apr
29
2015

De kracht van een goed verhaal

Communicatie

Blog

“The times they are a changin”. Het grote publiek laat zich niet langer verleiden door een ‘witter dan wit’-promopraatje, maar is als consument op zoek naar toegevoegde waarde. Voor commerciële bedrijven start daarmee een moeilijke zoektocht naar relevante content. Voor social profit organisaties biedt dat nieuwe marketingdenken heel wat kansen.

Geloofwaardigheid

De consument van vandaag is op zoek naar zingeving en toegevoegde waarde. Commerciële bedrijven staan daardoor voor de uitdaging om met boodschappen naar buiten te komen die hun doelgroep prikkelen en aan hun merk binden. Contentmarketing heet dat. Een principe dat voor producenten een moeilijke zoektocht naar inspirerende en wervende informatie inluidt.

Zomaar een verhaal ophangen volstaat niet. Een ‘groen label’ plaatsen op je product om aan te tonen dat je duurzaam aan de weg timmert, is niet genoeg. Mensen willen ook betrokken worden en jouw achterliggende drijfveren kennen en delen. Geloofwaardigheid is dus van groot belang. En daar knelt voor heel wat bedrijven het schoentje. Val je door de mand, dan krijg je klappen. Een klein zetje van Facebook of Twitter kan al volstaan.

Voor social profitorganisaties biedt dat nieuwe marketingdenken echter kansen. Ze zitten op een berg verhalen en beschikken ook nog eens over een maatschappelijke missie en geloofwaardigheid waar heel wat commerciële spelers enkel van kunnen dromen.

It’s the content, stupid!

Wil je aantonen waar je als organisatie voor staat, dan heb je sterke content nodig. Content waarmee mensen zich kunnen verbinden en die ze willen delen met anderen. Je kan je missie en werking perfect illustreren aan de hand van verhalen. Dat zou voor sociaal-culturele organisaties een peulenschil moeten zijn. Zou. Want in de praktijk verloopt een en ander niet vlekkeloos.

Naast klassieke dooddoeners zoals een gebrek aan tijd, middelen en knowhow is er nog een andere cruciale factor. Confronteer professionals uit de sector met de kracht of impact van hun werk en je krijgt vaak antwoorden als “Och dat, dat doen we al zo lang …” of “Dat is toch normaal.”. Dat is geen valse bescheidenheid. Sociaal-cultureel werkers staan vaak te dicht bij hun eigen praktijk om er nog onbevangen naar te kijken.

5 tips voor straffe verhalen

Waar vind je nu straffe verhalen en hoe kan je ze delen? We geven je vijf tips die – mits wat planning – voor elke organisatie makkelijk toepasbaar zijn.

  • Content aanleveren is niet alleen de taak van de communicatieverantwoordelijke maar van alle medewerkers. Je collega’s staan met beide voeten in de praktijk en zijn dus goed geplaatst om daar verslag over uit te brengen. Communicatieprofessionals moeten nu meer optreden als regisseur of contentmanager. Ze moeten hun collega’s stimuleren om in de pen te kruipen en hen daarbij ondersteunen.
  • Niet alleen je collega’s staan garant voor straffe verhalen. Ook leden, cursisten, klanten, vrijwilligers etc. zijn een waardevolle informatiebron. Laat ze aan het woord of neem het heft in eigen handen en zorg voor een leuk interview. Het zijn kleine inspanningen maar op deze manier nemen ook “externen” het ambassadeurschap van je organisatie op. Dat levert niet alleen sterke content op. Je geloofwaardigheid neemt toe en je vermijdt dat je steeds vanuit een organisatieperspectief communiceert.
  • Evalueer en stuur bij. Ongetwijfeld zal je bepaalde zaken door scha en schande leren. Dat is geen probleem, zolang je er maar de juiste lessen uit trekt. Hou daarom reacties bij en meet de resultaten van de (online) inspanningen die je levert. Ga na wat werkt en wat niet. En vooral: deel die inzichten ook in je organisatie. Het besef dat hun inspanningen vruchten afwerpen, is de beste motivatie voor je collega’s om hun steentje bij te dragen.
  • Breng de content die je verzamelt niet lukraak naar buiten, maar ga planmatig te werk. Plan vooraf in wanneer je welke informatie naar buiten brengt. Ga na wat de meest geschikte momenten voor jouw organisatie en je publiek zijn. Zoek naar die momenten waarop je content versterkend kan werken. Bijvoorbeeld op het moment dat je nieuwe cursusaanbod online staat. Denk vooraf ook na over de media die je wil inzetten. Een blogartikel breng je anders onder de aandacht op Twitter dan op Facebook.
  • Zorg voor afwisseling in de manier waarop je je verhalen aan de man brengt. Interviews zijn leuk, maar elke keer een vraaggesprek gebruiken, wordt snel vervelend. Videofilmpjes, infographics, fotoreportages, quotes, … verandering van spijs doet eten. Zo hou je het niet alleen voor je publiek, maar ook voor jezelf interessant.

Grijp dus je kans en laat vandaag nog zien wat je waard bent.


Max Frans

Max Frans

Scroll to Top