okt
28
2016

Partnerships tussen bedrijven en non-profit

Organisatiebeleid, Zakelijk beleid

Blog, Powerpoint, Publicatie

Sociaal-culturele organisaties zijn steeds meer op zoek naar financiële autonomie en diversificatie van hun inkomsten. Heel wat organisaties leggen daarbij ondernemerschap aan de dag en werken samen met commerciële spelers. Andere organisaties gaan dit soort allianties liever uit de weg omdat de commerciële logica van deze bedrijven ingaat tegen de basisprincipes van hun missie. Hoe dan ook, deze partnerships brengen ethische vraagstukken naar boven bij professionals uit sociaal-culturele organisaties. Maar hoe ga je daarmee om?

Op 28 oktober 2016 organiseerde Socius de studiedag ‘Partnerships met de profit: ethische kwesties’. Die dag kwam ook Sabine Denis van The Shift aan het woord.

De non-profit sector gaat steeds meer partnerships aan met bedrijven om hun missie te realiseren. The Shift gelooft dat dit een stap is in de goede richting om een transitie naar een duurzamere maatschappij en economie mogelijk te maken. Een recente studie die The Shift samen met I-propeller maakte, brengt de verschillende vormen van partnerships tussen bedrijven en non-profit in kaart en bekijkt wat succesfactoren, toegevoegde waarden, struikelblokken en opportuniteiten zijn?

Eerder maakte Business & Society Belgium – dat samen met Kauri opging in The Shift – een praktische gids voor een vruchtbare samenwerking tussen NGO’s en bedrijven in België.


Emilie Van Daele

Emilie Van Daele

Scroll to Top