een handelingskader om politiserend te werken
  • Briefwisseling Anya Topolski en Mark Elchardus over waarden en normen
  • Ode aan de sociaal-cultureel werker
  • AAN TAFEL MET ONZE MINISTER VAN CULTUUR
  • VIDEOREEKS: een nieuwe wereld na corona?
  • Zoomdebat: politisering in de strijd tegen racisme
  • Video-interview: Chantal Mouffe over de radicale democratie
  • Gratis replay: Hoe stel je je kritisch op tegenover Siri en Alexa?
  • Video-interview: waarom zwijgen geen optie is
  • Pulse neemt je mee op digitale praktijksafari bij Hof van Busleyden
  • Een cultureel vaccin voor de Oostendse woonzorgcentra
  • Betül Demirkoparan: “Theekransjes zijn leuk maar je mentaliteit is het belangrijkste, niet wat je eet of drinkt”
  • Amani El Haddad: “De persoonlijke banden in onze sector tonen dat sociaal-cultureel werk meer is dan wérk”
  • Els Vrints: “Als mensen zich gehoord zien, gebeurt er iets magisch”
  • Simon Luyts: “Laten we de coronacrisis gebruiken als hefboom voor verandering”
  • Maak kennis met deze ‘newbies’ binnen het decreet sociaal-cultureel werk
  • Spanningen in je team? Zo ga je ermee om
  • Welkom Joren!
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Zé Vandenhoeck
  • Van betrokkenheid naar vrijwillige actie in 3 bewegingen

Vormingsaanbod decreet

  • Geen evenementen

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08