15
2014
Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken
Sociaal-cultureel volwassenenwerk omarmt ‘leren’. Bereiken sociaal-culturele werkers wat ze willen bereiken met hun initiatieven? Leiden ze altijd tot gewenste uitkomsten? Wat is de betekenis en de waarde ervan voor deelnemers, partners en de samenleving?
Sociaal-cultureel volwassenenwerk omarmt ‘leren’. Dagelijks stimuleren en ondersteunen organisaties en professionals uit de sector de ontwikkeling van deelnemers, vrijwilligers, burgers, groepen of gemeenschappen. Aan deze praktijken gaat heel wat denkwerk vooraf.
Het is dan ook goed dat af en toe de tijd te nemen om stil te staan bij een aantal fundamentele vragen. Bereiken sociaal-culturele werkers wat ze willen bereiken met hun initiatieven? Leiden ze altijd tot gewenste uitkomsten? Wat is de betekenis en de waarde ervan voor deelnemers, partners en de samenleving? Of in één vraag gesteld: “Wat is de impact van onze sociaal-culturele praktijken?”
Heel wat initiatieven om inzicht in het sociaal-cultureel volwassenenwerk te krijgen, focussen nu op de inspanningen die de sector levert: geïnvesteerde middelen, aantal deelnemers, aantal uren,… Daarmee hebben we nog geen scherp zicht op de impact van die inspanningen.
In samenwerking met het Laboratorium voor Educatie en Samenleving (KULeuven) ging Socius op zoek naar geschikte werkwijzen om dat laatste te bereiken. We zochten antwoorden op de volgende vragen:
- Hoe kunnen we op een adequate, door de stakeholders gedragen en wetenschappelijk verantwoorde manier impact van sociaal-culturele praktijken bepalen?
- Hoe kunnen we impact van sociaal-culturele praktijken benoemen en duiden?
- Hoe kunnen we impact van sociaal-culturele praktijken meten?
- Hoe kunnen we impact van sociaal-culturele praktijken inventariseren?
- Hoe kunnen we impact van sociaal-culturele praktijken in de tijd en naar context vergelijken?
- M. Berghmans, S. Deprez, H. Celis en J. Vandenabeele m.m.v. Adinda Van Hemelrijck
- 2014
- gratis download
Pingback: EMPOWERMENT MEETBAAR GEMAAKT - ArmenTeKort vzw