• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact

Marit Ginevro: “Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes overal”

3 september 2020 door Hilke Charels

Een stevig netwerk waarop je een beroep kan doen is voor iedere professional in onze sector onmisbaar. Bij sommigen gaat netwerken vanzelf, anderen zien er tegenop. Maar je kan het ook leren. We geven het woord aan Marit Ginevro, directeur van Creative Cities vzw en een netwerker pur sang.

Tekst: Marit Ginevro
Foto: Hans Mortelmans

Ik woon in Berchem, een district in Antwerpen. In de jaren 40 stond onze winkelstraat garant voor een ‘high-end’ shoppingervaring. Je kon er zowel terecht voor een kostuum op maat als voor een ijsje in het theesalon iets verderop. Vandaag huisvest diezelfde straat pitazaken, religieuze kerken, kledingshops en een resem lege panden. Ongeveer zes jaar geleden zagen een buurvrouw en ik het potentieel om de lege panden structureel in te zetten als creatieve plekken en starters te laten proeven van ondernemerschap.

Zo ontstond ons project Berchem Creatives. Vanwaar die naam? We geloven in de kracht van een community. Die moet je niet oprichten, ze bestaat of ze bestaat niet. We zagen het potentieel van wat er leeft en gaven er een naam aan. Creativiteit zit in het DNA van Berchem. Ik ben zelf maar een volger. Onze vzw faciliteert en dat is waar netwerken om draait: op zoek gaan naar een community en daarbinnen relevantie creëren.

“Netwerken begint met een koffie.”

Peter Hinssen zei het al: “The network always wins.” Bij mij start het met een koffie. Ik snor een mailtje op, stuur een bericht via LinkedIn, stel me kort voor en vraag om samen een half uurtje een koffie te gaan drinken. We hebben één ding gemeen: samen een betere buurt willen creëren.

Berchem Creatives start vanuit het idee dat creatieve ondernemingszin een buurt verbindt ongeacht religie, leeftijd, cultuur, roots of sociale klasse. We beklemtonen de positieve assets van Berchem en proberen een lokaal sociaal ondernemersklimaat te faciliteren door te vertrekken vanuit de kracht en het talent van de bewoners. Het gaat om investeren in brugprojecten. Het faciliteren van meer ontmoetingen en meer begrip. Het creëren van minder hokjesdenken en minder eilandjes, verbindingen maken en het sociale weefsel versterken.

Hoe doe ik dat dan, als directeur van Creative Cities vzw? Mijn stoute schoenen aantrekken. Het motto ‘Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes overal’ bracht me op ideeën. Hoe kunnen de sterken de zwakkeren ondersteunen? Hoe kunnen de gevestigde waarden in Berchem de nieuwkomers een duwtje in de rug geven? Ik vroeg aan alle bv’s in Berchem of ze wilden poseren in een trui met als opschrift ‘Berchem, Creative District of Antwerp’.

Veerle Dobbelaere, Sergio Herman, Nick Bril, Sihame El Kaouakibi, Koen De Graeve, Tom Van Dyck, Dimitri Leue, Helmut Lotti, Kristien Hemmerechts, … ze moesten er allemaal aan geloven. Ik sprak hen aan op straat, ik snorde e-mailadressen op, ik zocht gemeenschappelijke contacten. Zo bleek de zus van één van de starters in TOKO139 een make-upartiest bij VTM en strikten we één van de meisjes van K3 voor onze campagne. Ik sprak Alex Agnew aan na een optreden en Adil El Arbi toen hij op straat stond voor de opname van een scène uit Patser.

“Dit is waar netwerken om draait: op zoek gaan naar een community en daarbinnen relevantie creëren.”

Het is een cliché, maar het is waar: een ‘neen’ heb je, een ‘ja’ kan je krijgen. Natuurlijk reageerden sommige bv’s niet. Maar dat is niet erg. Kijk naar je eigen netwerk, blijf zaadjes planten, spreek mensen aan via Facebook Messenger, LinkedIn, … De foto’s met de bv’s hebben ons op de kaart gezet. Ze gaven ons de nodige visibiliteit en zorgden voor bekendheid en bewustzijn bij onze doelgroep.

Gaat het voor jou minder makkelijk om contacten te leggen? Gebruik dan de netwerkspin, een tool die we ook aan onze deelnemers aanraden. Ze kunnen hun netwerk visueel in kaart brengen, krijgen tips om het uit te breiden, te evalueren en te verbeteren.

Ik heb een zwak voor vrouwennetwerken zoals Markant vzw en 72 Hours Reload. Niet omdat mannen niet toegelaten zijn. Maar als je ondernemerschap niet enkel wilt stimuleren bij 26-jarige ‘wonderboys’ die naar Sillicon Valley willen, moet je de blinde vlekken durven benoemen.

“Het is een cliché, maar het is waar: een neen heb je, een ja kan je krijgen.”

Het geheim? Like-minded mensen vinden dus. Voor mij is netwerken een natuurlijk verhaal en nooit geforceerd. Voor jou roept het misschien minder positieve connotaties op, zoals geforceerd glimlachen en saaie plastronrecepties. Maar in de praktijk is het alleen maar fun.

Wat een fijne contacten heb ik intussen ontmoet! Ze hebben al zoveel voor mij betekend. En ik hopelijk voor hen. We versterken elkaar, leren van elkaar. We maken elkaar beter. We duwen elkaar omhoog. Dàt is netwerken. Op iemand afstappen en zeggen: ik denk dat we elkaar kunnen helpen, we delen dezelfde passie. Het heeft me al heel wat mooie vriendschappen opgebracht. Wie goed doet, goed ontmoet.

blog

Over Hilke Charels

Hilke hanteert de pen voor de redactie van alle Socius-media. Wil je weten hoe we je kunnen ondersteunen met onze media? Dan ben je bij Hilke aan het juiste adres.

  • E-mail

Primaire Sidebar

Overzicht

  • Sociaal-cultureel werk moet ergens over gààn
  • Superdiversiteit
  • Inbound marketing voor nonprofits: vertel je verhaal
  • Growfunding/BXL
  • De communicatie­medewerker als contentmanager
  • Online campagnevoeren: Wat we kunnen leren van de Ice Bucket Challenge
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 1
  • 9 Tools voor kennismanagement – deel 2
  • Peer-to-peer in het sociaal-cultureel volwassenen­werk?
  • Solidariteit bevorderen via social media
  • Niet voor zwartkijkers: de SWO-ART
  • Een Facebookpagina voor je vereniging: 7 tips
  • Stilte! Een nieuw geluid
  • Leren van burger­initiatieven: ‘vitale coalities’
  • Trage vragen, oude verhalen
  • De kracht van je vereniging zit lokaal
  • Bottom-up werken met vrijwilligers
  • Ruimte voor initiatief
  • De kracht van een goed verhaal
  • Merhaba geeft holebi’s met migratieachtergrond een krachtige stem
  • Community of practice: professionals leren van elkaar
  • Wat drijft de innovator?
  • Afdelingsbegeleiding op maat
  • Van vrijwilligers­management naar betrokkenheids­management
  • Internationaal bewegings­werk: leer uit het verleden
  • Legale foto’s op je website
  • Voelschorten tackelen taboe rond dementie
  • Geef mee vorm aan de superdiverse samenleving
  • 1 miljoen Vlamingen zet zich vrijwillig in
  • De boer op met Voedselteams!
  • Vrijwilligerswerk: niet minder maar anders
  • AIF+: versterking in een wereld van diversiteit
  • Hoe lang leeft jouw beleidsplan?
  • Theater Tievo werkt aan een inclusieve samenleving
  • VtbKultuur brengt mensen samen met Planidoo
  • Leiderschap bij weerstand
  • Vrijwilligers, het DNA van Amnesty International
  • Van individu naar transitieambassadeur bij Vormingplus
  • Selfcity BXL: Brusselse burgerinitiatieven in beeld
  • Sleutelcompetenties voor een leven lang leren
  • Leiderschap als sleutel tot verandering in de superdiverse samenleving
  • Creatief omgaan met digitale technologie
  • Slim meten om je site te verbeteren
  • OefenSCHOLEN voor democratie
  • Dynamiek in groepen lezen
  • Dans als typologie voor de vrijwilligersorganisatie
  • Hallo politici slaat brug tussen burger en politiek
  • Sterke vrijwilligers door sterke communicatie
  • Delen en repareren met Netwerk Bewust Verbruiken
  • De rol van ‘etniciteit’ bij diversiteitsvraagstukken
  • Lobbyen bij de EU
  • Met welke freelancer ga jij in zee?
  • Drie toponderzoeken voor sterk sociaal-cultureel werk
  • Over educatie, verlangen en volwassenheid
  • Werken met talenten
  • Werken met tijdelijke ruimtes
  • Sociaal-cultureel werk in digitale transformatie
  • De gelukskaravaan
  • Sint-Pieters Deelt
  • Een blik achter de parlementaire schermen
  • Iedereen aan het roer: Commons Josaphat
  • De maatschappelijke oorzaken van burn-out
  • Marketing begint bij je missie
  • Samenwerken met de profit: de ethische code van FairFin
  • Als de supermarkt maar open blijft
  • Werken met ruimte in de stad
  • Cinemaximiliaan: woonkamer voor nieuwkomers
  • Timotheus vaart nieuwe wegen
  • Tips om vrijwilligers te waarderen
  • De ‘New Skills Agenda’
  • Vormingplus Waas-en-Dender gluurt bij de buren
  • Naar meer cultuurparticipatie met Pretloket
  • Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken
  • De vier levensfasen van een afdeling
  • De 20 populairste berichten op je site
  • Denken vanuit de klant: werken met persona’s
  • Hoe lokale afdelingen en vrijwilligers inspireren?
  • ‘De coulissen’ en ‘de scene’: leven en werken in groepen
  • Van goed naar duurzaam medewerkersbeleid
  • Samen sterk
  • Bed, bad, brood en Bach?
  • Politiserend werken
  • In de voetsporen van ‘Van Gogh’
  • Prestatieverlies in groepen: hoe pak je het aan?
  • Loopt je communicatie volgens plan?
  • Groots denken over educatie
  • Het nieuwe leren 1 – Leren in de digitale samenleving
  • Succesvol begeleiden van veranderingsprocessen
  • Toestand vzw wint Ultima 2017 SCVW: 10 weetjes op een rij
  • De regio en de straat
  • Duurzaam denken over educatie
  • Het nieuwe leren 2 – Een gevarieerd leerlandschap
  • On the move
  • Het nieuwe leren 3 – De mechanismen van geconnecteerd leren
  • Motieven van vrijwilligers
  • Burgerinitiatieven in de participatiesamenleving
  • Het nieuwe leren 4 – software en platformen
  • “Eerst charmeren, dan attaqueren”
  • Het nieuwe leren 5 – Blended learning of online en offline combineren
  • In de juiste plooi: over patronen in groepen
  • Welke verandering heb jij voor ogen?
  • Een warm nest voor innoverende ideeën
  • Verander alles: Kempenaars bundelen de krachten
  • Je stakeholders betrekken
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 1: bezield vrijwilligerswerk
  • Acht verschijningsvormen waartussen groepen balanceren
  • Wij- versus zij-denken en hoe eruit te geraken
  • De Maekerij: méér dan een hobbyclub
  • Over vroeger, morgen en nu
  • Missiegedreven vrijwilligersbeleid 2: visie op vrijwilligerswerk
  • Sharing is caring
  • Het nieuwe leren 6 – 7 gouden tips voor de lancering van je online cursus
  • Maak kennis met onze nieuwe collega
  • Waarom je nooit uit je woorden geraakt als je over groepen praat
  • Slapende reserves: een onethische hypotheek op onze dienstverlening?
  • David Troch: “slam poetry geeft je een frisse kijk op hoe je iets neerpent”
  • Guy Redig: “De sociaal-culturele sector heeft een identiteit nodig, een smoel”
  • Coachend leidinggeven is een basishouding, een attitude
  • Weg met de oude blanke man?
  • Zijn we in 2021 op weg naar échte Europese uitwisselingen?
  • In 2050 leren we om te werken én te leven
  • Genieten van de wijsheid van Paul Scheffer
  • 5 tips voor het opstellen van je beleidsplan
  • “Gebruik digital storytelling om mensen sociaal weerbaarder te maken”
  • 5 gouden tips voor nieuwkomers in het #SCVW
  • VIDEO-INTERVIEW: Pepijn Kennis over constructief activisme
  • Dit zijn de non-profit technologietrends van 2019
  • Maak kennis met onze nieuwe collega Paco
  • Chokri Ben Chikha: “Stereotypen kan je doorbreken”
  • Neemt jouw team deze 5 rollen op?
  • Zo maak je jouw organisatie ‘communicatieminded’
  • Afdelingsbegeleiding in 6 stappen
  • 5 lessen voor een digitale transformatie op maat van jouw publiek
  • Hoe kunnen we als middenveld het Europese beleid beïnvloeden?
  • Waarom je missie en visie ook je mantra moeten zijn
  • 3 waardevolle inzichten voor jouw bestuur
  • Rollen en functies: twee kanten van dezelfde medaille?
  • Moet je in onze sector wel een kwaliteits­handboek hebben?
  • Hallo micro: persoonlijke ver­halen uit super­divers Vlaan­deren
  • Stef Steyaert: “Onze democratie is niet in crisis, ze is in transitie”
  • Back to basics: luisteren naar je leden met ‘Sensemaker’
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Debbie
  • Maak kennis met onze nieuwe collega en Jack of all trades: Vincent
  • Mobiliseren met impact? Dit zijn de 10 tips van Climate Express
  • Ruben Mersch: “Nuance is veel sexyer dan de steriliteit van het grote gelijk”
  • Maak kennis met jouw nieuwe go-to-person en Deurnese ijsbeer: Silke
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe goedlachse collega: Nele
  • Tine Hens en Koert Debeuf laten in hun brieven kijken
  • Ik wil echt voorbij die ‘witte tranen’ geraken
  • Wat we van MAVEP kunnen leren over hoe we onze vrijwilligers waarderen
  • Zo ga je als organisatie bewust om met verandering
  • Investeren in een sociaal-cultureel project? Dat kan met een cultuurkrediet
  • Video: Fred Dhont over cultuureducatie
  • Een straffe praktijkbeschrijving: Over ‘t leven
  • We gaan op Erasmus en nemen mee …
  • HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren
  • Webinar: Impactgedreven werken met ‘Theory of Change’
  • Liefde is … samen eten bij Cultureghem en De Ruimtevaart
  • Telewerken: tips en tricks
  • Jouw digitale gereedschapskist om samen te werken en te communiceren
  • Video & chat: welk platform moet ik kiezen?
  • Webinar: ‘Welk platform kiezen?’
  • Help! Mijn site is gehackt
  • Webcast: subsidieregelingen voor sociaal-culturele projecten
  • Hoe veilig is Zoom?
  • Samenwerken met andere organisaties: yay or nay?
  • Podcastgalore: wat de afwas me leerde over interculturaliteit
  • Corona: brandstof voor politiserend werken
  • 9 tips voor meer interactie in je virtueel vormingslokaal
  • Marit Ginevro: “Brave meisjes komen in de hemel, stoute meisjes overal”
  • Nieuwe vormen van verenigen: pionieren op een scharniermoment
  • Hoe kunnen gemeenten lokale burgerinitiatieven laten bloeien?
  • “Diversiteitscommunicatie is eigenlijk normaliteitscommunicatie: het hoort zo te zijn”
  • Videoreeks: een handelingskader om politiserend te werken
  • Briefwisseling Anya Topolski en Mark Elchardus over waarden en normen
  • Ode aan de sociaal-cultureel werker
  • AAN TAFEL MET ONZE MINISTER VAN CULTUUR
  • VIDEOREEKS: een nieuwe wereld na corona?
  • Zoomdebat: politisering in de strijd tegen racisme
  • Video-interview: Chantal Mouffe over de radicale democratie
  • Gratis replay: Hoe stel je je kritisch op tegenover Siri en Alexa?
  • Video-interview: waarom zwijgen geen optie is
  • Pulse neemt je mee op digitale praktijksafari bij Hof van Busleyden
  • Een cultureel vaccin voor de Oostendse woonzorgcentra
  • Betül Demirkoparan: “Theekransjes zijn leuk maar je mentaliteit is het belangrijkste, niet wat je eet of drinkt”
  • Amani El Haddad: “De persoonlijke banden in onze sector tonen dat sociaal-cultureel werk meer is dan wérk”
  • Els Vrints: “Als mensen zich gehoord zien, gebeurt er iets magisch”
  • Simon Luyts: “Laten we de coronacrisis gebruiken als hefboom voor verandering”
  • Maak kennis met deze ‘newbies’ binnen het decreet sociaal-cultureel werk
  • Spanningen in je team? Zo ga je ermee om
  • Welkom Joren!
  • Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe collega: Zé Vandenhoeck
  • Van betrokkenheid naar vrijwillige actie in 3 bewegingen

Vormingsaanbod decreet

  • Geen evenementen

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube
Creative Commons Licentie

© 2021 · Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel Werk · Sainctetelettesquare 19, 1000 Brussel · welkom@socius.be · 02 215 27 08