28
2016
Vertrouwen in je organisatie bij commerciƫle partnerships
Organisatiebeleid, Zakelijk beleid
Sociaal-culturele organisaties zijn steeds meer op zoek naar financiƫle autonomie en diversificatie van hun inkomsten. Heel wat organisaties leggen daarbij ondernemerschap aan de dag en werken samen met commerciƫle spelers. Andere organisaties gaan dit soort allianties liever uit de weg omdat de commerciƫle logica van deze bedrijven ingaat tegen de basisprincipes van hun missie. Hoe dan ook, deze partnerships brengen ethische vraagstukken naar boven bij professionals uit sociaal-culturele organisaties. Maar hoe ga je daarmee om?
Op 28 oktober 2016 organiseerde Socius de studiedag āPartnerships met de profit: ethische kwestiesā. Die dag kwam ook Steven De Cauwer van Nexus – Integrity Consulting aan het woord.
Hoe begin je aan het ontwerp van een code of charter? En hoe blijf je daarbij trouw aan de waarden, de identiteit en de missie van jouw organisatie bij het aangaan van commerciĆ«le partnerships? In de bijdrage van Steven De Cauwer krijg je enkele tips om de code van jouw organisatie af te stemmen. Doorheen vier fasen bekijk je hoe je een code op eenvoudige wijze kan uitdragen en levend maken. Een belangrijke aandachtspunt is daarbij het aangaan van dialoog en reflectie over moeilijke themaās met alle stakeholders.