23
2024
Hoe beleef je als trainer de vormingen die je geeft?
Beroeps- en competentiekader, Rollen en functies, Sociaal-cultureel werken
Centrum ZitStil ondersteunt specifiek iedereen met ADHD en diens netwerk met een ruim aanbod. Die jarenlange inzet en expertise draagt een warm hart toe aan personen met ADHD zelf, hun ouders, familie, leraren, …
Centrum ZitStil is lid van InclusieAmbassade en zet resoluut in op een wereld met meer begrip en inclusie.
Ellen Van den Broeck, orthopedagoge bij ZitStil, neemt je in volgende blogs – die ze schreef voor de Socius-training ‘Rollen en functies voor communicatiemedewerkers’ graag mee in hoe ze als trainer bij centrum ZitStil de reeksen ‘Beter studeren met ADHD’ en de ‘Oudertraining lagere school’ beleeft.
Training ‘Beter studeren met ADHD‘
“Ik vind het zo’n meerwaarde om hier zo open te kunnen vertellen en tips uit te wisselen, no judgement.”
En ik sta er keer op keer van versteld hoe de studenten na één of twee sessies opwarmen al volop spreken over hun (kleine) successen, blunders, moeilijkheden en hoe ze daarmee doorheen hun studies proberen te navigeren. De jeugd van tegenwoordig (of net iets ouder) zit daar toch maar elke 2 weken weer voor me. Bovenop hun lessen, taken en leven daarbuiten kiezen ze ervoor in hun vrije tijd inzicht en handvaten te krijgen over hun ADHD en studeren.
Ze nemen mijn sessies mee in hun handen, ze geven kleur aan lege tekeningen die ik aanbied en ze kleuren volop buiten de lijntjes. Of ze vragen om het te hebben over een andere tekening die ik niet had voorbereid. We springen dan naar de organisatie van het huishouden of het gezond en snel koken van gerechten en vallen terug naar het managen van deadlines. Als trainer verwelkom ik dat met open armen, je kan studeren niet in een vacuüm plaatsen. Ik bewonder hoe deelnemers dat thema opentrekken.
Zelf leer ik elke ronde nog bij. De juiste vragen stellen, niet te snel of te veel pasklare antwoorden geven en mensen zelf laten zoeken, experimenteren en terugkoppelen. Want daar zit net de magie. De magie van de aangereikte kaders eigen te maken en te kijken of en hoe ze passen in hun eigen verhaal. De magie zit hem in ermee aan de slag te gaan en dat vooral buiten die momenten dat we samen zijn. Om dan te kunnen terugkoppelen naar anderen. De magie om kennis te vergoten en te verbinden op basis van verschil en gelijkenis. “Amai, nee, dat werkt voor mij niet hoor” of “Hahaha, ja dat is toch echt hé, ik ben toch niet alleen.”
Ellen Van den Broeck
Zelf leer ik elke ronde nog bij. De juiste vragen stellen, niet te snel of te veel pasklare antwoorden geven en mensen zelf laten zoeken, experimenteren en terugkoppelen. Want daar zit net de magie.
Als de sessies vorderen, zie ik geregeld nummers die worden uitgewisseld en praktische steun die elkaar wordt geboden – los van lessen “Zal ik je een berichtje sturen om je te helpen herinneren?” We houden geen scores bij van het aantal volgers dat verhoogt bij onze deelnemers, maar merken toch dat er mooie connecties ontstaan tijdens de sessies en het napraten.
Ik start deze reeks altijd met de boodschap: je haalt er uit wat je erin steekt. En elke keer verwondert het me hoeveel deelnemers wel niet ‘erin steken’.
Training ‘Oudertraining lagere school‘
Soms zou ik het willen kunnen meten… Hoe bij ouders hun vertrouwen in hun eigen opvoedingskills groeit, hoe minder ‘alleen’ ze zich voelen als ouder van een kind met ADHD en hoeveel deugd het deed dat de groep gewoon leek te begrijpen wat een van hen vertelde. Gewoon, alsof het de normaalste zaak van de wereld was zonder angst voor opmerkingen zoals “het zou bij mij niet waar zijn”. Die zaken laten zich echter niet meten, en dat is misschien ook niet erg. In processen en interacties is de optelsom van 1 +1 zelden 2, het lijkt mij meestal een getal van veel hogere waarde te worden.
Op centrum ZitStil geven we al jaren trainingen voor ouders van lagereschoolkinderen met ADHD. Zo’n training bestaat uit 8 sessies die we proberen te spreiden over een periode van enkele maanden. Dat geeft ruimte om na te denken, vragen te stellen, aan de slag te gaan en terug te koppelen. Ruimte om soms kersverse diagnoses wat te verwerken, moeilijke situaties te doorworstelen en ook veel moois te oogsten van alles wat wordt gezaaid. Een bloemenperk staat immers ook niet vol in bloei na een avondje tuinieren.
Ellen Van den Broeck
We zien bijna elke reeks hoe ouders elkaar vinden en ook contact zoeken buiten de sessies. En dat is geweldig, want iedereen die opvoedt heeft een village nodig.
In de eerste sessies focussen we vaak op een kennismaking en een stevige basis correcte en betrouwbare informatie over ADHD, opvoeden en de bijzondere accenten die ADHD kan leggen in je opvoedingsaanpak. Naarmate de training vordert, krijgt de inhoud meer vorm op vraag en linken we voorgaande inhouden hieraan.
We zien bijna elke reeks hoe ouders elkaar vinden en ook contact zoeken buiten de sessies. En dat is geweldig, want iedereen die opvoedt heeft een village nodig. Vandaag zijn villages geen evident gegeven meer en is het uitbouwen ervan ook geen sinecure. Een kind dat specifieke uitdagingen meebrengt, vergemakkelijkt dat proces ook niet bepaald.