• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

Prijszetting en -differentiatie

17 maart 2012 door Jon Goubin

Foto: Currency Dice M4D Group - Lic. Creative Commons

Op zoek naar de juiste prijs voor ons aanbod en onze producten richten we onze aandacht vaak op de doelgroep(en). Zoveel mogelijk deelnemers de kans geven om te participeren, dat is wat we willen. De prijs die we vragen mag die ambitie niet in de weg liggen. Daarom houden we de prijs zo laag mogelijk. Maar is dat wel altijd even verstandig?

Gaan we daar te ver in, dan duiken we met onze prijs onder de waarde van ons aanbod of product en riskeren we het onder te waarderen. De perceptie kan dan ontstaan dat ons aanbod of product niet veel waard is, onvoldoende kwaliteit biedt. Overigens missen we op die manier extra opbrengst. Een meeropbrengst die we later in andere initiatieven kunnen investeren. Sommige deelnemers zijn immers best wel bereid om meer te betalen. Zeker als daar een extraatje aan verbonden wordt. De kans om nieuwe contacten te leggen, een parkeerplaats bij de deur, extra programmatie van het aanbod op een gezins- en werkvriendelijk uur, kinderopvang, … allemaal voorbeelden van extraatjes die voor sommige deelnemers een meerwaarde inhouden.

Tijdens een ronde tafelgesprek op 13 maart 2012 daagde prof. dr. Jan Colpaert de aanwezige sociaal-cultureel werkers uit om na te denken over prijszetting en prijsdifferentiatie.


Hoe kunnen we de opbrengst vergroten zonder deelname in het gedrang te brengen? Jan Colpaert nodigt ons uit om niet alleen te focussen op de doelgroep, maar ook aandacht te besteden aan ons aanbod of product. Wat zijn mensen bereid om aan een specifiek aanbod of product te besteden? Voor verschillende groepen ligt die bereidheid anders. Hoe kunnen we ons aanbod of product dan differentiëren? Voorzien we voor elk te onderscheiden doelgroep een aanbod of product op maat met een bijhorende prijs? Of willen we net verschillende doelgroepen tegelijkertijd betrekken? Kunnen we dan voor specifieke groepen extraatjes koppelen aan dit aanbod of product en hoe kunnen we dat in onze prijs verrekenen? Allemaal vragen die ons op weg helpen naar een goede prijszetting.

Maar minstens even belangrijk is hoe we over ons aanbod of product en de bijhorende prijs communiceren. We neigen in die communicatie nogal eens te focussen op objectieve informatie. Daarmee spreken we in hoofdzaak een publiek aan dat zich laat leiden door rationele argumenten. Misschien één van de redenen waarom we in wetenschappelijk onderzoek over deelnemers- en particpatieprofielen vaststellen dat we met het sociaal-cultureel volwassenewerk overwegend een hoogopgeleid publiek bereiken.

De waarde van een aanbod of product wordt niet alleen bepaald door objectieve informatie, maar ook door verlangens en vertrouwen. Willen we een meer genuanceerde waardering van ons aanbod of product, dan nemen we die elementen best ook op in onze communicatie.

artikels onderzoek, organisatieontwikkeling

Lees ook

nieuws - 29/05/2020

Cultuurloket biedt gratis crisisbegeleiding

nieuws - 20/10/2015 Foto:Koning Boudewijnstichting

Onderzoek ‘Vrijwilligerswerk in België’

blog - 06/11/2018

Coachend leidinggeven is een basishouding, een attitude

Over Jon Goubin

Voor Jon Goubin hebben de begrippen ‘organisatieontwikkeling’ en ‘integrale kwaliteitszorg’ geen geheimen. Daarnaast is hij jouw aanspreekpunt voor alles wat te maken heeft met beleidsplanning binnen de sociaal-culturele sector.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Skype
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primaire Sidebar

Trefwoorden

202118 agogisch handelen81 armoede22 Beleidsplan_21252 beleidsplan_bijlages21 burgerinitiatieven38 burgerschap5 communicatie35 competenties14 cultuureducatie8 digitaal41 diversiteit32 duurzaamheid30 Europa48 interculturaliteit74 levenslang leren21 onderzoek44 organisatieontwikkeling130 overheid86 participatie42 projectoproep13 sociaalcultureel94 vrijwilligers52

RSS Slideshare

  • Webinar 'Online kennisoverdracht' 15 februari 2021
  • Van plek naar gedeelde Wij-k 8 december 2020
  • De Oasis Game en de gemeente Wetteren - Tuur De Moor (gemeente Wetteren) en Sebastiaan Kennes (Oasis Game) 7 december 2020
  • 'CitizenDev, connecteurs en ABCD' - Piet Van Meerbeek (BRAL) 6 december 2020
  • Werken met burgers - Katrien Loots (Vormingplus Kempen) en Nele Vanderhulst (Socius) 6 december 2020
  • Samenvatting handelingskader politiserend werken 27 oktober 2020
  • Inspiratiemoment 'Burgerinitiatieven laten bloeien' - 22 september 2020 21 september 2020

Recent

Volg de uitreiking van de Ultimas op 18 mei live op VRT NU

14 april 2021

Foto: Etienne Boulanger - unsplash.com

Subsidieronde 2021 sociaal-culturele projecten zet in op e-inclusie

14 april 2021

Je wilde een opleiding volgen, maar deed het niet?

6 april 2021

Neem deel aan de enquête over de toekomst van vrijetijdsparticipatie

2 april 2021

EU-financieringskansen voor de culturele, creatieve en audiovisuele sectoren

2 april 2021

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • Twitter
  • Facebook
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08