• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

Loopt je communicatie volgens plan?

10 mei 2017 door Max Frans

Foto: Photos Normandie - Lic. Creative Commons (https://flic.kr/p/os5JVw)

Organisaties zien vaak op tegen het uitwerken van een communicatieplan. “Te tijdrovend en het eindigt uiteindelijk toch ergens in een schuif”, klinkt het dan. Nochtans kan een goed plan je behoorlijk wat tijdswinst opleveren en frustraties besparen. Meer nog: sociaal-culturele organisaties hebben met de opmaak van hun beleidsplan al een flink deel van het werk achter de kiezen.

Geen ‘one size fits all’

Wat communicatieplannen betreft, bestaat er geen ‘one size fits all’-aanpak. Los van de verschillende werkwijzen die bestaan, kan je daarnaast opteren voor de opmaak van een communicatiebeleidsplan voor je ganse werking, je focus leggen op een deel ervan (bijv. interne communicatie) of kiezen voor de uitwerking van een specifieke strategie in het kader van een bepaalde campagne.

Als communicatieverantwoordelijke doe je er dus goed aan vooraf na te gaan welke aanpak je het meest geschikt lijkt voor jouw organisatie.

Voor sociaal-culturele organisaties levert het opmaken van een communicatiebeleidsplan in lijn met hun beleidsplan alleszins verschillende voordelen op. Er is de vertrouwdheid met de werkwijze en veel informatie kan je zo uit je beleidsplanningsproces halen.

http://new.socius.be/wp-content/uploads/2017/05/communicatieplan.mp4

Bouwstenen

De tijden dat communicatieplannen een encyclopedische omvang hadden, liggen gelukkig ver achter ons. Een goed communicatieplan schetst op enkele pagina’s het kader waarbinnen je werkt en geeft je belangrijkste communicatiedoelstellingen en -acties weer. Op die manier maak je het geheel niet alleen overzichtelijk, maar kan je plan ook echt dienst doen als werkinstrument.

Een aantal bouwstenen mogen zeker niet ontbreken. De missie, visie en kernwaarden van je organisatie zijn steeds je vertrekpunt. Zij bepalen het handelingskader waarbinnen je als communicatieverantwoordelijke opereert, welke doelstellingen je nastreeft en de manier waarop je deze wil bereiken.

“De missie, visie en kernwaarden van je organisatie zijn steeds je vertrekpunt.”

Informatie over je doelpubliek neem je ook best op. Een gedetailleerde analyse is niet nodig, maar een goede kijk op je belangrijkste doelgroepen en hun voornaamste kenmerken blijft een cruciale toetsteen voor je acties.

Ten slotte is een realistische inschatting van je huidige communicatie onontbeerlijk. Een goede SWOT-analyse – met input van je (potentieel) publiek – levert je altijd duidelijke en toepasbare info op.

Doelstellingen

In je plan mogen uiteraard je communicatiedoelstellingen niet ontbreken. Hiervoor baseer je je op het beleidsplan van je organisatie. Ga na welke communicatie-inspanningen gepaard gaan met de doelstellingen uit dat plan. Probeer op basis daarvan tot een aantal duidelijk onderscheiden strategische doelstellingen te komen. Deze doelstellingen hoeven niet één op één te lopen met de voornemens uit je beleidsplan. Een doelstelling zoals “Meer mensen zijn vertrouwd met de werking van onze organisatie” kan mee helpen aan de realisatie van verschillende doelstellingen uit je beleidsplan.

Je strategische doelstellingen ga je vervolgens onderverdelen in operationele doelstellingen die je SMART formuleert. Zo’n doelstelling kan bijvoorbeeld zijn “We analyseren één keer per jaar het gebruik van onze website”. Een operationele doelstelling kan je ten slotte verder verdelen in acties zoals “We installeren voor juli 2017 GoogleAnalytics op onze website”.

De uiteindelijke indeling in acties geeft je de mogelijkheid om op dit niveau verantwoordelijkheden, een budget en een timing toe te wijzen. Zodoende geeft het overzicht van je acties (bijv. opgemaakt als Excelformulier) je een handig overzicht waarnaar je op geregelde tijdstippen kan teruggrijpen om na te gaan of je nog op de goede koers zit.

Keuzes maken

Het aantal doelstellingen en acties dat je uiteindelijk weerhoudt, hangt samen met de ambities van je organisatie maar misschien nog meer met de spankracht ervan. De opmaak van je communicatieplan is daarom de ideale gelegenheid om strategische keuzes te maken en prioriteiten te stellen.

“De opmaak van je communicatieplan is de ideale gelegenheid om strategische keuzes te maken en prioriteiten te stellen.”

Je kan elk beleidsplan vertalen in een veelvoud aan noodzakelijke communicatieacties. Maar lang niet alle organisaties zijn bij machte om al die acties binnen de voorziene tijd of budgetten tot een goed einde te brengen. Maak daarom keuzes en ga na welke communicatiedoelstellingen fundamenteel zijn voor het uitvoeren van je beleidsplan. Een realistische inschatting van de beschikbare personeelstijd, de financiële middelen waarover je beschikt en de sterkte van je huidige communicatie is daarom een must.

Het oplijsten van doelstellingen en acties die je niet kan verwezenlijken, leidt enkel tot frustraties en aanslepende interne discussies. Het is dus beter vooraf samen duidelijke keuzes te maken.

Netjes gelinkt

De link tussen je communicatiedoelstellingen, de missie en het beleidsplan van je organisatie is cruciaal. En toch gaat het net daar vaak mis.

Organisaties schuiven in hun beleidsplan vaak doelstellingen naar voor die niet altijd weerspiegeld worden in hun communicatieplan of die niet in de juiste acties worden vertaald. Zet je organisatie in op het aantrekken van een nieuw publiek, dan kom je er niet met enkel de opmaak van een nieuwe folder of het inzetten van Snapchat. Het bereiken van bepaalde doelgroepen brengt onherroepelijk keuzes met zich mee in de kanalen die je inzet maar ook in de boodschap die je uitdraagt en het aanbod dat je ontwikkelt. Zaken die stuk voor stuk gepaste acties veronderstellen en die dus vragen voor een overkoepelende communicatieaanpak. Dat laatste moet blijken uit je communicatieplan.

Om dezelfde reden moet je ook blijven toezien op de link met de SWOT-analyse van je communicatie. Mocht uit die analyse blijken dat je website nauwelijks bezoekers over de vloer krijgt en je er momenteel niet in slaagt actuele content aan te bieden, dan is de doelstelling om onmiddellijk een doeltreffende social media-strategie te ontwikkelen misschien net iets te hoog gegrepen en moet je eerst andere zaken aanpakken.

Draagvlak

Een communicatieplan zonder intern draagvlak is een maat voor niets. Het is dus nodig dat je je collega’s en je bestuursleden mee aan boord krijgt én houdt. Voorzie daarom in je plan initiatieven die voor die betrokkenheid kunnen zorgen.

Alles begint uiteraard bij de opmaak van je plan. Personeels- en bestuursleden zijn belangrijke stakeholders. Betrek ze dus bij het maken van de juiste keuzes en het uittekenen van je plan.

“Voorzie initiatieven die voor betrokkenheid van je collega’s en bestuursleden zorgen.”

Maar ook daarna moet je hun betrokkenheid op de juiste temperatuur houden. Zorg bijvoorbeeld jaarlijks voor een moment waarop je je bestuursleden informeert over de acties die de organisatie heeft ondernomen, de resultaten en de volgende stappen. Zo hou je niet alleen de aandacht gaande, maar zorg je ook voor een opfrissing van de strategische lijnen die jullie samen hebben uitgetekend.

Hetzelfde geldt voor je collega’s. Communicatie is al lang niet meer enkel de zorg van één persoon binnen de organisatie. Communicatieverantwoordelijken hebben nu eerder een regiefunctie.Verwacht je dat je collega’s regelmatig in de pen kruipen voor je site of tijdschrift? Geef ze dan ook regelmatig feedback over de resultaten van hun inspanningen. Deel die info en leer samen van je successen en misstappen.

Flexibliteit

Een goed communicatieplan zet duidelijke strategische lijnen uit, maar laat ook voldoende ruimte voor flexibiliteit. De context waarbinnen je organisatie opereert, wijzigt voortdurend en dat geldt ook voor je communicatie. Communicatie is een voortdurende proces. Je plan moet bakens uitzetten, maar kan niet de hele weg voor je uitstippelen.

“Je plan moet bakens uitzetten, maar kan niet de hele weg voor je uitstippelen.”

Hou dus voortdurend de vinger aan de pols. Meet de resultaten van je inspanningen. Steek de koppen op gepaste tijden bij elkaar. Kijk wat goed loopt en wat beter kan. En aarzel niet om acties te schrappen, doelstellingen te verfijnen of bij te sturen. Er is helemaal niets mis met voortschrijdend inzicht.

3 goede redenen om aan de slag te gaan

Het opmaken van een communicatieplan vergt tijd, maar biedt een belangrijke meerwaarde voor je organisatie:

  1. Voor professionals die niet langer het bos door de bomen zien, zorgt het op papier zetten van je acties niet alleen voor een handig overzicht maar ook voor gemoedsrust. Je wordt gedwongen de grote lijnen achter je acties helder te krijgen, je vermijdt ‘kanaaldenken’ en je zal ook sneller de hoofdzaak van de details kunnen onderscheiden.
  2. Communicatieplannen zijn geen veredelde ‘to do’-lijstjes. Met je plan leg je interne afspraken en strategische keuzes vast. De tijd die je anders moet steken in het beslechten van weerkerende discussies of terloopse oprispingen, is verloren tijd. Eens de neuzen in dezelfde richting wijzen, kan je de focus leggen op wat er echt toe doet.
  3. Ten slotte is je plan ook een werkinstrument om je inspanningen op de voet te volgen. Verzamel je acties in een handig overzicht en voorzie ze van een gepaste timing. Zo beschik je over een kader waarbinnen je je progressie kan bijhouden, knopen kan doorhakken en bijsturingen kan uitvoeren.

blog communicatie, organisatieontwikkeling

Lees ook

artikels - 24/05/2011

Management van organisatieprocessen en workflows

artikels - 24/06/2016 Foto: HVV - Koen Broos iov. Socius

Vrijwilligers in beweging

tools - 20/10/2014 Foto: Koen Broos iov. Socius

Trends als bron voor maatschappelijke innovatie

Over Max Frans

Max Frans is de communicatieman van dienst bij Socius. Naast de inhoudelijke redactie van de digitale kanalen, coördineert hij alle inspanningen op het vlak van de communicatie en marketing van het steunpunt.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primaire Sidebar

Overzicht

  • Sociaal-cultureel werk moet ergens over gààn
  • Superdiversiteit
  • Inbound marketing voor nonprofits: vertel je verhaal
  • Growfunding/BXL
  • De communicatie­medewerker als contentmanager
  • Online campagnevoeren: Wat we kunnen leren van de Ice Bucket Challenge
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 1
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 2
  • Peer-to-peer in het sociaal-cultureel volwassenen­werk?
  • Solidariteit bevorderen via social media
  • Niet voor zwartkijkers: de SWO-ART
  • Een Facebookpagina voor je vereniging: 7 tips
  • Stilte! Een nieuw geluid
  • Leren van burger­initiatieven: ‘vitale coalities’
  • Trage vragen, oude verhalen
  • De kracht van je vereniging zit lokaal
  • Bottom-up werken met vrijwilligers
  • Ruimte voor initiatief
  • De kracht van een goed verhaal
  • Merhaba geeft holebi’s met migratieachtergrond een krachtige stem
  • Community of practice: professionals leren van elkaar
  • Wat drijft de innovator?
  • Afdelingsbegeleiding op maat
  • Van vrijwilligers­management naar betrokkenheids­management
  • Internationaal bewegings­werk: leer uit het verleden
  • Legale foto’s op je website
  • Voelschorten tackelen taboe rond dementie
  • Geef mee vorm aan de superdiverse samenleving
  • 1 miljoen Vlamingen zet zich vrijwillig in
  • De boer op met Voedselteams!
  • Vrijwilligerswerk: niet minder maar anders
  • AIF+: versterking in een wereld van diversiteit
  • Hoe lang leeft jouw beleidsplan?
  • Theater Tievo werkt aan een inclusieve samenleving
  • VtbKultuur brengt mensen samen met Planidoo
  • Leiderschap bij weerstand
  • Vrijwilligers, het DNA van Amnesty International
  • Van individu naar transitieambassadeur bij Vormingplus
  • Selfcity BXL: Brusselse burgerinitiatieven in beeld
  • Sleutelcompetenties voor een leven lang leren
  • Leiderschap als sleutel tot verandering in de superdiverse samenleving
  • Creatief omgaan met digitale technologie
  • Slim meten om je site te verbeteren
  • OefenSCHOLEN voor democratie
  • Dynamiek in groepen lezen
  • Dans als typologie voor de vrijwilligersorganisatie
  • Hallo politici slaat brug tussen burger en politiek
  • Sterke vrijwilligers door sterke communicatie
  • Delen en repareren met Netwerk Bewust Verbruiken
  • De rol van ‘etniciteit’ bij diversiteitsvraagstukken
  • Lobbyen bij de EU
  • Met welke freelancer ga jij in zee?
  • Drie toponderzoeken voor sterk sociaal-cultureel werk
  • Over educatie, verlangen en volwassenheid
  • Werken met talenten
  • Werken met tijdelijke ruimtes
  • Sociaal-cultureel werk in digitale transformatie
  • De gelukskaravaan
  • Sint-Pieters Deelt
  • Een blik achter de parlementaire schermen
  • Iedereen aan het roer: Commons Josaphat
  • De maatschappelijke oorzaken van burn-out
  • Marketing begint bij je missie
  • Samenwerken met de profit: de ethische code van FairFin
  • Als de supermarkt maar open blijft
  • Werken met ruimte in de stad
  • Cinemaximiliaan: woonkamer voor nieuwkomers
  • Timotheus vaart nieuwe wegen
  • Tips om vrijwilligers te waarderen
  • De ‘New Skills Agenda’
  • Vormingplus Waas-en-Dender gluurt bij de buren
  • Naar meer cultuurparticipatie met Pretloket
  • Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken
  • De vier levensfasen van een afdeling
  • De 20 populairste berichten op je site
  • Denken vanuit de klant: werken met persona’s
  • Hoe lokale afdelingen en vrijwilligers inspireren?
  • ‘De coulissen’ en ‘de scene’: leven en werken in groepen
  • Van goed naar duurzaam medewerkersbeleid
  • Samen sterk
  • Bed, bad, brood en Bach?
  • Politiserend werken
  • In de voetsporen van ‘Van Gogh’
  • Prestatieverlies in groepen: hoe pak je het aan?
  • Loopt je communicatie volgens plan?
  • Groots denken over educatie
  • Het nieuwe leren 1 – Leren in de digitale samenleving
  • Succesvol begeleiden van veranderingsprocessen
  • Toestand vzw wint Ultima 2017 SCVW: 10 weetjes op een rij
  • De regio en de straat
  • Duurzaam denken over educatie
  • Het nieuwe leren 2 – Een gevarieerd leerlandschap
  • On the move
  • Het nieuwe leren 3 – De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Motieven van vrijwilligers
  • Burgerinitiatieven in de participatiesamenleving
  • Het nieuwe leren 4 – software en platformen
  • “Eerst charmeren, dan attaqueren”
  • Het nieuwe leren 5 – Blended learning of online en offline combineren
  • In de juiste plooi: over patronen in groepen
  • Welke verandering heb jij voor ogen?
  • Een warm nest voor innoverende ideeën
  • Verander alles: Kempenaars bundelen de krachten
  • Je stakeholders betrekken
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 1: bezield vrijwilligerswerk
  • Acht verschijningsvormen waartussen groepen balanceren
  • Wij- versus zij-denken en hoe eruit te geraken
  • De Maekerij: méér dan een hobbyclub
  • Over vroeger, morgen en nu
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 2: visie op vrijwilligerswerk
  • Sharing is caring
  • Het nieuwe leren 6 – 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus
  • Maak kennis met onze nieuwe collega
  • Waarom je nooit uit je woorden geraakt als je over groepen praat
  • Slapende reserves: een onethische hypotheek op onze dienstverlening?
  • David Troch: “slam poetry geeft je een frisse kijk op hoe je iets neerpent”
  • Guy Redig: “De sociaal-culturele sector heeft een identiteit nodig, een smoel”
  • Coachend leidinggeven is een basishouding, een attitude
  • Weg met de oude blanke man?
  • Zijn we in 2021 op weg naar échte Europese uitwisselingen?
  • In 2050 leren we om te werken én te leven
  • Genieten van de wijsheid van Paul Scheffer
  • 5 tips voor het opstellen van je beleidsplan
  • “Gebruik digital storytelling om mensen sociaal weerbaarder te maken”
  • 5 gouden tips voor nieuwkomers in het #SCVW
  • VIDEO-INTERVIEW: Pepijn Kennis over constructief activisme
  • Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019
  • Maak kennis met onze nieuwe collega Paco
  • Chokri Ben Chikha: “Stereotypen kan je doorbreken”
  • Neemt jouw team deze 5 rollen op?
  • Zo maak je jouw organisatie ‘communicatieminded’
  • Afdelingsbegeleiding in 6 stappen
  • 5 lessen voor een digitale transformatie op maat van jouw publiek
  • Hoe kunnen we als middenveld het Europese beleid beïnvloeden?
  • Waarom je missie en visie ook je mantra moeten zijn
  • 3 waardevolle inzichten voor jouw bestuur
  • Rollen en functies: twee kanten van dezelfde medaille?
  • Moet je in onze sector wel een kwaliteits­handboek hebben?
  • Hallo micro: persoonlijke ver­halen uit super­divers Vlaan­deren
  • Stef Steyaert: “Onze democratie is niet in crisis, ze is in transitie”
  • Back to basics: luisteren naar je leden met ‘Sensemaker’
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Debbie
  • Maak kennis met onze nieuwe collega en Jack of all trades: Vincent
  • Mobiliseren met impact? Dit zijn de 10 tips van Climate Express
  • Ruben Mersch: “Nuance is veel sexyer dan de steriliteit van het grote gelijk”
  • Maak kennis met jouw nieuwe go-to-person en Deurnese ijsbeer: Silke
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe goedlachse collega: Nele
  • Tine Hens en Koert Debeuf laten in hun brieven kijken
  • Ik wil echt voorbij die ‘witte tranen’ geraken
  • Wat we van MAVEP kunnen leren over hoe we onze vrijwilligers waarderen
  • Zo ga je als organisatie bewust om met verandering
  • Investeren in een sociaal-cultureel project? Dat kan met een cultuurkrediet
  • Video: Fred Dhont over cultuureducatie
  • Een straffe praktijkbeschrijving: Over ‘t leven
  • We gaan op Erasmus en nemen mee …
  • HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren
  • Webinar: Impactgedreven werken met ‘Theory of Change’
  • Liefde is … samen eten bij Cultureghem en De Ruimtevaart
  • Telewerken: tips en tricks
  • Jouw digitale gereedschapskist om samen te werken en te communiceren
  • Video & chat: welk platform moet ik kiezen?
  • Webinar: ‘Welk platform kiezen?’
  • Help! Mijn site is gehackt
  • Webcast: subsidieregelingen voor sociaal-culturele projecten
  • Hoe veilig is Zoom?
  • Samenwerken met andere organisaties: yay or nay?
  • Podcastgalore: wat de afwas me leerde over interculturaliteit
  • Corona: brandstof voor politiserend werken
  • 9 tips voor meer interactie in je virtueel vormingslokaal
  • Marit Ginevro: “Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes overal”
  • Nieuwe vormen van verenigen: pionieren op een scharniermoment
  • Hoe kunnen gemeenten lokale burgerinitiatieven laten bloeien?
  • “Diversiteitscommunicatie is eigenlijk normaliteitscommunicatie: het hoort zo te zijn”
  • Videoreeks: een handelingskader om politiserend te werken
  • Briefwisseling Anya Topolski en Mark Elchardus over waarden en normen
  • Ode aan de sociaal-cultureel werker
  • AAN TAFEL MET ONZE MINISTER VAN CULTUUR
  • VIDEOREEKS: een nieuwe wereld na corona?
  • Zoomdebat: politisering in de strijd tegen racisme
  • Video-interview: Chantal Mouffe over de radicale democratie
  • Gratis replay: Hoe stel je je kritisch op tegenover Siri en Alexa?
  • Video-interview: waarom zwijgen geen optie is
  • Pulse neemt je mee op digitale praktijksafari bij Hof van Busleyden
  • Een cultureel vaccin voor de Oostendse woonzorgcentra
  • Betül Demirkoparan: “Theekransjes zijn leuk maar je mentaliteit is het belangrijkste, niet wat je eet of drinkt”
  • Amani El Haddad: “De persoonlijke banden in onze sector tonen dat sociaal-cultureel werk meer is dan wérk”
  • Els Vrints: “Als mensen zich gehoord zien, gebeurt er iets magisch”
  • Simon Luyts: “Laten we de coronacrisis gebruiken als hefboom voor verandering”
  • Maak kennis met deze ‘newbies’ binnen het decreet sociaal-cultureel werk
  • Spanningen in je team? Zo ga je ermee om
  • Welkom Joren!
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Zé Vandenhoeck
  • Van betrokkenheid naar vrijwillige actie in 3 bewegingen

Vormingsaanbod decreet

  • Geen evenementen

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08