• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

Hallo micro: persoonlijke ver­halen uit super­divers Vlaan­deren

19 september 2019 door Max Frans

Foto: Charlotte Vandendwije - FMDO

Odis, Evgenia, Aissatou, Imane, Mulume en Karolina. Namen die je waarschijnlijk niets zeggen, maar waar straffe verhalen achter schuilen. FMDO bracht die samen in het project Hallo micro, een podcast met persoonlijke verhalen uit superdivers Vlaanderen. Want naar elkaars verhalen luisteren brengt mensen dichter bij elkaar. Socius ging langs bij Johanna Biesmans van FMDO die het project in goede banen leidde.

Johanna Biesmans: “FMDO werkt met veel straffe vrijwilligers. Die wilden we graag meer zichtbaar maken. Het liefst via een landelijk project zodat onze vrijwilligers uit verschillende regio’s elkaar beter leren kennen. Ontmoetingen en samenwerkingen zijn één ding, maar door naar elkaars verhalen te luisteren kan je je nog meer in die andere persoon inleven. Ik ben zelf een gepassioneerd luisteraar van podcasts. Toen we manieren bedachten om onze achterban in beeld te brengen, was dat de piste die er voor ons uitsprong. Via de projectoproep voor innovatieve partnerprojecten kregen we de nodige middelen om ook echt aan de slag te gaan.

We lanceerden eerst een oproep onder onze vrijwilligers die graag wilden leren hoe ze mensen kunnen boeien met een verhaal. Daarnaast spraken we mensen gericht aan die al bezig waren met poëzie, die graag vertellen of die op zoek waren naar oefenkansen om hun Nederlands te verbeteren. Zo zijn we het traject uiteindelijk gestart met zeventien deelnemers.”

Socius: Een eigen podcast, hoe begin je er eigenlijk aan?
“Onze deelnemers werkten in vier workshops hun persoonlijk verhaal uit. Daarbij konden we rekenen op de inbreng en begeleiding van Radio 1 en Relaas. Een verhaal breng je immers niet zomaar. Daar komt toch wel een en ander bij kijken. Vanaf de eerste workshop zijn we op zoek gegaan naar wat een verhaal tot een goed verhaal maakt en leerden we het medium podcast beter kennen. Maar de nadruk lag toch wel van bij de start op de verhalen.”

Jullie waren niet in het bijzonder op zoek naar migratieverhalen?
“FMDO wilde mensen in de eerste plaats mens laten zijn in hun verhaal door beelden te tonen van onze vertellers als buren, collega’s, … Daarom zijn we met Relaas op zoek gegaan naar het archief van hun persoonlijke verhalen. Zo lieten we de vertellers terugdenken aan hun kindertijd en die herinnering verbinden met een zintuig. De geur van asfalt waar je als kind over fietste, of die van soep … Die korte verhalen hebben we in duo aan elkaar verteld, waarna de luisteraar het verhaal met de rest van de groep deelde. Zo zie je onmiddellijk welke elementen mensen bijhouden en leer je hoe je dingen kan benadrukken zodat ze blijven hangen.

“FMDO wilde mensen in de eerste plaats mens laten zijn in hun verhaal door beelden te tonen van onze vertellers als buren of collega’s.”

In de andere workshops kwamen andere technieken aan bod. We leerden over verschillende soorten verhalen, ‘universele momenten’ zoals een eerste schooldag, over kantelmomenten, cafépraat … Zo’n inzichten helpen om bij jezelf op zoek te gaan naar geschikte verhalen. Sommige deelnemers hadden al een verhaal in hun hoofd toen ze naar de workshop kwamen. Daar wilden we van loskomen. We wilden de vertellers nog breder laten kijken. Leren samenvatten hielp dan weer bij het maken van de uiteindelijke keuze voor een verhaal. Door je verhaal in drie zinnen samen te vatten en aan elkaar te ‘pitchen’, krijg je snel feedback over datgene wat mensen interesseert. Zo kreeg iedereen zijn of haar verhaal duidelijker in beeld. Tijdens de rest van het traject leerden we nog hoe je een verhaal kan stofferen, de manieren waarop je een verhaal kan beginnen, hoe je beelden kan geven aan je verhaal, …. Hoe je je verhaal kan kruiden.”

Naast dat traject voorzagen jullie ook coaches.
“We kwamen op het idee om aan elke deelnemer een coach te koppelen omdat we uiteindelijk meer mensen wilden betrekken bij het project. Dat zijn ook meer mensen die de podcast kunnen uitdragen. En meer interculturele ontmoetingen. De coaches vonden we na een aparte oproep onder sociaal-culturele organisaties, bibliotheken, mensen met een interesse voor storytelling … Zij kregen een workshop waarin we een samenvatting gaven van het traject van de deelnemers zodat zij wisten waarop ze moesten letten. Op die manier konden ze de vertellers ook gericht ondersteunen en figureren als vertrouwenspersoon. De vertellers en hun coaches beschikten uiteindelijk over drie weken tijd om het verhaal verder uit te werken.”

Als laatste stap in het traject werden dan de podcasts ingeblikt.
“De podcasts zijn live opgenomen. In een aangename ruimte en in aanwezigheid van alle vertellers en coaches. Zo komen verhalen ook beter tot hun recht. In je eentje heb je geen interactie en krijg je een ander effect. Nu hoor je mensen soms lachen tijdens het vertellen. Dat doe je niet als je alleen voor een micro zit. De live opname was een heel belangrijk moment. Voor de vertellers was na de opname hun doel eigenlijk bereikt. Hun verhaal was verteld, het was van hun hart.”

"Een podcast is auditief, maar je moet ook iets in beeld kunnen brengen."

Zijn er praktische uitdagingen als je niet vertrouwd bent met het medium?
“Er zijn inderdaad een aantal zaken waar je vooraf bij moet stilstaan. Of je over intromuziek en een inleidende stem moet beschikken bijvoorbeeld. Ons partnerschap met Relaas bracht ons naast expertise rond storytelling ook technische expertise. Ze monteerden de opnames en zetten ons kanaal op. Onderschat het belang van beelden ook niet. We hebben van onze deelnemers portretten laten maken. Een podcast is auditief, maar je moet ook iets in beeld kunnen brengen. Met de portretten kunnen we nu aandacht voor de podcast vragen.”

Hebben jullie al zicht op de effecten bij de deelnemers?
“In de eerste plaats fierheid, fier op het verhaal dat ze brachten. Maar voor veel vertellers was het sociale aspect het belangrijkste: mensen leren kennen uit andere regio’s en met verschillende achtergronden. Heel wat vertellers waren ook blij dat ze hun verhaal in het Nederlands hebben kunnen brengen. Dat geeft zelfvertrouwen. Ze hebben al wel lessen gevolgd en examens afgelegd, maar dit is nog een stap verder.

Soms was de ervaring ook erg persoonlijk. Een van de deelnemers zei dat ze op deze manier een verhaal uit haar  kindertijd een nieuw leven heeft kunnen geven. Het verhaal kwam in hun familie wel eens naar boven, maar heeft voor haar nu een heel nieuwe dimensie gekregen.”

“Voor de vertellers was het sociale aspect het belangrijkste: mensen leren kennen uit andere regio’s en verschillende milieus.”

Wat hebben jullie zelf bijgeleerd?
“Achteraf bekeken hadden we de eerste gesprekken met potentiële deelnemers misschien nog beter moeten aanpakken. Vooral om de wederzijdse verwachtingen duidelijk te krijgen. Sommigen wisten niet goed wat te verwachten of beseften niet dat hun verhaal ook zou worden gedeeld. En daar moeten ze wel klaar voor zijn. Sommige verhalen liggen gevoelig of soms voelden mensen zich niet sterk genoeg om ze in het Nederlands te brengen. We hebben daaruit geleerd dat je een onderscheid moet maken tussen het traject en de podcast zelf. Voor de deelnemers moest het traject niet per se resulteren in een podcast, zolang ze maar hun verhaal konden vertellen. Bovendien kan je als organisatie ook niet garanderen dat er van elk verhaal een aflevering op de podcast komt. Je verhaal kunnen vertellen moet dus het belangrijkste doel zijn.”

En zijn er nog plannen met de podcast?
“We willen vooral een breed publiek bereiken met die verhalen. Er is de podcast, maar we hebben de verhalen ook live gebracht tijdens Theater aan Zee. VRT Sandbox en Innovatie brengt volumetrische opnames naar buiten van onze verhalen. De Luisterpuntbibliotheek stond ons al bij tijdens het traject en zal ons ook helpen bij de verdere verspreiding. Misschien komen er nog vertelavonden. De kracht zit in de combinatie van verschillende initiatieven. Anderzijds moeten we wel opletten dat we niet te veel vertelmomenten organiseren. Niet alle vertellers hebben zin in zo’n avond en je kan een verhaal ook ‘uitvertellen’.

Maar bij deze lanceren we graag een oproep naar mensen die ideeën hebben over hoe we hier verder mee kunnen gaan. We hebben nu enkel gewerkt met onze vrijwilligers. Het zou ook leuk zijn om het proces met gemengde groepen verder te zetten.”

Je kan ‘Hallo Micro’ beluisteren via alle podcastapps, op Spotify en op de website van FMDO. Voor meer informatie kan je contact opnemen met Johanna Biesmans.

Met dank aan
Hallo Micro kwam tot stand met de steun van de Vlaamse Overheid, departement Cultuur, Jeugd en Media: projectoproep Innovatieve Partnerprojecten.

FMDO werkte samen met Radio 1 en de podcast Relaas, de Luisterpuntbibliotheek en VRT Sandbox en Innovatie.
De foto’s zijn van de hand van Charlotte Vandendwije. De portretten werden gemaakt door de Oostendse grietgriet. De muziek van de podcast is het werk van Nūmo.

blog communicatie, interculturaliteit, sociaalcultureel

Lees ook

blog - 06/04/2017 eduaguilera-Lic.CreativeCommons:https://flic.kr/p/BZfpTT

Bed, bad, brood en Bach?

artikels - 19/10/2012 Foto: Koen Broos iov Socius

Werken aan interculturele competenties

blog - 17/12/2018

“Gebruik digital storytelling om mensen sociaal weerbaarder te maken”

Over Max Frans

Max Frans is de communicatieman van dienst bij Socius. Naast de inhoudelijke redactie van de digitale kanalen, coördineert hij alle inspanningen op het vlak van de communicatie en marketing van het steunpunt.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primaire Sidebar

Overzicht

  • Sociaal-cultureel werk moet ergens over gààn
  • Superdiversiteit
  • Inbound marketing voor nonprofits: vertel je verhaal
  • Growfunding/BXL
  • De communicatie­medewerker als contentmanager
  • Online campagnevoeren: Wat we kunnen leren van de Ice Bucket Challenge
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 1
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 2
  • Peer-to-peer in het sociaal-cultureel volwassenen­werk?
  • Solidariteit bevorderen via social media
  • Niet voor zwartkijkers: de SWO-ART
  • Een Facebookpagina voor je vereniging: 7 tips
  • Stilte! Een nieuw geluid
  • Leren van burger­initiatieven: ‘vitale coalities’
  • Trage vragen, oude verhalen
  • De kracht van je vereniging zit lokaal
  • Bottom-up werken met vrijwilligers
  • Ruimte voor initiatief
  • De kracht van een goed verhaal
  • Merhaba geeft holebi’s met migratieachtergrond een krachtige stem
  • Community of practice: professionals leren van elkaar
  • Wat drijft de innovator?
  • Afdelingsbegeleiding op maat
  • Van vrijwilligers­management naar betrokkenheids­management
  • Internationaal bewegings­werk: leer uit het verleden
  • Legale foto’s op je website
  • Voelschorten tackelen taboe rond dementie
  • Geef mee vorm aan de superdiverse samenleving
  • 1 miljoen Vlamingen zet zich vrijwillig in
  • De boer op met Voedselteams!
  • Vrijwilligerswerk: niet minder maar anders
  • AIF+: versterking in een wereld van diversiteit
  • Hoe lang leeft jouw beleidsplan?
  • Theater Tievo werkt aan een inclusieve samenleving
  • VtbKultuur brengt mensen samen met Planidoo
  • Leiderschap bij weerstand
  • Vrijwilligers, het DNA van Amnesty International
  • Van individu naar transitieambassadeur bij Vormingplus
  • Selfcity BXL: Brusselse burgerinitiatieven in beeld
  • Sleutelcompetenties voor een leven lang leren
  • Leiderschap als sleutel tot verandering in de superdiverse samenleving
  • Creatief omgaan met digitale technologie
  • Slim meten om je site te verbeteren
  • OefenSCHOLEN voor democratie
  • Dynamiek in groepen lezen
  • Dans als typologie voor de vrijwilligersorganisatie
  • Hallo politici slaat brug tussen burger en politiek
  • Sterke vrijwilligers door sterke communicatie
  • Delen en repareren met Netwerk Bewust Verbruiken
  • De rol van ‘etniciteit’ bij diversiteitsvraagstukken
  • Lobbyen bij de EU
  • Met welke freelancer ga jij in zee?
  • Drie toponderzoeken voor sterk sociaal-cultureel werk
  • Over educatie, verlangen en volwassenheid
  • Werken met talenten
  • Werken met tijdelijke ruimtes
  • Sociaal-cultureel werk in digitale transformatie
  • De gelukskaravaan
  • Sint-Pieters Deelt
  • Een blik achter de parlementaire schermen
  • Iedereen aan het roer: Commons Josaphat
  • De maatschappelijke oorzaken van burn-out
  • Marketing begint bij je missie
  • Samenwerken met de profit: de ethische code van FairFin
  • Als de supermarkt maar open blijft
  • Werken met ruimte in de stad
  • Cinemaximiliaan: woonkamer voor nieuwkomers
  • Timotheus vaart nieuwe wegen
  • Tips om vrijwilligers te waarderen
  • De ‘New Skills Agenda’
  • Vormingplus Waas-en-Dender gluurt bij de buren
  • Naar meer cultuurparticipatie met Pretloket
  • Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken
  • De vier levensfasen van een afdeling
  • De 20 populairste berichten op je site
  • Denken vanuit de klant: werken met persona’s
  • Hoe lokale afdelingen en vrijwilligers inspireren?
  • ‘De coulissen’ en ‘de scene’: leven en werken in groepen
  • Van goed naar duurzaam medewerkersbeleid
  • Samen sterk
  • Bed, bad, brood en Bach?
  • Politiserend werken
  • In de voetsporen van ‘Van Gogh’
  • Prestatieverlies in groepen: hoe pak je het aan?
  • Loopt je communicatie volgens plan?
  • Groots denken over educatie
  • Het nieuwe leren 1 – Leren in de digitale samenleving
  • Succesvol begeleiden van veranderingsprocessen
  • Toestand vzw wint Ultima 2017 SCVW: 10 weetjes op een rij
  • De regio en de straat
  • Duurzaam denken over educatie
  • Het nieuwe leren 2 – Een gevarieerd leerlandschap
  • On the move
  • Het nieuwe leren 3 – De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Motieven van vrijwilligers
  • Burgerinitiatieven in de participatiesamenleving
  • Het nieuwe leren 4 – software en platformen
  • “Eerst charmeren, dan attaqueren”
  • Het nieuwe leren 5 – Blended learning of online en offline combineren
  • In de juiste plooi: over patronen in groepen
  • Welke verandering heb jij voor ogen?
  • Een warm nest voor innoverende ideeën
  • Verander alles: Kempenaars bundelen de krachten
  • Je stakeholders betrekken
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 1: bezield vrijwilligerswerk
  • Acht verschijningsvormen waartussen groepen balanceren
  • Wij- versus zij-denken en hoe eruit te geraken
  • De Maekerij: méér dan een hobbyclub
  • Over vroeger, morgen en nu
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 2: visie op vrijwilligerswerk
  • Sharing is caring
  • Het nieuwe leren 6 – 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus
  • Maak kennis met onze nieuwe collega
  • Waarom je nooit uit je woorden geraakt als je over groepen praat
  • Slapende reserves: een onethische hypotheek op onze dienstverlening?
  • David Troch: “slam poetry geeft je een frisse kijk op hoe je iets neerpent”
  • Guy Redig: “De sociaal-culturele sector heeft een identiteit nodig, een smoel”
  • Coachend leidinggeven is een basishouding, een attitude
  • Weg met de oude blanke man?
  • Zijn we in 2021 op weg naar échte Europese uitwisselingen?
  • In 2050 leren we om te werken én te leven
  • Genieten van de wijsheid van Paul Scheffer
  • 5 tips voor het opstellen van je beleidsplan
  • “Gebruik digital storytelling om mensen sociaal weerbaarder te maken”
  • 5 gouden tips voor nieuwkomers in het #SCVW
  • VIDEO-INTERVIEW: Pepijn Kennis over constructief activisme
  • Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019
  • Maak kennis met onze nieuwe collega Paco
  • Chokri Ben Chikha: “Stereotypen kan je doorbreken”
  • Neemt jouw team deze 5 rollen op?
  • Zo maak je jouw organisatie ‘communicatieminded’
  • Afdelingsbegeleiding in 6 stappen
  • 5 lessen voor een digitale transformatie op maat van jouw publiek
  • Hoe kunnen we als middenveld het Europese beleid beïnvloeden?
  • Waarom je missie en visie ook je mantra moeten zijn
  • 3 waardevolle inzichten voor jouw bestuur
  • Rollen en functies: twee kanten van dezelfde medaille?
  • Moet je in onze sector wel een kwaliteits­handboek hebben?
  • Hallo micro: persoonlijke ver­halen uit super­divers Vlaan­deren
  • Stef Steyaert: “Onze democratie is niet in crisis, ze is in transitie”
  • Back to basics: luisteren naar je leden met ‘Sensemaker’
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Debbie
  • Maak kennis met onze nieuwe collega en Jack of all trades: Vincent
  • Mobiliseren met impact? Dit zijn de 10 tips van Climate Express
  • Ruben Mersch: “Nuance is veel sexyer dan de steriliteit van het grote gelijk”
  • Maak kennis met jouw nieuwe go-to-person en Deurnese ijsbeer: Silke
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe goedlachse collega: Nele
  • Tine Hens en Koert Debeuf laten in hun brieven kijken
  • Ik wil echt voorbij die ‘witte tranen’ geraken
  • Wat we van MAVEP kunnen leren over hoe we onze vrijwilligers waarderen
  • Zo ga je als organisatie bewust om met verandering
  • Investeren in een sociaal-cultureel project? Dat kan met een cultuurkrediet
  • Video: Fred Dhont over cultuureducatie
  • Een straffe praktijkbeschrijving: Over ‘t leven
  • We gaan op Erasmus en nemen mee …
  • HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren
  • Webinar: Impactgedreven werken met ‘Theory of Change’
  • Liefde is … samen eten bij Cultureghem en De Ruimtevaart
  • Telewerken: tips en tricks
  • Jouw digitale gereedschapskist om samen te werken en te communiceren
  • Video & chat: welk platform moet ik kiezen?
  • Webinar: ‘Welk platform kiezen?’
  • Help! Mijn site is gehackt
  • Webcast: subsidieregelingen voor sociaal-culturele projecten
  • Hoe veilig is Zoom?
  • Samenwerken met andere organisaties: yay or nay?
  • Podcastgalore: wat de afwas me leerde over interculturaliteit
  • Corona: brandstof voor politiserend werken
  • 9 tips voor meer interactie in je virtueel vormingslokaal
  • Marit Ginevro: “Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes overal”
  • Nieuwe vormen van verenigen: pionieren op een scharniermoment
  • Hoe kunnen gemeenten lokale burgerinitiatieven laten bloeien?
  • “Diversiteitscommunicatie is eigenlijk normaliteitscommunicatie: het hoort zo te zijn”
  • Videoreeks: een handelingskader om politiserend te werken
  • Briefwisseling Anya Topolski en Mark Elchardus over waarden en normen
  • Ode aan de sociaal-cultureel werker
  • AAN TAFEL MET ONZE MINISTER VAN CULTUUR
  • VIDEOREEKS: een nieuwe wereld na corona?
  • Zoomdebat: politisering in de strijd tegen racisme
  • Video-interview: Chantal Mouffe over de radicale democratie
  • Gratis replay: Hoe stel je je kritisch op tegenover Siri en Alexa?
  • Video-interview: waarom zwijgen geen optie is
  • Pulse neemt je mee op digitale praktijksafari bij Hof van Busleyden
  • Een cultureel vaccin voor de Oostendse woonzorgcentra
  • Betül Demirkoparan: “Theekransjes zijn leuk maar je mentaliteit is het belangrijkste, niet wat je eet of drinkt”
  • Amani El Haddad: “De persoonlijke banden in onze sector tonen dat sociaal-cultureel werk meer is dan wérk”
  • Els Vrints: “Als mensen zich gehoord zien, gebeurt er iets magisch”
  • Simon Luyts: “Laten we de coronacrisis gebruiken als hefboom voor verandering”
  • Maak kennis met deze ‘newbies’ binnen het decreet sociaal-cultureel werk
  • Spanningen in je team? Zo ga je ermee om
  • Welkom Joren!
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Zé Vandenhoeck

Vormingsaanbod decreet

  • Geen evenementen

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08