• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

Sociaal-cultureel werk in digitale transformatie

27 juni 2016 door Hugo Callens

Gerd Leonhard - Digital Transformation Bottom Lines @Flickr

Digitalisering grijpt diep in onze samenleving in. Neem Uber of AirBnB als voorbeeld: dankzij slimme digitale technologie slagen deze bedrijven erin om, zonder zelf één voertuig of hotelkamer in bezit te hebben, een succesvol en gebruiksvriendelijk alternatief te bieden voor de klassieke taxi- en hotelindustrie.  Of kijk naar de snelle groei van e-commerce: Amazon, Zalando en Bol.com leggen de traditionele kleinhandel behoorlijk het vuur aan de schenen.

En hoe zit het dan met het sociaal-cultureel werk? Zet de digitalisering ook onze manier van werken onder druk? Hoe kunnen we ons daar tegenover verhouden? Dat was de vraag die we ons stelden op de studiedag “Sociaal-cultureel werk in digitale transformatie” op 9 juni jl.

We zien inderdaad allerlei initiatieven opduiken die op een heel andere manier invulling geven aan onze traditionele kerntaken: gemeenschapsvorming, educatie, maatschappelijke actie en cultuurbeleving. Gebruiksvriendelijke en gratis online tools verhogen de mogelijkheid om mensen te mobiliseren en een stem te geven aanzienlijk. Dankzij videotutorials op YouTube en online communities waar je terechtkunt met je vragen, kan je zelfstandig leren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Via Meetup.com kan iedereen bij wijze van spreken een vereniging starten. Je plant een bijeenkomst over een onderwerp naar keuze en nodigt mensen uit via sociale media.

Waar staan we binnen 5 of 6 jaar?

Deze nieuwe businessmodellen beantwoorden vaak beter aan de behoeften van de gebruiker en zetten de klassieke modellen onder druk. Zelf gebruiken we privé wel al die nieuwe diensten en bewijzen zo hoe snel disruptie kan gebeuren.

Disruptie, aldus keynotespreker en co-auteur van het boek “Digital Transformation” Jo Caudron, betekent niet dat onmiddellijk iedereen van de nieuwe digitale mogelijkheden gebruik gaat maken; de klassieke manieren van werken blijven geldig, maar verliezen steeds meer terrein.  Disruptie treedt op vanaf het moment waarop de uitdager (Uber, Zalando, AirBnB, …) het kantelpunt bereikt waarop voldoende mensen voor die nieuwe speler kiezen.

Digitale disruptie komt er sowieso. Kijk bijvoorbeeld maar naar de sector van de openbare bibliotheken. In een samenleving waarin massa’s informatie digitaal en vaak gratis beschikbaar zijn, staat de bestaansreden van de bibliotheek onder zware druk. Om zich succesvol aan de nieuwe situatie aan te passen is het van belang de angst voor verandering te overwinnen en inzicht te krijgen in de achterliggende structuren en processen. Zo kan je zelf de transformatie voor een stuk leiden in plaats van alleen maar af te wachten en binnen enkele jaren vast te stellen dat je overbodig bent geworden.

Digitale transformatie: 7 metaforen

Aan de hand van 7 metaforen legt Caudron op een heldere manier de dynamiek van digitale transformatie uit. De website Digitale Krachten geeft de volgende samenvatting:

  • De metafoor van het ‘glazen huis‘ beschrijft hoe digitalisering de relatie verandert tussen een organisatie en de buitenwereld.  Die relatie is transparant, nabij en wederkerig.
  • Je huidig aanbod en je dienstverlening zijn gebundeld in afgelijnde pakketten, beperkt door fysieke grenzen, tijd en ruimte. De metafoor van ‘het pakket’ beschrijft hoe digitalisering dit grondig door elkaar schudt. Het maakt het mogelijk om aanbod en dienstverlening uit elkaar te trekken en eventueel te ‘herbundelen’.
  • De metafoor van ‘de kikker’ beschrijft hoe digitalisering de traditionele waardeketen overhoop gooit. Andere aanbieders hebben je niet meer nodig als intermediair en springen over je heen. Maar er zijn ook kansen om zelf te springen en je rechtstreekser tot je publiek te richten.
  • De metafoor van ‘de poortwachter’ beschrijft hoe digitalisering  andere opiniemakers, leiderschap en nieuwe spelers op de voorgrond brengt. Ze trekken de aandacht van de mensen naar zich toe en nemen mogelijk ook uw traditionele rol over.
  • De metafoor van ‘de reiziger’ beschrijft hoe digitalisering zorgt voor een verandering van plaats en locatie. Er ontstaan hybride modellen die online en offline met elkaar combineren en een bijpassende gebruikservaring creëren. De relatie tussen mensen, locatie, hun apparaten, en de wereld om hen heen wijzigt drastisch.
  • De metafoor van ‘de  participant’ beschrijft hoe door digitalisering het belang en de kracht van de massa toeneemt, zowel in het voordeel als het nadeel van een organisatie.
  • De metafoor van  ‘de cyborg’ beschrijft de veranderde relatie tussen mens en technologie. En toont dat we pas aan het begin van de digitale revolutie staan: de veranderingen die nu al gebeuren zijn het topje van de ijsberg.

Van slagschip naar vloot

Digitale transformatie vormt voor iedereen een uitdaging, besluit Jo Caudron, maar zeker voor organisaties die al lang bestaan en al jarenlang een bepaalde werkwijze volgen. Zo’n organisatie lijkt op een groot slagschip, dat moeilijk wendbaar is. Op zich hoeft dat niet per se een probleem te zijn: nog steeds zijn veel mensen geholpen door deze manier van werken. Het past binnen hun klassieke leefwereld.

Maar daarnaast moeten we, om de mensen die migreren naar de digitale wereld ook te bereiken, nieuwe en kleine initiatieven nemen. Een hybride strategie dus: we gooien de oude modellen niet overboord. We hebben nog altijd publiek, we realiseren nog steeds onze doelstellingen. Maar we gaan wel borgen dat we binnen enkele jaren nog steeds relevant zijn door rond ons slagschip kleine, wendbare speedbootjes in te zetten

blog digitaal

Lees ook

nieuws - 25/08/2017 Oikos

(W)E-Democracy

blog - 20/12/2017 Foto: WOC in Tech Chat-Lic Creative Commons - flic.kr/p/EFwyFN

Het nieuwe leren 5 – Blended learning of online en offline combineren

tools - 14/05/2020

Deelnemen aan een online Socius-activiteit via Zoom

Over Hugo Callens

Hugo was tot eind 2019 webmaster van de Socius-sites en stond in voor alles wat te maken heeft met het toepassen van ICT binnen sociaal-cultureel werk.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail

Primaire Sidebar

Trefwoorden

202118 agogisch handelen82 armoede21 Beleidsplan_21252 beleidsplan_bijlages21 burgerinitiatieven38 burgerschap4 communicatie34 competenties14 cultuureducatie6 digitaal39 diversiteit29 duurzaamheid30 Europa45 interculturaliteit73 levenslang leren21 onderzoek41 organisatieontwikkeling131 overheid86 participatie42 projectoproep12 sociaalcultureel95 vrijwilligers50

RSS Slideshare

  • Van plek naar gedeelde Wij-k 8 december 2020
  • De Oasis Game en de gemeente Wetteren - Tuur De Moor (gemeente Wetteren) en Sebastiaan Kennes (Oasis Game) 7 december 2020
  • 'CitizenDev, connecteurs en ABCD' - Piet Van Meerbeek (BRAL) 6 december 2020
  • Werken met burgers - Katrien Loots (Vormingplus Kempen) en Nele Vanderhulst (Socius) 6 december 2020
  • Samenvatting handelingskader politiserend werken 27 oktober 2020
  • Inspiratiemoment 'Burgerinitiatieven laten bloeien' - 22 september 2020 21 september 2020
  • Presentatie: doelstellingen en indicatoren formuleren 22 april 2020

Recent

Welkom Joren!

21 januari 2021

Spanningen in je team? Zo ga je ermee om

20 januari 2021

Neem deel aan het onderzoek over toegankelijk vrijwilligerswerk

14 januari 2021

Zet je vrijwilligers in de bloemetjes

14 januari 2021

Maak kennis met deze ‘newbies’ binnen het decreet sociaal-cultureel werk

7 januari 2021

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08