apr
28
2021

3 gouden tips om te scoren met creatieve content op je sociale media

Communicatie

Blog

Je sociale media goed inzetten is niet zomaar een verhaal van een paar leuke berichten posten in de hoop dat je volgers je belonen met een duimpje. Om je sociale media echt te laten renderen moet je je publiek verleiden om actie te ondernemen. Maar hoe doe je dat? We trokken aan de mouw van communicatietrainer Kristof D’hanens voor een gesprek en zijn belangrijkste tips.

Samen met collega Brecht Vanderstraeten schreef hij er namelijk een inspirerend boek over: ‘Scoren met creatieve content op sociale media’. Een publicatie vol concrete voorbeelden, handige tips en getuigenissen. Dit boek is in feite het resultaat van een uit de hand gelopen hobby. Kristof en Brecht zijn beiden lid van ‘I Like Media’ – een collectief van communicatietrainers. Om hun sessies te kruiden met goede voorbeelden onderhouden ze een uitgebreide verzameling van goede posts op sociale media. Posts die erin slagen mensen aan te zetten tot actie.

De meeste van die voorbeelden vonden hun weg naar de publicatie. “Maar we zijn streng. Een leuke post alleen is niet voldoende. Hij moet ook impact hebben. Mensen moeten er ook mee in interactie zijn gegaan”, vertelt Kristof.

Ofwel doe je het goed, ofwel doe je het niet

Het mag duidelijk zijn dat heel wat van de online content die dagelijks de weg vindt naar sociale media niet aan de maatstaven van de auteurs zou voldoen. Maar achter hun waardeoordeel schuilt ook een belangrijke waarheid. “Communicatie is de laatste 10 jaar ingrijpend veranderd. Als je vroeger een affiche ophing en de helft van de voorbijgangers keek er niet naar, dan bleef je affiche gewoon hangen. Als er op sociale media niets met je content wordt gedaan, dan krijgt je publiek die ook niet langer te zien. Dat is fundamenteel. Je moet als organisatie dus echt wel inzetten op het engagement van je publiek, anders verdoe je je tijd. Ofwel doe je het goed, ofwel doe je het niet.”

Originele content vinden waarmee je je publiek bekoort is niet altijd een eenvoudige opdracht. Laat staan dat je elke dag met een sterk bericht op de proppen kan komen. Maar hier nuanceert Kristof: “De mythe leeft nog steeds dat je élke dag iets op sociale media moet zetten wil je ermee scoren. Als je er inderdaad elke dag in slaagt om goede, originele content op je sociale media te plaatsen dan moet je dat zeker doen.

“De mythe leeft nog steeds dat je élke dag iets op sociale media moet zetten wil je ermee scoren.”

“Maar voor de meeste organisaties is dat niet evident. Die mogen zich al gelukkig prijzen als ze over een voltijdse communicatiemedewerker beschikken. Je moet dus keuzes maken. Niemand is gebaat bij een Twitteraccount waarvan het laatste bericht al 2 maanden oud is of bij een Facebook-account met alleen maar dienstmededelingen. Je kan beter kiezen voor één goed bericht per week dat interactie uitlokt dan voor een dagelijkse stroom aan berichten die niets teweegbrengen.”

Betere band met je publiek

De voorbeelden die in de publicatie de revue passeren tonen aan dat originele content niet alleen uit de kokers van de Studio Brussels of NMBS’en van deze wereld komt. Toch kan bij organisaties het idee leven dat regelmatig sterke posts afleveren weinig haalbaar is of dat hun missie zich niet onmiddellijk laat vertalen in leuke, engagerende content. “Het kan dat vzw’s die rond een specifiek doel werken aan de slag moeten met content die minder ‘sexy’ is. Maar tegelijkertijd hebben die organisaties doorgaans wel een betere band met hun publiek dan bijvoorbeeld een commercieel bedrijf dat voor de grotere uitdaging staat om een connectie te vinden met haar doelgroep.”

Dat niet alle content zich even goed leent tot veel creativiteit, spreekt voor zich. Maar ook een eenvoudige ingreep kan al wonderen doen. “Een organisatie die de deuren sluit voor de vakantie doet dat nu vaak met een geplukte foto van het internet met daarop een bordje ‘closed’. Zo’n bericht zal niemand delen of liken.”

”Met een app zoals Boomerang kan je een gifje maken van een collega die de deur dichttrekt en wuift. Zo’n bericht zal wel likes krijgen. Eigenlijk is dat een dienstmededeling die je heel ‘basic’ creatief verpakt. Maar zulke zaken zijn een eerste stap om in te zien dat een andere aanpak resultaat oplevert. Een ander mooi voorbeeld zijn vacatures. Een vacature die niets voor mij is, maar toch leuk wordt gebracht zal ik een duimpje geven. Dat kan met een leuk filmpje of via een bingo met situaties die je in je nieuwe job zal tegenkomen.”

Creatief denkproces van heel je organisatie

Het bedenken en realiseren van goede content behoort niet enkel tot het takenpakket van de communicatieverantwoordelijke. Communicatie is een gedeelde verantwoordelijkheid in converserende organisaties en een noodzaak voor organisaties die hun communicatie met beperkte personeelsinzet moeten realiseren. Dat maakt dat je ook het creatieve denkproces samen moet oppakken.

“Er wordt nu nog vaak op de deur van de communicatieverantwoordelijke geklopt wanneer bijvoorbeeld de inschrijvingen voor een bepaalde studiedag niet goed lopen. Snel een bericht op Facebook plaatsen zal dan niet helpen. Over goede posts denk je twee maanden vooraf na bij de lancering van je evenement. Dat kan van alles zijn: een quiz, een poll, een getuigenis van een deelnemer, … Dat wil niet zeggen dat je zelf voor die content moet instaan. Maar als communicatieverantwoordelijke moet je minstens zulke ballonnetjes oplaten bij je collega’s.”

“Over goede posts denk je twee maanden vooraf na bij de lancering van je evenement.”

Het creatieve denkproces in goede banen leiden is een belangrijke taak. Het overzicht bewaren is dat ook. Nadenken over je content, de realisatie en het publiceren ervan vergt planning zodat het geheel ook strategisch steek houdt. “Dat is coördineren maar ook veel achter de veren zitten. Vooraf aan collega’s laten weten dat ze op een studiedag een selfie moeten nemen. Op de dag zelf hen er nog eens aan herinneren … Onderlinge concurrentie kan ook een stimulans zijn. Deel resultaten. Laat zien wat werkt en wat niet. Succesvolle posts kunnen collega’s aan het denken zetten.” 

TikTok en Instagram voor ‘boomers’?

In hun selectie beperkten de auteurs het aantal voorbeelden met verwijzingen naar het coronavirus, maar toch heeft de lockdownperiode ongetwijfeld invloed gehad op de online creativiteit. “Een aantal netwerken zoals TikTok kregen een serieuze boost. Vooral jongeren vinden hier een uitlaatklep voor hun creativiteit nu ze niet langer kunnen uitgaan. Maar ook artiesten die niet mogen optreden maken van het medium gebruik om het contact met hun publiek te behouden. En uiteraard hebben de meeste mensen ook meer tijd om het allemaal te bekijken en te delen vanuit hun kot.”

Sommige media lijken een beter platform te bieden voor creatieve content dan andere. TikTok en Instagram zijn meer synoniem met creativiteit dan pakweg LinkedIn of Twitter. Niet toevallig net die platformen waarop je meer jongeren aantreft. Een kwestie van het kip of het ei? “Op netwerken waar jongeren actief zijn zie je inderdaad meer creativiteit. Instagram is eigenlijk spelen met beelden zonder dat je daar een cursus beeldbewerking of videomontage voor moet volgen. Net daarom kunnen ook de iets minder jongeren zich daar evengoed uitleven. Het is een kwestie van drempelvrees overwinnen.”

De 3 gouden tips van Kristof

Hierboven vind je alvast een heleboel do’s, don’ts, tips en tricks. Maar wat zijn nu de belangrijkste? Kristof deelt zijn 3 gouden tips met jou:

  1. Gluren bij de buren
    Studio Brussel, KLM, NMBS … ze doen fantastische dingen. Ze hebben er ook een heel team en een groot budget voor, maar volg ze. Steel de goede ideeën en vertaal ze naar je eigen achterban. Bepaalde concepten kan je verrassend snel oppikken binnen je eigen organisatie.
  2. Less is more
    Liever één keer per week een goede post, dan een dagelijkse telex van nieuwsberichten die al honderd keer gedeeld zijn en waarop niemand reageert. Maak dus keuzes en focus je energie.
  3. Vertrek altijd vanuit je publiek
    Een dooddoener, maar ò zo belangrijk: vertrek letterlijk vanuit de vraag “Wat gaat mijn publiek leuk vinden?”. Dat kan soms heel eenvoudig zijn. Elke organisatie zit op een berg archiefmateriaal, oude foto’s … Je weet dat zoiets likes en comments oplevert omdat het je publiek emotioneel triggert. Dat is content die voor jouw specifiek publiek werkt en content waar jij alleen over beschikt.

Meer weten?

Op dinsdag 15 juni laat Kristof D’hanens je tijdens De Communicatiekliniek zien hoe ook jij met creatieve concepten een boost kan geven aan je sociale media. 

Het volledige boek lezen? ‘Scoren met creatieve content op sociale media’ van Kristof D’hanens en Brecht Vanderstraeten kan je bestellen via www.ilikemedia.be/boek.


Max Frans

Max Frans

Scroll to Top