15
2022
Google Analytics verdwijnt in de huidige vorm
De meeste websites binnen onze sector gebruiken vermoedelijk Universal Analytics (UA) van Google om het verkeer te monitoren, analyseren en op te volgen. Is dat het geval bij jouw website, dan is het tijd om actie te ondernemen: Universal Analytics stopt binnen een jaar met data verzamelen en wordt dan vervangen door Google Analytics 4 (GA4). Deze structureert de data volledig anders en neemt de historiek van jouw verkeer dus niet mee. Wil je al een stuk historiek opbouwen, dan is het aangewezen om nu de overstap te maken. Tegelijk kan je ook je bestaande historiek exporteren en lokaal bewaren.
GDPR
Deze wissel van de wacht heeft te maken met de invoering van GDPR en de verhoogde aandacht voor de privacywetgeving. Het oude UA slaat bijvoorbeeld IP-adressen op, wat een gevoelig punt is binnen deze wetgeving. Intussen is het zelfs zo dat het gebruik van UA in meer en meer Europese landen aan banden wordt gelegd door privacy-toezichthouders.
Wat er ook nog aankomt, is het verdwijnen van third party cookies. Tegen eind 2023 stoppen browsers met deze bij te houden en verdwijnen dus ook de vele cookie-banners die je op iedere website aantreft. Idealiter ga je dus op zoek naar een oplossing die cookieless kan werken.
Alternatieven
Natuurlijk hoef je niet in het ecosysteem van Google te blijven hangen. Er zijn veel alternatieven beschikbaar die een stuk bewuster en correcter omspringen met de persoonlijke gegevens van bezoekers. Zo houden deze bijvoorbeeld de data bij op servers binnen de Europese Unie en kan je bij enkele zelfs de (geanonimiseerde) historiek van UA importeren.
Counter | Pay what you want | klein, cookieless, beperkte gegevens |
Fathom | $14/maand | klein, cookieless, wordt gewerkt aan import historiek UA |
Matomo | €35/maand | meer gericht op commercieel gebruik, import historiek UA mogelijk |
Pirsch | $5/maand | klein, cookieless, import historiek UA mogelijk, WordPress-plugin beschikbaar |
Plausible | €19/maand | klein, cookieless, import historiek UA mogelijk |
Umami | Gratis | klein, cookieless, beperkte gegevens |
Aan enkele van deze alternatieven hangt een prijskaartje vast, daar waar Google zowel UA als GA4 gratis aanbiedt. Zoals ze het bij Fathom zeggen:
If you aren’t paying for a product, you are the product.
Meer informatie
- Universal Analytics stopt, waarom je nu al moet overstappen op GA4
- Uitgebreid stappenplan om over te stappen op Google Analytics 4
- Google Analytics verboden in steeds meer Europese landen
- Content zonder consent: wie heeft er cookies nodig?