25
2022
Lege kinderkamers te huur op Booking.com
Communicatie, Sociaal-cultureel werken
Als ouders een kind verliezen in een verkeersongeval, dan laten ze de slaapkamer vaak onaangeroerd. Het is een van de meest tastbare herinneringen die ze nog hebben. De vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) heeft een aantal van die kamers symbolisch te huur gezet op Booking.com. Met de actie Empty Rooms willen ze bestuurders bewustmaken om ook tijdens hun vakantie voorzichtig te rijden. De focus van de beklijvende campagne lag in de kerstperiode, maar blijft brandend actueel.
“Het idee van Empty Rooms komt van het communicatiebureau Happiness Brussels”, steekt gedelegeerd bestuurder Koen Van Wonterghem van wal. “Zij bieden al jaren gratis ondersteuning aan OVK. Happiness-CEO Karen is een lotgenote en leerde ons kennen toen ze in haar vorige job een campagne over verkeersveiligheid ontwikkelde. Ze voelde zich onmiddellijk betrokken bij onze werking en sindsdien hebben we een bijzondere samenwerking. Als kleine vzw heeft OVK natuurlijk geen budgetten om dergelijke grote campagnes te bedenken en in de markt te zetten. Toch is naamsbekendheid zeer belangrijk voor ons, omdat ouders moeten weten dat wij bestaan. Zodat ze ons kunnen vinden als dat nodig zou zijn (hoewel we natuurlijk hopen dat ze ons nooit nodig zullen hebben). Zichtbaarheid naar de politiek, media en justitie is ook cruciaal. Zo kunnen we thema’s op de agenda plaatsen en op het beleid wegen.”
Getuigenis
“Campagnes zijn een delicate oefening. We willen onze lotgenoten sterk betrekken. Niet alleen als figurant, maar vooral als actor. Het format ‘getuigenis’ is erg geschikt voor OVK. Met teksten, foto’s, video’s, gesprekken in de klas … Het is de beste manier om mensen te sensibiliseren. Elk jaar ontwikkelen we één à twee campagnes die focussen op ‘afleiding’, ‘snelheid’ of ‘alcohol’. Zo richten we ons al lang op het gsm-gebruik achter het stuur, dat op korte tijd is toegenomen. Het begon met een draadloze telefoon, daarna een smartphone en nu moeten we bestuurders al overtuigen om niet te Zoomen/Teamsen tijdens het rijden.”
“Tijdens de kerstperiode zijn veel mensen onderweg naar hun vakantiebestemming. We wilden hen bewustmaken om ook dan voorzichtig te rijden, zeker in moeilijke verkeersomstandigheden. Op Booking.com staan een aantal lege kinderkamers van verkeersslachtoffers. Wie op de site een vakantieverblijf zoekt, kan zo’n kamer zien. Op die manier maken we een link tussen reizen, kamers boeken en voorzichtig rijden. De lege kamers zijn uiteraard niet echt te huur. Naast de actie op Booking.com bestaat de campagne ook uit een documentaire waarin ouders over de kamer van hun overleden kind praten en uit de website www.emptyrooms.be.”
Elk zijn beleving
“Dit is Stan zijn kamer en het blijft zijn kamer. Ik kan het echt niet over mijn hart halen om hier iets weg te halen, dan is het net alsof je nog een keer afscheid zou nemen”
Nicole Caris, mama van Stan
“Ouders gaan op verschillende manieren om met zo’n lege kamer. Van totaal onaangeroerd tot helemaal ontmanteld en alle mogelijke variaties daarop. Sommigen doen de inboedel weg, anderen schilderen de muren opnieuw. Sommigen geven de kamer een nieuwe functie, anderen verversen elke week de lakens op het bed. Sommigen durven de kamer niet meer binnen te stappen, anderen verhuizen. Sommigen passeren er elke dag en anderen houden er af en toe een bezinningsmoment. Een waaier aan belevingen, die bovendien kunnen veranderen naarmate de tijd verloopt. Hun verhalen zijn zo beklijvend.”
“Deze levenslange lege kamers zijn zo waardevol voor vele ouders omdat ze op die plek net de meest intense verbinding ervaren met hun overleden kind. Omdat daar de aanwezige voorwerpen en geuren die verbinding maken en herinneringen oproepen. De emotionele confrontatie met die plek kan dan wel heel hard zijn, maar het is net daarin dat de verbinding ook het meest gevoeld wordt.”
Ann Onkelinx, extern therapeut waarmee OVK samenwerkt
“In alle eerlijkheid, toen Happiness Brussels het concept van Empty Rooms voorstelde, reageerden we niet meteen enthousiast. Konden we zoiets wel doen? Na enig beraad besloten we de campagne uit te werken en getuigenissen te zoeken. Dat doe je niet met een oproep, en er bestaat ook geen databank met dergelijke gegevens. Je moet niet alleen weten hoe ouders met zo’n lege kamer omgaan, maar ook wie je kan interviewen. Het is zo delicaat. Als gedelegeerd bestuurder word ik omringd door een comité van vier personen, mensen met wie ik al jaren samenwerk en als vrienden beschouw. Weet je dat ik niet wist hoe zij omgaan met de slaapkamer van hun overleden kind?”
“Vaak merken we dat mensen die zoiets niet hebben meegemaakt, veel voorzichtiger en meer geremd zijn dan de lotgenoten zelf. Wij zijn bang om iets verkeerd te zeggen, maar zij zitten er in en kunnen hun grenzen aangeven, zeker wie al langer meedraait. We gaan dan ook met de nodige coaching en zorgzaamheid met hun getuigenissen aan de slag en proberen het drama dat ze meemaken – niet meemaakten, want zoiets verandert niet in de verleden tijd – om te zetten naar iets positief. Maar het is balanceren op een dunne lijn. Vergeet ook niet dat zo’n getuigenis heel veel energie van onze lotgenoten vraagt.”
Met de nodige zorgzaamheid
Of er – en we wikken en wegen onze woorden – voorwaarden waren om mee te doen met de campagne? “Dat is geen vreemde vraag. In functie van artikels polsen journalisten soms ook naar ‘recente ongevallen’. Alle begrip daarvoor. Het enige criterium bij onze campagne was de zichtbare kamer. Het aspect langdurigheid was niet van toepassing, het ongeval mocht al lang geleden gebeurd zijn. Uiteindelijk vonden we vier gezinnen die bereid waren om hun verhaal te delen.”
“Ook het draaien van de documentaire pakten we voorzichtig en zorgzaam aan. Naast het productieteam was er telkens iemand aanwezig om de ouders te steunen. Ik wil ook benadrukken hoe empathisch de medewerkers van Happiness Brussels zijn. Niet alleen voor deze campagne trouwens. Het valt me op hoe sterk ze zich inleven en hoe ze meeleven met OVK. Communicatiemedewerkers durven zich al eens in het Wilde Westen wagen. (lacht) Maar in al die jaren is er nooit één incident geweest.”
Evaluatie
“Uit de evaluatie kwamen enkele verbeterpunten. Zo bleek achteraf de kerstperiode niet het beste moment om onze campagne te lanceren, dat is niet de drukste vakantieperiode en we zaten opnieuw in een coronagolf. Ook op Booking.com liep het even fout. Als kamers te lang leeg blijven staan op de website, dan verdwijnen ze automatisch. In het begin hadden we daar niet bij stilgestaan. Gelukkig is dat dat snel aangepast.”
“De campagne had een aanzienlijke impact en werd in verschillende soorten media opgepikt: nationale televisie, nationale radio, de meerderheid van nationale kranten … Er was een groot online bereik via nieuwskanalen en social media influencers. Dat zorgde op enkele dagen voor een gezamenlijk organisch bereik van meer dan 4 miljoen mensen in België. Bovendien won Happiness Brussel ook verschillende awards met het concept van de campagne, waaronder zilver en brons bij de Caples Awards 2022 en eervolle vermeldingen bij One Show 2022.”
“In het algemeen zijn we erg tevreden over Empty Rooms. We kregen heel wat warme reacties, ook van onze lotgenoten. Het is en blijft een relevante campagne met een belangrijke boodschap: rij voorzichtig, ook naar je vakantiebestemming.”
“Als we met deze campagne kunnen bereiken dat er minder ongevallen gebeuren of één ongeval minder gebeurt, dan is dat pure winst”
Leon Caris, papa van Stan